TR EN

FOOD SAFETY AND HYGIENE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GSY229 FOOD SAFETY AND HYGIENE 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NEVRUZ BERNA TATLISU
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NEVRUZ BERNA TATLISU
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı öğrencilere gıda üretiminin tarladan çatala kadar olan bütün aşamalarında mevzuat ve hijyen kurallarına uygun olarak kişisel hijyen sağlama ve işletme temizlik ve dezenfeksiyon kurallarını uygulama yeterliklerinin kazandırılmasıdır.
Contents of the Course Unit: Gıda hijyeni ve güvenliğinin toplu gıda üretim ve satış yapılan yerler için anlatılması ve bu yerlerde gıda güvenlik sistemlerinin kurulması ve sürdürülebilmesi için gerekli şartların incelenmesi

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Öğrenciler güvenli bir çalışma ortamı kurmak için riskleri açıklar.
Öğrenciler gıda kaynaklı zararlı maddeleri, bulaşma yollarını ve nedenlerini tanımlar.
Gıda kaynaklı tehlikeleri ve kritik kontrol noktalarını, üretim sürecindeki riskler açısından tespit eder.
Gıda kaynaklı biyolojik, fiziksel, kimyasal ve diğer tehlikeleri çözmek için verileri yorumlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Makale okuma, özetleme Dersin işleniş planının açıklanması, Hijyen ve Sanitasyonun Önemi, Gıda Güvenliğine Giriş Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Makale okuma, özetleme Kirlenme türleri, çapraz bulaşma, mikroorganizmalar ile gıdaların ilişkisi, Örnek Vaka Çalışmalarının İncelenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Makale okuma, özetleme Mikroorganizmalar, Bulaşma kaynakları, Gıdalarda mikrobiyal gelişmeyi etkileyen floralar, Örnek Vaka Çalışmalarının İncelenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Makale okuma, özetleme Besin Hazırlamada Hijyen İlkeleri, Besin Pişirmede Hijyen İlkeleri, Besin Soğutmada Hijyen İlkeleri, Besin Servisinde Hijyen İlkeleri, Besin Depolamada Hijyen İlkeleri I Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Makale okuma, özetleme Besin Hazırlamada Hijyen İlkeleri, Besin Pişirmede Hijyen İlkeleri, Besin Soğutmada Hijyen İlkeleri, Besin Servisinde Hijyen İlkeleri, Besin Depolamada Hijyen İlkeleri II Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Makale okuma, özetleme Gıdalarda Mikrobiyal Gelişmeyi etkileyen faktörler, Gıda Kaynaklı Mikrobiyal Hastalıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Makale okuma, özetleme Personel Hijyen, Genel Tekrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Makale okuma, özetleme Su Hijyeni, Hava Hijyeni, İşletme Hijyeni, Örnek Vaka Çalışmalarının İncelenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Makale okuma, özetleme Temizlik ve Temizlik Malzemeleri, Dezenfeksiyon, Dezenfektanlar, Örnek Vaka Çalışmalarının İncelenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Makale okuma, özetleme Atık Maddelerin Uzaklaştırılması, Geri Kazanılması, Sürdürülebilir Yaklaşımlar, Örnek Vaka Çalışmalarının İncelenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Makale okuma, özetleme Pestisitler, Örnek Vaka Çalışmalarının İncelenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Makale okuma, özetleme Gıda Güvenliği Kalite ve Sanitasyon Programları ve Uygulamaları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Makale okuma, özetleme HACCP ve ISO 22000 Temelleri ve uygulamaları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Makale okuma, özetleme Genel tekrar, Ödev Sunumları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Özer, E, (2015), Tam Porsiyon Hijyen Lütfen : Sağlıklı Beslenmede Yeni Eğilim, Gıda Hijyeni, Yalın Yay.
T. Muhittin, (2009). Gıda Hijyeni, Gıda Kaynaklı Enfeksiyonlar ve Zehirlenmeler.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define basic concepts about gastronomy.
1
2
Interpret the basic concepts, areas and approaches related to the field.
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate the information and facts about the field to the fields of social sciences such as Law, Sociology, Philosophy and Economy.
1
2
Compare national and international cuisines in terms of similarities and differences.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Categorize food hygiene and safety into accepted standards and practices.
2
2
Prepare the technical infrastructure and contents of kitchen activities.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply theoretical knowledge about food science into the field of gastronomy.
3
2
Collaborate with shareholders in the field to bring new ideas, products to the market.
1
3
Integrate basic kitchen techniques and product preparation principles into today's technology.
2
4
Plan the work schedule and workflow in food and beverage enterprises.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Calculate costs in the food and beverage field.
1
2
Carry out management theories, recruitment and evaluation processes effectively in food and beverage business.
1
3
Organizes participation to national and international competitions and fairs in its field.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examine developments, changes and innovations in the field by accepting the lifelong learning as a principle.
2
2
Find planning, executioning and editing mistakes systematicly related to his field.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Express their ideas using presentation and communication techniques in deliberate and verbal ways.
2
2
Organize activities related to the field.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret ethical values and legal regulations related to their profession in the direction of the substances in the legislation.
3
2
Design social and social projects in his / her field using historical, cultural and geographical riches.
2
3
Perform scientific researches using knowledge and skills related to his field.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 4 56
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 10 2 20
Ödev 10 2 20
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 50 0 154
Total Workload of the Course Unit 154
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0