TR EN

DEVELOPMENTAL EVALUATION AND MONITORING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY247 DEVELOPMENTAL EVALUATION AND MONITORING 3 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. BEDRİYE ÇELİK KANCA
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Gelişimsel tanımlamanın önemi, gelişimsel değerlendirme ile ilgili kavramlar, gelişimsel değerlendirme ve tanımlamada kullanılan ilkeler, değerlendirme ve tanımlamada sürecinde etkili olan etmenler, gelişimsel tarama, gelişimsel izlem ve önemine ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: - Gelişimsel Tanımlamanın Tanımı ve Önemi - Gelişimsel Değerlendirme İle İlgili Tanım ve Kavramlar - Gelişimsel Değerlendirme ve Tanımlamada İlkeler - Değerlendirme ve Tanımlamada Etkili Olan Etmenler Gelişimsel Tarama - Gelişimsel İzlem ve önemi - Formal ve informal Değerlendirme - Gözlem Yöntemleri - Kesin Kayıt ve Yaklaşık Kayıt - Kontrol Listeleri - Portfolyo Değerlendirme - Oran Skalaları - Gelişimsel Değerlendirme Etik - Gelişimsel Değerlendirmede Yapılan Hatalar - Gelişimsel tanımlama süreci ve kullanılan formlar - Dünyada Yaygın Olarak Kullanılan Standart Gelişimsel Değerlendirme Araçları - Türkiye’de Yaygın Olarak Kullanılan standart Gelişimsel Değerlendirme Araçları - Çocukların Gelişimsel Özelliklerine Uygun, Standart Olmayan Tekniklerle Gelişimsel Değerlendirme - Gelişim Raporu Hazırlama

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Gelişimsel değerlendirme ve tanımlama ile ilgili kavramları açıklar.
Farklı özelliklerdeki çocuklar için tanıma ve değerlendirmenin önemini ifade eder.
Çocuğu tanıma ve gelişimsel değerlendirme yöntemleri ve tekniklerini düzenler.
Çocuğun yaşına, özelliklerine ve gereksinimlerine uygun olarak yöntem, teknik ve değerlendirme aracı seçer.
Çocukların gelişimsel özelliklerine uygun, standart olmayan tekniklerle gelişimsel değerlendirme yapar.
Değerlendirme sonuçlarına göre gelişimsel/eğitsel tanımlama yapar.
Gelişimsel değerlendirme sonuçlarına göre gelişimsel durum raporu oluşturur.
Gelişimsel değerlendirme tanımlama sonucu izlem planı oluşturur.
Dünyada ve Türkiye’de yaygın olarak kullanılan gelişimsel değerlendirme araçlarının özelliklerini karşılaştırır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama Ders Hakkında Genel Bilgi, Gelişimsel Değerlendirmenin Tanımı Ve Önemi Anlatım, beyin fırtınası
2 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Gelişimsel Değerlendirme Ve Tanımlamada İlkeler ve Amaçlar Anlatım, tartışma
3 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Değerlendirme Döngüsü, Değerlendirme Ve Tanımlamada Etkili Olan Etmenler Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
4 Literatür tarama, Bireysel araştırma Gelişim Alanlarına Göre Değerlendirme, Gelişimsel İzlem Anlatım, tartışma, soru-cevap
5 Literatür tarama, Bireysel araştırma Gelişim Alanlarına Göre Değerlendirme, Gelişimsel İzlem Anlatım, tartışma, soru-cevap
6 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Formal ve informal Değerlendirme, Değerlendirmede biçimsel olmayan yöntemler: Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
7 Web Tabanlı Araştırma, literatür tarama Değerlendirmede biçimsel olmayan yöntemler: Gözlem Yöntemleri - Görüşmeler - Anlatım, tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel araştırma Değerlendirmede biçimsel olmayan yöntemler: Anketler - Portfolyo Değerlendirme Anlatım, Yaratıcı Çalışma Yöntemi, soru-cevap
10 literatür tarama, görsel kaynaklar Değerlendirmede Biçimsel Yöntemler: Testler Anlatım, tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi
11 literatür tarama, grup araştırması, web tabanlı araştırma Dünyada ve Türkiye’de Yaygın Olarak Kullanılan Standart Gelişimsel Değerlendirme Araçları Anlatım, tartışma, Proje Çalışması
12 literatür tarama, grup araştırması, web tabanlı araştırma Özel Gereksinimi veya Davranış Problemleri olan Çocukların Değerlendirilmesi Anlatım, tartışma
13 literatür tarama, Web Tabanlı Araştırma Gelişimsel Değerlendirme Etik - Gelişimsel Değerlendirmede Yapılan Hatalar Anlatım, tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi
14 bireysel çalışma, grup çalışması Çocukların Gelişimsel Özelliklerine Uygun, Standart Olmayan Tekniklerle Gelişimsel Değerlendirme Anlatım, tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi
15 bireysel çalışma, grup çalışması, görsel kaynaklar Gelişim Raporu Hazırlama Anlatım, Proje Çalışması, soru-cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Bayhan, P. (2018). Gelişimsel Değerlendirme Ankara: Hedef Yayıncılık.
Zembat, R. & Tunçeli, H. İ. (Ed.) (2019). Erken Çocuklukta Gelişimi Değerlendirmede Kullanılan Güncel Ölçme Araçları. Nobel Akademik Yayıncılık.
Önder, A. (Ed.) (2018). Okul Öncesi Dönemde Çocukları Değerlendirme ve Tanıma Teknikleri (4. Baskı). Eğiten Kitap.
Şahin, C. (Ed.) (2018). Bireyi Tanıma Teknikleri (3. Baskı). Pegem Akademi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The foundation of professional theoretical knowledge of child development science is child, family, development, forms the concepts of evaluation, identification, support, intervention, education and follow-up. It Ensuring that the Child Development profession is learned on a scientific basis by considering the concepts with a holistic approach.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to interpret and evaluate data, to define and analyze problems, to develop solutions based on research and evidence by using the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to use advanced theoretical and applied knowledge gained in the field of Child Development.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to independently carry out an advanced study in the field of Child Development.
4
2
To be able to take responsibility individually and as a team member to solve complex unforeseen problems encountered in practices related to Child Development.
5
3
To be able to plan and manage activities for the development of employees under his/her responsibility within the framework of a project.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to critically evaluate the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
5
2
Ability to identify learning needs and direct learning
5
3
Developing a positive attitude towards lifelong learning
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to inform relevant persons and institutions on issues related to Child Development; to be able to convey their thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
4
2
To be able to share with experts and non-experts, by supporting them with quantitative and qualitative data, their thoughts and solutions to problems in the field of Child Development.
5
3
Being able to organize and implement projects and activities for the social environment in which they live with the awareness of social responsibility.
4
4
To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
3
5
To be able to use information and communication technologies together with computer software at the Advanced Level of the European Computer Use License required by the Child Development field.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To act in accordance with social, scientific, cultural and ethical values ​​in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results related to Child Development.
4
2
To have sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 5 2 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 1 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 54 0 129
Total Workload of the Course Unit 129
Workload (h) / 25.5 5,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0