TR EN

PUBLIC HEALTH NURSING-T PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HEY442ET PUBLIC HEALTH NURSING-T 8 4 4 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi MAHRUK RASHIDI
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Halk Sağlığı Hemşireliğinin temel ilke ve uygulamalarına ilişkin bilgi ve beceri kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Halk Sağlığında Genel Kavramlar ve Tanımlar, Halk Sağlığı Hemşireliği ve Tarihsel Gelişimi, Türkiye’de Sağlık Hizmetlerinin Örgütlenmesi ve Genel Sağlık Sorunları,Sağlığı Koruma Düzeyleri, Erken Tanı, Tarama ve Sağlığı Geliştirme, Toplumu Tanılama, Toplumla İletişim ve Sağlık Eğitimi, Aile Sağlığı Hemşireliği ve Ev Ziyaretleri Süreci , Okul Sağlığı Hizmetleri ve Okul Sağlığı Hemşireliği, Yaşlı Sağlığı Hemşireliği, Evde Bakım Hemşireliği, İş Sağlığı ve Hemşireliği, Çevre Sağlığı, Bulaşıcı Hastalıkların Kontrolü, Toplum Ruh Sağlığı, Toplumda Riskli Gruplar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Ülkemizin sağlık sistemini ve politikalarını açıklar.
Halk sağlığı hemşiresinin uygulamalarına ilişkin rol ve işlevlerini açıklar.
Birey, aile ve toplum için tüm koruma düzeylerinde hemşirelik sürecini uygular.
Halk sağlığını yaş gruplarına göre inceler.
Halk sağlığı hemşireliği alanında eğitim gereksinimlerini değerlendirir.
Halk sağlığına ilişkin temel kavramları açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Halk Sağlığında Genel Kavramlar ve Tanımlar Anlatım
2 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Halk Sağlığı Hemşireliği ve Tarihsel Gelişimi Anlatım
3 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Türkiye’de Sağlık Hizmetlerinin Örgütlenmesi ve Genel Sağlık Sorunları Anlatım, Klinik Uygulama, Tartışma
4 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Sağlığı Koruma Düzeyleri Anlatım, Klinik Uygulama, Tartışma
5 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Erken Tanı, Tarama ve Sağlığı Geliştirme Anlatım, Klinik Uygulama, Tartışma
6 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Toplumu Tanılama, Toplumla İletişim ve Sağlık Eğitimi Anlatım, Klinik Uygulama, Tartışma
7 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Aile Sağlığı Hemşireliği ve Ev Ziyaretleri Süreci Anlatım, Klinik Uygulama, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Okul Sağlığı Hizmetleri ve Okul Sağlığı Hemşireliği Anlatım, Klinik Uygulama, Tartışma
10 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Yaşlı Sağlığı Hemşireliği Anlatım, Klinik Uygulama, Tartışma
11 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Evde Bakım Hemşireliği Anlatım, Klinik Uygulama, Tartışma
12 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma İş Sağlığı ve Hemşireliği Anlatım, Klinik Uygulama, Tartışma
13 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Çevre Sağlığı Anlatım, Klinik Uygulama, Tartışma
14 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Bulaşıcı Hastalıkların Kontrolü Anlatım, Klinik Uygulama, Tartışma
15 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Toplum Ruh Sağlığı, Toplumda Riskli Gruplar Anlatım, Klinik Uygulama, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Güler, Ç., Akın, L. (2015). Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Basım Evi.
Erci, B. (2014). Halk Sağlığı Hemşireliği. Ankara: Göktuğ Yayıncılık.
Fadıloğlu, Ç., Erdem, B., Ayka, F.Ş. (2013). Evde Sağlık ve Bakım. Amasya: Göktuğ Basın Yayın.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Believes in the philosophy of holistic health care.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plans, implements, evaluates, and records checks protective, developer, treatment and level of rehabilitative evidence-based nursing care.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Takes responsibility of issues related to person/family/community health.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Sustains learning with the awareness lifelong learning.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Cooperates as a member of the interdisciplinary health care team.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Behaves appropriately with legal regulations, social and professional values, ethics and principles.
5
2
Performs the role of providing collaboration and communication, as a practitioner, educator, researcher, administrator, advocate, consultant, quality improvement.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 1 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 1 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 58 0 100
Total Workload of the Course Unit 100
Workload (h) / 25.5 3,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0