Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
CGY247 | GELİŞİMSEL DEĞERLENDİRME VE İZLEME | 3 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. BEDRİYE ÇELİK KANCA |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Gelişimsel tanımlamanın önemi, gelişimsel değerlendirme ile ilgili kavramlar, gelişimsel değerlendirme ve tanımlamada kullanılan ilkeler, değerlendirme ve tanımlamada sürecinde etkili olan etmenler, gelişimsel tarama, gelişimsel izlem ve önemine ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | - Gelişimsel Tanımlamanın Tanımı ve Önemi - Gelişimsel Değerlendirme İle İlgili Tanım ve Kavramlar - Gelişimsel Değerlendirme ve Tanımlamada İlkeler - Değerlendirme ve Tanımlamada Etkili Olan Etmenler Gelişimsel Tarama - Gelişimsel İzlem ve önemi - Formal ve informal Değerlendirme - Gözlem Yöntemleri - Kesin Kayıt ve Yaklaşık Kayıt - Kontrol Listeleri - Portfolyo Değerlendirme - Oran Skalaları - Gelişimsel Değerlendirme Etik - Gelişimsel Değerlendirmede Yapılan Hatalar - Gelişimsel tanımlama süreci ve kullanılan formlar - Dünyada Yaygın Olarak Kullanılan Standart Gelişimsel Değerlendirme Araçları - Türkiye’de Yaygın Olarak Kullanılan standart Gelişimsel Değerlendirme Araçları - Çocukların Gelişimsel Özelliklerine Uygun, Standart Olmayan Tekniklerle Gelişimsel Değerlendirme - Gelişim Raporu Hazırlama |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Gelişimsel değerlendirme ve tanımlama ile ilgili kavramları açıklar. |
Farklı özelliklerdeki çocuklar için tanıma ve değerlendirmenin önemini ifade eder. |
Çocuğu tanıma ve gelişimsel değerlendirme yöntemleri ve tekniklerini düzenler. |
Çocuğun yaşına, özelliklerine ve gereksinimlerine uygun olarak yöntem, teknik ve değerlendirme aracı seçer. |
Çocukların gelişimsel özelliklerine uygun, standart olmayan tekniklerle gelişimsel değerlendirme yapar. |
Değerlendirme sonuçlarına göre gelişimsel/eğitsel tanımlama yapar. |
Gelişimsel değerlendirme sonuçlarına göre gelişimsel durum raporu oluşturur. |
Gelişimsel değerlendirme tanımlama sonucu izlem planı oluşturur. |
Dünyada ve Türkiye’de yaygın olarak kullanılan gelişimsel değerlendirme araçlarının özelliklerini karşılaştırır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama | Ders Hakkında Genel Bilgi, Gelişimsel Değerlendirmenin Tanımı Ve Önemi | Anlatım, beyin fırtınası |
2 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Gelişimsel Değerlendirme Ve Tanımlamada İlkeler ve Amaçlar | Anlatım, tartışma |
3 | Literatür tarama, web tabanlı öğrenme | Değerlendirme Döngüsü, Değerlendirme Ve Tanımlamada Etkili Olan Etmenler | Anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
4 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Gelişim Alanlarına Göre Değerlendirme, Gelişimsel İzlem | Anlatım, tartışma, soru-cevap |
5 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Gelişim Alanlarına Göre Değerlendirme, Gelişimsel İzlem | Anlatım, tartışma, soru-cevap |
6 | Literatür tarama, web tabanlı öğrenme | Formal ve informal Değerlendirme, Değerlendirmede biçimsel olmayan yöntemler: | Anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
7 | Web Tabanlı Araştırma, literatür tarama | Değerlendirmede biçimsel olmayan yöntemler: Gözlem Yöntemleri - Görüşmeler - | Anlatım, tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel araştırma | Değerlendirmede biçimsel olmayan yöntemler: Anketler - Portfolyo Değerlendirme | Anlatım, Yaratıcı Çalışma Yöntemi, soru-cevap |
10 | literatür tarama, görsel kaynaklar | Değerlendirmede Biçimsel Yöntemler: Testler | Anlatım, tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi |
11 | literatür tarama, grup araştırması, web tabanlı araştırma | Dünyada ve Türkiye’de Yaygın Olarak Kullanılan Standart Gelişimsel Değerlendirme Araçları | Anlatım, tartışma, Proje Çalışması |
12 | literatür tarama, grup araştırması, web tabanlı araştırma | Özel Gereksinimi veya Davranış Problemleri olan Çocukların Değerlendirilmesi | Anlatım, tartışma |
13 | literatür tarama, Web Tabanlı Araştırma | Gelişimsel Değerlendirme Etik - Gelişimsel Değerlendirmede Yapılan Hatalar | Anlatım, tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi |
14 | bireysel çalışma, grup çalışması | Çocukların Gelişimsel Özelliklerine Uygun, Standart Olmayan Tekniklerle Gelişimsel Değerlendirme | Anlatım, tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi |
15 | bireysel çalışma, grup çalışması, görsel kaynaklar | Gelişim Raporu Hazırlama | Anlatım, Proje Çalışması, soru-cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Bayhan, P. (2018). Gelişimsel Değerlendirme Ankara: Hedef Yayıncılık. |
Zembat, R. & Tunçeli, H. İ. (Ed.) (2019). Erken Çocuklukta Gelişimi Değerlendirmede Kullanılan Güncel Ölçme Araçları. Nobel Akademik Yayıncılık. |
Önder, A. (Ed.) (2018). Okul Öncesi Dönemde Çocukları Değerlendirme ve Tanıma Teknikleri (4. Baskı). Eğiten Kitap. |
Şahin, C. (Ed.) (2018). Bireyi Tanıma Teknikleri (3. Baskı). Pegem Akademi. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çocuk gelişimi bilim dalının mesleki kuramsal bilginin temelini çocuk, aile, gelişim,
değerlendirme, tanımlama, destek, müdahale, eğitim ve izlem kavramları oluşturur. Bu
kavramlar bütüncül bir yaklaşımla ele alınarak Çocuk Gelişimi mesleğinin bilimsel temelde öğrenilmesini sağlama.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çocuk Gelişimi alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çocuk Gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çocuk Gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
|
4 | |||||
2 |
Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
|
5 | |||||
3 |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çocuk Gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme
|
5 | |||||
2 |
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme
|
5 | |||||
3 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
|
4 | |||||
2 |
Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
|
5 | |||||
3 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
|
4 | |||||
4 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
|
3 | |||||
5 |
Çocuk Gelişimi alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
|
4 | |||||
2 |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 2 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 1 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 54 | 0 | 129 |
Genel Toplam | 129 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |