TR EN

SOCIAL WELFARE POLICY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY248 SOCIAL WELFARE POLICY 4 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Çocukların sağlıklı bireyler olarak yetişmesini sağlayacak sosyal politikaların ve sosyal yardım modellerinin geliştirilmesinde yakın tarihten bugüne gelen süreci anlayacak, analiz edecek ve geliştirecek bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Sosyal Yardım İhtiyacının Tanımlanması, Sosyal Politikanın Amaç ve İşlevleri, Geçmişten Günümüze Sosyal Politika ve Sosyal Yardım Kavramları, Sosyal Politika Modelleri ve Farklı Yaklaşımlar, Aileye Yönelik Sosyal Yardımın Önemi ve Örnekleri, Çocuklara Yönelik Sosyal Yardımın Önemi ve Örnekleri, Eğitime Yönelik Sosyal Yardım Politikaları ve Örnekleri, Sosyal Politikalar ve Yardım Politikaları Özelinde Sorunlar ve Çözüm Önerileri

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sosyal yardım politikaları ile ilgili kavramları açıklar.
Sosyal yardım ve destek ihtiyacı olan çocukları tanımlar.
Sosyal politikaları çocuk gelişimci mesleğinde danışmanlık izlem sürecine göre değiştirir.
Geçmişten günümüze refah devletlerinin çocuk, kadın ve aileye bakış açısını boylamsal olarak karşılaştırır.
Sosyal politika ve yardımların organizasyonu ve dağıtımı sürecindeki rolünü ifade eder.
Dünyada ve ülkemizde çocuklara ve ailelere yönelik sosyal politikaları değerlendirir.
Çocuk işçiliği ve kadınların refah düzeyini etkileyen istihdam politikalarını çocuğun refahı ile ilişkilendirir.
Ebeveynlerin ve aile yapısının desteklenmesine yönelik sosyal yardım ve politikalarını çocuk gelişimi perspektifi ile ifade eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, Web Tabanlı Araştırma Dersin Ana Hatları İle İlgili Paylaşım ve Genel Kavramlara Giriş Anlatım, Soru-Cevap
2 Literatür tarama, Bireysel Araştırma Geçmişten Günümüze Sosyal Politika ve Sosyal Yardım Kavramları Anlatım, Beyin Fırtınası
3 Literatür tarama, Web Tabanlı Araştırma Sosyal Yardımlara Yönelik Farklı Yaklaşımlar Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
4 Literatür tarama, Bireysel Araştırma Aile İle İlgili Sosyal Yardım Politikaları Örnek Olay, Anlatım, Yaratıcı Çalışma Yöntemi
5 Literatür tarama Aile İle İlgili Sosyal Yardım Politikaları, Film Analizi: Wonder Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
6 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Çocuklara Yönelik Sosyal Yardım Politikaları Örnek Olay, Tartışma, Anlatım
7 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Çocuklara Yönelik Sosyal Yardım Politikaları, Film Analizi: I am Sam Anlatım, Yaratıcı Çalışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Bireysel araştırma Çocuklara Yönelik Sosyal Yardım Politikaları (Dezavantajlı ) Örnek Olay, Anlatım
10 Görsel Kaynaklar, Uygulamalar, Bireysel araştırma Çocuklara Yönelik Sosyal Yardım Politikaları, Film Analizi: Yerdeki Yıldızlar Tartışma, Soru Cevap, Proje Çalışması
11 Görsel Kaynaklar, Uygulamalar, Bireysel araştırma Eğitim İle İlgili Sosyal Politikalar Tartışma, Anlatım, Soru Cevap, Proje Çalışması
12 Görsel Kaynaklar, Uygulamalar, Bireysel araştırma Farklı Gruplara Yönelik Sosyal Yardım Politika Örneği Hazırlama ve Sunma Tartışma, Soru Cevap, Proje Çalışması
13 Literatür tarama, Web Tabanlı Araştırma Farklı Gruplara Yönelik Sosyal Yardım Politika Örneği Hazırlama ve Sunma Tartışma, Anlatım, Beyin Fırtınası
14 Görsel Kaynaklar, Uygulamalar, Bireysel araştırma Farklı Gruplara Yönelik Sosyal Yardım Politika Örneği Hazırlama ve Sunma Tartışma, Soru Cevap, Proje Çalışması
15 Literatür tarama Sosyal Politikalar ve Yardım Politikaları Özelinde Sorunlar ve Çözüm Önerileri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Autsch, DB, Chowdhury, F, Sameeksha D (2017) Corruption, Entrepreneurship, and Social Welfare: A Global Perspective. Springer Science and Business Media : Springer
Christopher P, Glatzer M (2019) Faith-Based Organizations and Social Welfare Springer International Publishing;Palgrave Macmillan
Essex J (2013) Development, Security, and Aid: Geopolitics and Geoeconomics at the U.S. Agency for International Development. Athens: University of Georgia Press
Nascimbene B, Di Pascale A (2018) The Modernisation of State Aid for Economic and Social Development New York: Springer International Publishing
Sen, A (2019) Collective choice and social welfare Cambridge: Harvard University Press
Shore J (2019). The Welfare State and the Democratic Citizen: How Social Policies Shape Political Equality Springer International Publishing;Palgrave Macmillan

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The foundation of professional theoretical knowledge of child development science is child, family, development, forms the concepts of evaluation, identification, support, intervention, education and follow-up. It Ensuring that the Child Development profession is learned on a scientific basis by considering the concepts with a holistic approach.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to interpret and evaluate data, to define and analyze problems, to develop solutions based on research and evidence by using the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to use advanced theoretical and applied knowledge gained in the field of Child Development.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to independently carry out an advanced study in the field of Child Development.
4
2
To be able to take responsibility individually and as a team member to solve complex unforeseen problems encountered in practices related to Child Development.
5
3
To be able to plan and manage activities for the development of employees under his/her responsibility within the framework of a project.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to critically evaluate the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
4
2
Ability to identify learning needs and direct learning
5
3
Developing a positive attitude towards lifelong learning
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to inform relevant persons and institutions on issues related to Child Development; to be able to convey their thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
4
2
To be able to share with experts and non-experts, by supporting them with quantitative and qualitative data, their thoughts and solutions to problems in the field of Child Development.
3
3
Being able to organize and implement projects and activities for the social environment in which they live with the awareness of social responsibility.
4
4
To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
2
5
To be able to use information and communication technologies together with computer software at the Advanced Level of the European Computer Use License required by the Child Development field.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To act in accordance with social, scientific, cultural and ethical values ​​in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results related to Child Development.
5
2
To have sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 2 1 2
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 74
Total Workload of the Course Unit 74
Workload (h) / 25.5 2,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0