TR EN

CHILDREN S LITERATURE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY208 CHILDREN S LITERATURE 4 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Çocuk edebiyatı ile ilgili kavramları öğretmek, çocuk edebiyatının çocukların gelişim alanları üzerindeki etkilerini dikkate alarak yetiştirilmeleri konusunda öğrencileri bilinçlendirmeye yönelik bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Çocuk edebiyatına ilişkin kavramlar, tanımı ve kapsamı, Çocuk edebiyatının Dünyada ve Türkiye'de gelişim süresi, Çocuk edebiyatının önemi ve gelişime katkısı, Çocuk kitaplarının yapısal özellikleri, 0-18 yaş grubuna yönelik farklı özellikte çocuk kitapları çeşitleri, Çocuk kitaplarında kitaplarında bulunması gereken özellikler, Çocuk kitapları hazırlarken dikkat edilmesi gereken temel ilkeler, Yaş grubuna uygun kitap seçiminde ailelere ve eğitimcilere rehberlik, Türkiye'de ve Dünyada yer alan çocuk kütüphaneleri, Farklı kitap okuma tekniği olan; Etkileşimli Kitap Okuma Çalışmaları

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Çocuk edebiyatına ilişkin kavramları açıklar.
Çocuk edebiyatının önemini ve özelliklerini açıklar.
Çocuk edebiyatıyla çocuk gelişimini ilişkilendirir.
Çocuk kitaplarının özelliklerini değerlendirir.
Çocuk kitabı hazırlarken öğrendiklerini uygular.
Yaş grubuna uygun kitap seçiminde aileleri ve eğitimcileri destekler.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama Ders tanıtım ve uygulama bilgilerinin açıklanması, Dersin müfredat içindeki önemi ve diğer dersler ile etkileşiminin vurgulanması Çocuk edebiyatına giriş Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
2 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Çocuk edebiyatının tanımı ve kapsamı, Çocuk edebiyatının Türkiye'de ve Dünyada gelişim süreci Çocuk edebiyatın çocuğun gelişimine katkısı Anlatım, Yaratıcı Çalışma Yöntemi, Soru Cevap, Beyin Fırtınası, Proje Çalışması
3 Bireysel Araştırma, Grup Araştırması Çocuk kitaplarının yapı(iç ve dış) özellikleri, 0-18 yaş grubuna yönelik farklı kitap çeşitleri Anlatım, Soru Cevap, Beyin Fırtınası
4 Literatür Tarama Çocuk kitaplarının hazırlanmasında göz önünde bulundurulması gereken temel ilkeler Türkiye'de ve Dünyadan çocuk kütüphaneleri Anlatım, Tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi, Soru Cevap
5 Web Tabanlı Araştırma Masalın tanımı ve tarihçesi, Masal çeşitleri, Batı ve Türk masallarının yapısal özellikleri Anlatım, Tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi
6 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Destan, söylence, fabl, bilmece, şiir, ninni Bu edebi türlerden çocuk edebiyatı olarak yararlanma ve gelişim özelliklerine katkıları Anlatım, Tartışma
7 Uygulama Çocuk kütüphaneleri atölyesi Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Çocuk gazete ve dergileri Çocuk tiyatrosu Çocuk ve medya Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Grup Araştırması Çocuk ve medya Çocuk ve teknoloji Anlatım, Soru Cevap, Beyin Fırtınası, Proje Çalışması
11 Görsel Kaynaklar, Uygulamalar 0-18 yaş grubu çocuklarına yönelik farklı kitap çeşitleri yapım atölyesi Sunum, Proje Çalışması
12 Görsel Kaynaklar, Uygulamalar 0-18 yaş grubu çocuklarına yönelik farklı kitap çeşitleri yapım atölyesi Sunum, Proje Çalışması
13 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Grup Araştırması Farklı hikaye okuma tekniklerinin incelenmesi Anlatım, Soru Cevap, Beyin Fırtınası
14 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Farklı hikaye okuma tekniklerinden; etkileşimli kitap okuma (EKOP) Anlatım, Tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi, Soru Cevap, Beyin Fırtınası, Proje Çalışması
15 Görsel Kaynaklar, Uygulamalar Etkileşimli kitap okuma (EKOP) uygulamaları Sunum
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Yalçın, A. ve Aytaş, G. (2017). Çocuk Edebiyatı.Ankara. Akçağ.
Tür, G. ve Turla A. (2010). Okul Öncesinde Çocuk, Edebiyat Ve Kitap. İstanbul: YA-PA.
Akçalı, İ. S. (2015). Çocuk ve Medya. Ankara: Nobel.
Berk, L. (2013). Çocuk Gelişimi. Ankara: İmge.
Akoğlu, G., Sarıca, A. ve Karaman G. (2016). Etkileşimli Kitap Okuma Programı (EKOP). Ankara: Eğiten Kitap.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The foundation of professional theoretical knowledge of child development science is child, family, development, forms the concepts of evaluation, identification, support, intervention, education and follow-up. It Ensuring that the Child Development profession is learned on a scientific basis by considering the concepts with a holistic approach.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to interpret and evaluate data, to define and analyze problems, to develop solutions based on research and evidence by using the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to use advanced theoretical and applied knowledge gained in the field of Child Development.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to independently carry out an advanced study in the field of Child Development.
3
2
To be able to take responsibility individually and as a team member to solve complex unforeseen problems encountered in practices related to Child Development.
4
3
To be able to plan and manage activities for the development of employees under his/her responsibility within the framework of a project.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to critically evaluate the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
5
2
Ability to identify learning needs and direct learning
3
3
Developing a positive attitude towards lifelong learning
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to inform relevant persons and institutions on issues related to Child Development; to be able to convey their thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
4
2
To be able to share with experts and non-experts, by supporting them with quantitative and qualitative data, their thoughts and solutions to problems in the field of Child Development.
5
3
Being able to organize and implement projects and activities for the social environment in which they live with the awareness of social responsibility.
4
4
To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
3
5
To be able to use information and communication technologies together with computer software at the Advanced Level of the European Computer Use License required by the Child Development field.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To act in accordance with social, scientific, cultural and ethical values ​​in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results related to Child Development.
3
2
To have sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 4 2 8
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 6 1 6
Ödev 2 2 4
Proje Hazırlama 4 2 8
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 5 1 5
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Kısa Sınav Hazırlığı 1 1 1
TOPLAM 55 0 79
Total Workload of the Course Unit 79
Workload (h) / 25.5 3,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0