TR EN

EARLY INTERVENTION APPROACHES AND DEVELOPMENTAL RISKS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY245E EARLY INTERVENTION APPROACHES AND DEVELOPMENTAL RISKS 3 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Erken Müdahale İle İlgili Tanım ve Kavramlar,Erken Müdahale Programlarının Amaçları,Erken Müdahalede Hedef Kitle,Gelişimsel Risk Faktörleri,Erken Müdahalede Gelişimsel Triaj (gelişimsel öncelikler),Erken Müdahale Modelleri,Erken Müdahalede İşbirliği,Erken Müdahalede Geçiş ve Dahil Olma, Dünyada ve Türkiye’de Erken Müdahale Yaklaşımlarına ilişkin bilgilerin ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Erken Müdahale İle İlgili Tanım ve Kavramlar - Erken Müdahale Programlarının Amaçları - Erken Müdahalede Hedef Kitle - Gelişimsel Risk Faktörleri - Erken Müdahalede Gelişimsel Triaj (gelişimsel öncelikler) - Erken Müdahale Modelleri - Erken Müdahalede İşbirliği - Erken Müdahalede Geçiş ve Dahil Olma - Dünyada ve Türkiye’de Erken Müdahale Yaklaşımları - Erken Müdahale Programı Geliştirme ve Yaklaşımlar

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Erken müdahale ile ilgili tanım ve kavramları açıklar.
Erken müdahale programlarının amaçlarını özetler.
Gelişimsel risk faktörlerini ve koruyucu faktörleri sıralar.
Risk ve koruyucu faktörleri dikkate alarak vaka örnekleri üzerinden erken müdahale programı üretir.
Erken müdahalede gelişimsel öncelikleri analiz eder.
Dünyadaki ve Türkiyedeki erken müdahale yaklaşımlarını karşılaştırır.
Erken müdahalede yeni eğilimleri açıklar.
Erken müdahale ve risk faktörleri ile ilgili çalışmaları inceler.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Erken Müdahale İle İlgili Tanım ve Kavramlar Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
2 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Erken Müdahale Programlarının Amaçları Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
3 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Erken Müdahalede Hedef Kitle Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
4 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Gelişimsel Risk Faktörleri Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
5 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Erken Müdahalede Gelişimsel Triaj (gelişimsel öncelikler) Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
6 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Erken Müdahale Modelleri Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
7 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Erken Müdahale Modelleri Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Erken Müdahalede İşbirliği Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
10 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Erken Müdahalede Geçiş ve Dahil Olma Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
11 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Dünyada ve Türkiye’de Erken Müdahale Yaklaşımları Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
12 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Dünyada ve Türkiye’de Erken Müdahale Yaklaşımları Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
13 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Dünyada ve Türkiye’de Erken Müdahale Yaklaşımları Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
14 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Erken Müdahale Programı Geliştirme ve Yaklaşımlar Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
15 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Erken Müdahale Programı Geliştirme ve Yaklaşımlar Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Crawford, M.J. Her Gün Erken Müdahale. Ankara: Nobel.
Stile, S., & Hudson, B. (1993). Early Intervention with children who are gifted. In DEC Reccomended practices: Indicators of Quality in Programs for Infants and Young Children with Special Needs and Their Families (pp. 127-139). Pittsburgh, PA: Division of Early Childhood, Council for Exceptional Children.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 40
Ödev Değerlendirme 1 10
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 3 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to use advanced theoretical and applied knowledge gained in the field of Child Development.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to interpret and evaluate data, to define and analyze problems, to develop solutions based on research and evidence by using the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to independently carry out an advanced study in the field of Child Development.
3
2
To be able to take responsibility individually and as a team member to solve complex unforeseen problems encountered in practices related to Child Development.
4
3
To be able to understand and manage the activities for the development of the employees under his/her responsibility within the framework of a project.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to critically evaluate the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
4
2
Ability to identify learning needs and direct learning.
4
3
Developing a positive attitude towards lifelong learning
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to inform relevant persons and institutions on issues related to Child Development; to be able to convey their thoughts and solutions to the problems verbally and in writing.
3
2
To be able to share with experts and non-experts, by supporting them with quantitative and qualitative data, their thoughts and solutions to problems in the field of Child Development.
4
3
Being able to organize and implement projects and activities for the social environment in which they live with the awareness of social responsibility.
5
4
To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
4
5
To be able to use information and communication technologies together with computer software at the Advanced Level of the European Computer Use License required by the Child Development field.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To act in accordance with social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results related to Child Development.
4
2
To have sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 14 1 14
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 59 0 129
Total Workload of the Course Unit 129
Workload (h) / 25.5 5,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0