TR EN

ART AND CREATIVITY DURING CHILDHOOD PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY212 ART AND CREATIVITY DURING CHILDHOOD 4 2 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Yaratıcılık ve sanata ilişkin temel kavramlar, yaratıcılık üzerinde etkili olan faktörler, farklı sanat alanlarının çocuklar üzerindeki etkileri, sanat eğitiminde dikkat edilmesi gereken noktalar ve yaratıcı sanat etkinlikleri hazırlamaya ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Sanat ve yaratıcılık ile ilgili kavramlar ve yaratıcı bireylerin özellikleri, erken çocukluk döneminde yaratıcılığın desteklenmesi ve eğitimcinin rolü, çocukta yaratıcılığın gelişimini etkileyen faktörler, yaratıcılığı destekleyen bir ortam ve program hazırlama, çocuklara yönelik farklı sanat alanları, çocuk resimlerinin aşamaları ve özellikleri, yaratıcılıkta aile ve sanatın önemi, sanat eğitiminde dikkat edilmesi gereken noktalar, çocukların yaş ve gelişim özelliklerine uygun sanat etkinlikleri ve yaratıcı materyaller, hazırlama, çocukların yaş ve gelişim özelliklerine uygun sanat etkinlik örnekleri hazırlama ve bu örnekleri tartışma

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sanat ve yaratıcılıkla ilgili kavramları açıklar.
Sanat ve yaratıcılığın gelişim sürecini açıklar.
Sanat ve yaratıcılığın gelişiminde etkili olan etmenleri ayırır.
Yaratıcılıkta aile ve sanatın önemini ifade eder.
Çocukların yaş ve gelişim özelliklerine uygun yaratıcı materyaller tasarlar.
Yaratıcı materyallerin çocukların yaş ve gelişim özelliklerine uygunluğunu değerlendirir.
Erken çocukluk döneminde yaratıcılığın desteklenmesinde eğitimcinin rolüne uygun hareket eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Dersin içeriği hakkında bilgilendirme, Yaratıcılık ile ilgili kavramlar Sözlü- görsel anlatım, soru-cevap,beyin fırtınası
2 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Erken çocukluk döneminde sanatın ve yaratıcılığın desteklenmesi, Eğitimcinin rolü Sözlü- görsel anlatım, soru-cevap, tartışma,
3 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Yaratıcılığı destekleyen bir ortam ve program hazırlama Sözlü- görsel anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası
4 Literatür Tarama, Yaratıcılığı destekleyen bir ortam ve program hazırlama Sözlü- görsel anlatım, beyin fırtınası
5 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Yaratıcılık ile ilgili kuramlar/kuramcılar soru-cevap, tartışma,
6 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma,Bireysel Araştırma, Grup Araştırması Yaratıcılıkta aile ve sanatın önemi Sözlü- görsel anlatım,
7 Bireysel Araştırma Yaratıcılık ve sanat ilişkisi Soru-cevap, beyin fırtınası
8 - ARA SINAV -
9 Bireysel Araştırma Yaratıcı düşünmeyi geliştiren teknikl Sözlü- görsel anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Çocuk resimleri, Çocuklarda resmin gelişim aşamaları Sözlü- görsel anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası
11 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma,Grup Araştırması Çocuk resimleri, Çocuklarda resmin gelişim aşamaları Sözlü- görsel anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Çocuk resimlerinin gelişim dönemlerine göre incelenmesi Sözlü- görsel anlatım
13 Web Tabanlı Araştırma Çocuk resimlerinin gelişim dönemlerine göre incelenmesi Tartışma, beyin fırtınası
14 Bireysel Araştırma, Literatür Tarama, Çocukların yaş ve gelişim özelliklerine uygun sanat etkinliği örnekleri hazırlama ve bu örnekleri tartışma Uygulama
15 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Çocukların yaş ve gelişim özelliklerine uygun sanat etkinliği örnekleri hazırlama ve bu örnekleri tartışma Uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Englebright Fox, J. & Schirrmacher, R. (2014). Çocuklarda SANAT VE YARATICILIĞIN GELİŞİMİ / Art & Creative Development for Young Children (Çev. İlkay ULUTAŞ , Ender DURUALP , Fatma Elif KILINÇ , Gökhan DUMAN , Elif ÖZTÜRK YILMAZTEKİN , Ümit DENİZ , Aynur BÜTÜN AYHAN), Nobel Akademi.
Halmatov, S. (2016). Çocuk Resimleri Analizi ve Psikolojik Resim Testleri, 3. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
Aynal, Ş., Çetin, Z., Dağlıoğlu, E., Elibol, F., İnan, H., Öncü, E., Tanju, E., Turaşlı, N., Ünlüer, E., Zeteroğlu, E. (2012). Erken Çocukluk Döneminde Sanat ve Yaratıcılığın Geliştirilmesi. Ankara: Pegem Akademi.
Yavuzer, H. (2013). Resimleriyle Çocuk, 17. Baskı, İstanbul:Remzi Kitabevi.
İnan, H., Öncü, E., Tanju, E., Turaşlı, N., Ünlüer, E., Zeteroğlu, E. (2012). Erken Çocukluk Döneminde Sanat ve Yaratıcılığın Geliştirilmesi. Ankara: Pegem Akademi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The foundation of professional theoretical knowledge of child development science is child, family, development, forms the concepts of evaluation, identification, support, intervention, education and follow-up. It Ensuring that the Child Development profession is learned on a scientific basis by considering the concepts with a holistic approach.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to interpret and evaluate data, to define and analyze problems, to develop solutions based on research and evidence by using the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to use advanced theoretical and applied knowledge gained in the field of Child Development.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to independently carry out an advanced study in the field of Child Development.
4
2
To be able to take responsibility individually and as a team member to solve complex unforeseen problems encountered in practices related to Child Development.
4
3
To be able to plan and manage activities for the development of employees under his/her responsibility within the framework of a project.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to critically evaluate the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
3
2
Ability to identify learning needs and direct learning
5
3
Developing a positive attitude towards lifelong learning
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to inform relevant persons and institutions on issues related to Child Development; to be able to convey their thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
4
2
To be able to share with experts and non-experts, by supporting them with quantitative and qualitative data, their thoughts and solutions to problems in the field of Child Development.
4
3
Being able to organize and implement projects and activities for the social environment in which they live with the awareness of social responsibility.
4
4
To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
2
5
To be able to use information and communication technologies together with computer software at the Advanced Level of the European Computer Use License required by the Child Development field.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To act in accordance with social, scientific, cultural and ethical values ​​in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results related to Child Development.
4
2
To have sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 4 56
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 4 2 8
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 6 2 12
Ödev 2 4 8
Proje Hazırlama 2 4 8
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Kısa Sınav Hazırlığı 1 1 1
TOPLAM 48 0 126
Total Workload of the Course Unit 126
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0