TR EN

NÖROLOJİK GELİŞİM DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
CGY341 NÖROLOJİK GELİŞİM 5 2 2 3

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Sinir sisteminin yapısal ve işlevsel özellikleri, bilişsel ve ruhsal gelişim basamakları, motor ve zihinsel gelişim geriliklerinin klinik özellikleri ve tanı kriterleri, çocukluk çağı nörogelişimsel ve nörolojik hastalıklarına ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Sinir sistemi ve gelişimi, çocuğun beyin ve bilişsel gelişim basamakları, beyin hasarları, gelişimsel tarama testleri ve psikometrik değerlendirme testleri, gelişimsel ve nörolojik bozukluklar ve tedavi yaklaşımları, nörolojik bozukluklarla ilgili ruh sağlığı sorunları.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Çocuğun bilişsel gelişim evrelerini açıklar.
Beyin gelişimini açıklar.
Beyin hasarları sonucu oluşan gelişimsel ve nörolojik bozuklukları ayırır.
Nörolojik bozukluklarının özelliklerini ayırır.
Nörolojik bozuklukların tedavi yaklaşımlarını örnek verir.
Nörolojik bozukluklar nedeniyle oluşan ruh sağlığı sorunlarını dikkate alarak ailelere yönelik rehberlik hizmetlerini organize eder.
Psikometrik testleri ayırır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama Sinir Sisteminin Gelişimi ve Yapısı Anlatım
2 Literatür tarama, Nörolojik Değerlendirme: Öykü ve Muayene Anlatım, Örnek Olay
3 Literatür tarama, Bireysel araştırma Mental ve Motor Gelişim Basamakları Anlatım, Tartışma
4 Bireysel araştırma Risk Altındaki Bebek Kavramı: Riskli Bebeklerde Nörolojik Muayene Anlatım, Örnek Olay
5 Literatür tarama Gelişimsel Değerlendirme: Gelişimsel Tarama Testleri ve Psikometrik Değerlendirme Anlatım
6 Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Motor ve Mental Gelişme Geriliği: Tanım ve Yaklaşım I Anlatım, Tartışma
7 Literatür tarama Motor ve Mental Gelişme Geriliği: Tanım ve Yaklaşım II Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Serebral Palsi Anlatım
10 Literatür tarama Nöbet Epilepsi Anlatım, Örnek Olay
11 Bireysel araştırma Nörometobolik / Nörodejeneratif Hastalık Gruplarına Örnek ile Yaklaşım Anlatım, Örnek Olay, Tartışma
12 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Nöromüsküler Hastalıklar Anlatım
13 Bireysel araştırma Çocuklarda Ruhsal ve Nöropsikolojik Sorunlar: Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, Otizm Spektrum Bozukluğu Anlatım
14 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Çocuklarda Ruhsal ve Nöropsikolojik Sorunlar: Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, Otizm Spektrum Bozukluğu Anlatım
15 Bireysel araştırma Çocuk Örseleme, İhmal ve İstismarı Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Yalaz, K. (2018). Temel Gelişimsel Çocuk Nörolojisi. Hipokrat Kitabevi
Piña-Garza, JE. ve Fenichel, GM. (2013). Klinik Çocuk Nörolojisi. Adana Nobel Kitabevi.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çocuk gelişimi bilim dalının mesleki kuramsal bilginin temelini çocuk, aile, gelişim, değerlendirme, tanımlama, destek, müdahale, eğitim ve izlem kavramları oluşturur. Bu kavramlar bütüncül bir yaklaşımla ele alınarak Çocuk Gelişimi mesleğinin bilimsel temelde öğrenilmesini sağlama.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çocuk Gelişimi alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çocuk Gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çocuk Gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
4
2
Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
3
3
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çocuk Gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme
4
2
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme
5
3
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
4
2
Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
3
3
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
3
4
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
2
5
Çocuk Gelişimi alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
4
2
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 2 2
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 76
Genel Toplam 76
Toplam İş Yükü / 25.5 3
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 3,0