TR EN

CHILDRENS LITERATURE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY208E CHILDRENS LITERATURE 4 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. BERK EFE ALTINAL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Çocuk edebiyatını öğretmek ve çocukların dil gelişimi dikkate alınarak yetiştirilmeleri konusunda öğrencileri biliçlendirmeye ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Çocuk edebiyatına ilişkin kavramlar, tanımı ve kapsamı, çocuk edebiyatının tarihçesi, çocuk edebiyatının önemi ve gelişime katkısı, çocuk kitaplarının yapısal özellikleri, çocuk kitapları çeşitleri, çocuk kitaplarında bulunması gereken özellikler, çocuk kiatpları hazırlanmasında gereken temel ilkeler, yaş grubuna uygun kitap seçiminde ailelere ve eğitimcilere rehberlik, Türkiye'de ve dünyada çocuk kütüphaneleri, etkileşimli kitap okuma çalışmaları

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Çocuk edebiyatına ilişkin kavramları açıklar.
Çocuk edebiyatının önemini ve özelliklerini açıklar.
Çocuk edebiyatıyla çocuğun gelişimi arasında ilişki kurar.
Çocuk kitaplarının özelliklerini ayırt eder.
Çocuk kitabı hazırlarken dikkat edilecek noktaları düzenler.
Yaş grubuna uygun kitap seçiminde ailelere ve eğitimcileri destekler.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Ders Hedeflerini Tanıma ve Konuşma, Çocuk Edebiyatı Kavramına Genel Bakış, Eleştiri Türleri Anlatım, Tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi, Soru Cevap
2 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Düz Yazıda Temel Unsurları Tanıma ve Kullanma Anlatım, Yaratıcı Çalışma Yöntemi, Soru Cevap, Beyin Fırtınası, Proje Çalışması
3 Bireysel Araştırma, Grup Araştırması Çocukların Edebi Eserlerle Güçlü İlişki Kurmasına Yönelik Çalışmalar Anlatım, Soru Cevap, Beyin Fırtınası
4 Literatür Tarama Toplumsal Cinsiyet ve Çocuk Edebiyatı: Geleneksel Masallara Eleştirel Bakış ve Alternatif Yaklaşımlar Anlatım, Tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi, Soru Cevap
5 Web Tabanlı Araştırma Edebiyatı Yazarak Yorumlama: Sharon Creech’in “Love That Dog: The Novel” eserine bakış Anlatım, Tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi
6 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Görsel Sanatlar Aracılığıyla Edebiyatı Yorumlama, Çocuk Edebiyatında Resimler ve Grafik Romanlar Anlatım, Tartışma
7 Uygulama Drama Yoluyla Edebiyatı Yorumlama, Canlandırma Biçimleri Sunum
8 - ARA SINAV -
9 Uygulama Çocuk Edebiyatı ve Felsefe: Çocuk Kitaplarını Ciddi Konuları Konuşmak İçin Kullanmak Sunum
10 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Grup Araştırması Okul Öncesi ve İlkokul Seviyesinde Kitap Okuma Dersine Hazırlık Aşamaları Anlatım, Soru Cevap, Beyin Fırtınası, Proje Çalışması
11 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Grup Araştırması Ders Örneği: Frog and Toad Together’dan Dragons and Giants ile Etik Konuları Tartışma Anlatım, Soru Cevap, Beyin Fırtınası, Proje Çalışması
12 Görsel Kaynaklar, Uygulamalar Ders Örneği: The Important Book ile Eleştirel Okuma Becerilerinin Arttırılması Anlatım, Soru Cevap
13 Görsel Kaynaklar, Uygulamalar Çocuk Edebiyatı ve Sürdürülebilirlik: The Giving Tree ile çevre bilinci Sunum
14 Görsel Kaynaklar, Uygulamalar Okuma Örnekleri: Leo Lionni’nin Frederick (1967) ve Morris the Moose Sunum
15 Uygulama Okuma Örnekleri: Knuffle Bunny, Emily’s Art Sunum
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Akoğlu, G., Sarıca, A. ve Karaman G. (2016). Etkileşimli Kitap Okuma Programı (EKOP). Ankara: Eğiten Kitap.
Yalçın, A. ve Aytaş, G. (2017). Çocuk Edebiyatı.Ankara. Akçağ.
Tür, G. ve Turla A. (2010). Okul Öncesinde Çocuk, Edebiyat Ve Kitap. İstanbul: YA-PA.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to use advanced theoretical and applied knowledge gained in the field of Child Development.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to interpret and evaluate data, to define and analyze problems, to develop solutions based on research and evidence by using the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to independently carry out an advanced study in the field of Child Development.
4
2
To be able to take responsibility individually and as a team member to solve complex unforeseen problems encountered in practices related to Child Development.
4
3
To be able to understand and manage the activities for the development of the employees under his/her responsibility within the framework of a project.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to critically evaluate the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
4
2
Ability to identify learning needs and direct learning.
4
3
Developing a positive attitude towards lifelong learning
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to inform relevant persons and institutions on issues related to Child Development; to be able to convey their thoughts and solutions to the problems verbally and in writing.
4
2
To be able to share with experts and non-experts, by supporting them with quantitative and qualitative data, their thoughts and solutions to problems in the field of Child Development.
4
3
Being able to organize and implement projects and activities for the social environment in which they live with the awareness of social responsibility.
5
4
To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
5
5
To be able to use information and communication technologies together with computer software at the Advanced Level of the European Computer Use License required by the Child Development field.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To act in accordance with social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results related to Child Development.
5
2
To have sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 4 2 8
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 4 8
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 37 0 76
Total Workload of the Course Unit 76
Workload (h) / 25.5 3
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0