TR EN

NEUROLOGICAL DEVELOPMENT PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY341 NEUROLOGICAL DEVELOPMENT 5 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Sinir sisteminin yapısal ve işlevsel özellikleri, bilişsel ve ruhsal gelişim basamakları, motor ve zihinsel gelişim geriliklerinin klinik özellikleri ve tanı kriterleri, çocukluk çağı nörogelişimsel ve nörolojik hastalıklarına ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Sinir sistemi ve gelişimi, çocuğun beyin ve bilişsel gelişim basamakları, beyin hasarları, gelişimsel tarama testleri ve psikometrik değerlendirme testleri, gelişimsel ve nörolojik bozukluklar ve tedavi yaklaşımları, nörolojik bozukluklarla ilgili ruh sağlığı sorunları.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Çocuğun bilişsel gelişim evrelerini açıklar.
Beyin gelişimini açıklar.
Beyin hasarları sonucu oluşan gelişimsel ve nörolojik bozuklukları ayırır.
Nörolojik bozukluklarının özelliklerini ayırır.
Nörolojik bozuklukların tedavi yaklaşımlarını örnek verir.
Nörolojik bozukluklar nedeniyle oluşan ruh sağlığı sorunlarını dikkate alarak ailelere yönelik rehberlik hizmetlerini organize eder.
Psikometrik testleri ayırır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama Sinir Sisteminin Gelişimi ve Yapısı Anlatım
2 Literatür tarama, Nörolojik Değerlendirme: Öykü ve Muayene Anlatım, Örnek Olay
3 Literatür tarama, Bireysel araştırma Mental ve Motor Gelişim Basamakları Anlatım, Tartışma
4 Bireysel araştırma Risk Altındaki Bebek Kavramı: Riskli Bebeklerde Nörolojik Muayene Anlatım, Örnek Olay
5 Literatür tarama Gelişimsel Değerlendirme: Gelişimsel Tarama Testleri ve Psikometrik Değerlendirme Anlatım
6 Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Motor ve Mental Gelişme Geriliği: Tanım ve Yaklaşım I Anlatım, Tartışma
7 Literatür tarama Motor ve Mental Gelişme Geriliği: Tanım ve Yaklaşım II Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Serebral Palsi Anlatım
10 Literatür tarama Nöbet Epilepsi Anlatım, Örnek Olay
11 Bireysel araştırma Nörometobolik / Nörodejeneratif Hastalık Gruplarına Örnek ile Yaklaşım Anlatım, Örnek Olay, Tartışma
12 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Nöromüsküler Hastalıklar Anlatım
13 Bireysel araştırma Çocuklarda Ruhsal ve Nöropsikolojik Sorunlar: Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, Otizm Spektrum Bozukluğu Anlatım
14 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Çocuklarda Ruhsal ve Nöropsikolojik Sorunlar: Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, Otizm Spektrum Bozukluğu Anlatım
15 Bireysel araştırma Çocuk Örseleme, İhmal ve İstismarı Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Yalaz, K. (2018). Temel Gelişimsel Çocuk Nörolojisi. Hipokrat Kitabevi
Piña-Garza, JE. ve Fenichel, GM. (2013). Klinik Çocuk Nörolojisi. Adana Nobel Kitabevi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The foundation of professional theoretical knowledge of child development science is child, family, development, forms the concepts of evaluation, identification, support, intervention, education and follow-up. It Ensuring that the Child Development profession is learned on a scientific basis by considering the concepts with a holistic approach.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to interpret and evaluate data, to define and analyze problems, to develop solutions based on research and evidence by using the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to use advanced theoretical and applied knowledge gained in the field of Child Development.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to independently carry out an advanced study in the field of Child Development.
4
2
To be able to take responsibility individually and as a team member to solve complex unforeseen problems encountered in practices related to Child Development.
3
3
To be able to plan and manage activities for the development of employees under his/her responsibility within the framework of a project.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to critically evaluate the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
4
2
Ability to identify learning needs and direct learning
5
3
Developing a positive attitude towards lifelong learning
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to inform relevant persons and institutions on issues related to Child Development; to be able to convey their thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
4
2
To be able to share with experts and non-experts, by supporting them with quantitative and qualitative data, their thoughts and solutions to problems in the field of Child Development.
3
3
Being able to organize and implement projects and activities for the social environment in which they live with the awareness of social responsibility.
3
4
To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
2
5
To be able to use information and communication technologies together with computer software at the Advanced Level of the European Computer Use License required by the Child Development field.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To act in accordance with social, scientific, cultural and ethical values ​​in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results related to Child Development.
4
2
To have sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 2 2
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 76
Total Workload of the Course Unit 76
Workload (h) / 25.5 3
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0