TR EN

PHYSIOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY145E PHYSIOLOGY 1 4 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit Prof.Dr. WILLIAM MOSIER
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: İnsan vücudunu oluşturan tüm sistemlerin temel yapısı ve işleyiş mekanizmalarına ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: İnsan vücudundaki hücre, doku ve sistemlerin işleyiş mekanizmaları

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Homeostasis kavramını ve fizyolojik düzenleme mekanizmalarını açıklar
Vücut sıvı kompartmanlarını açıklar
Membranda transport mekanizmalarının temel özelliklerini söyler
Kanın görevlerini ve kan hücrelerinin özelliklerini söyler
Sinir sisteminin temel özelliklerini açıklar
Motor ve duyusal sinir sistemi bölümlerinin temel çalışma prensiplerini açıklar
Kas kasılma mekanizmasını açıklar
Kasın enerji kaynaklarını sıralar
Dolaşım sisteminin bölümlerini ve özelliklerini açıklar
Kalbin çalışma prensiplerini açıklar
Solunum mekaniğini açıklar
Solunum sisteminde gaz transportunun ana mekanizmasını açıklar
Sindirim sisteminin temel görevlerini sıralar
Boşaltım sisteminin çalışma prensiplerini açıklar
Hormonların salınma mekanizmalarını ve etkilerini sıralar

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Okuma Fizyolojiye giriş, homeostaz ve vücut kontrol sistemleri Sunum, tartışma, soru-cevap
2 Okuma Vücut Sıvılarının Dağılımı, Elektrolitler, Hücre Transport Mekanizmaları Sunum, tartışma, soru-cevap
3 Okuma Kan Fizyolojisi Sunum, tartışma, soru-cevap
4 Okuma Sinir Sistemi Fizyolojisi Sunum, tartışma, soru-cevap
5 Okuma Kas Fizyolojisi Sunum, tartışma, soru-cevap
6 Okuma Dolaşım Sistemi Fizyolojisi Sunum, tartışma, soru-cevap
7 Okuma Sindirim Sistemi Fizyolojisi Sunum, tartışma, soru-cevap
8 - ARA SINAV -
9 Okuma Solunum Fizyolojisi Sunum, tartışma, soru-cevap
10 Okuma Boşaltım Sistemi Fizyolojisi Sunum, tartışma, soru-cevap
11 Okuma Duyu Fizyolojisi Sunum, tartışma, soru-cevap
12 Okuma Endokrin Sistem Fizyolojisi Sunum, tartışma, soru-cevap
13 Okuma Üreme Sistemi Fizyolojisi Sunum, tartışma, soru-cevap
14 Okuma Bağışıklık Sistemi Fizyolojisi Sunum, tartışma, soru-cevap
15 Okuma Egzersiz Fizyolojisi Sunum, tartışma, soru-cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Hall, J. E. Guyton A.C.(2016). Guyton and Hall Tıbbi Fizyoloji (13. ed). Elsevier.
Ganong, W. (2016) Ganong Tıbbi Fizyoloji (25. ed). McGraw Hill Ed.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to use advanced theoretical and applied knowledge gained in the field of Child Development.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to interpret and evaluate data, to define and analyze problems, to develop solutions based on research and evidence by using the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to independently carry out an advanced study in the field of Child Development.
3
2
To be able to take responsibility individually and as a team member to solve complex unforeseen problems encountered in practices related to Child Development.
4
3
To be able to understand and manage the activities for the development of the employees under his/her responsibility within the framework of a project.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to critically evaluate the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
4
2
Ability to identify learning needs and direct learning.
4
3
Developing a positive attitude towards lifelong learning
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to inform relevant persons and institutions on issues related to Child Development; to be able to convey their thoughts and solutions to the problems verbally and in writing.
5
2
To be able to share with experts and non-experts, by supporting them with quantitative and qualitative data, their thoughts and solutions to problems in the field of Child Development.
4
3
Being able to organize and implement projects and activities for the social environment in which they live with the awareness of social responsibility.
3
4
To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
4
5
To be able to use information and communication technologies together with computer software at the Advanced Level of the European Computer Use License required by the Child Development field.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To act in accordance with social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results related to Child Development.
4
2
To have sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 10 4 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 3 21
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 61 0 147
Total Workload of the Course Unit 147
Workload (h) / 25.5 5,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0