TR EN

GRAPHIC DESIGN APPLICATIONS IN ADVERTISING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HRY226 GRAPHIC DESIGN APPLICATIONS IN ADVERTISING 4 5 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. EMEL TOZLU ÖZTAY
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi CİHAN EMRE TANÇ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere, reklam sektörüyle ilgili reklam grafiği öğretilerek, tasarım uygulamaları yapmaları amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, grafik unsurları, Photoshop programı, reklam tasarımı ve üretimi, logo tasarımı, kurum kimliği ve dış mekan reklamcılık konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Grafik tasarım unsurlarını açıklar.
3D modelleme ve animasyon programlarını inceler.
3D modelleme ve animasyon programlarını kullanır.
Logo tasarımı aşamalarını listeler.
Logo tasarım aşamalarına uyarak bir logo tasarlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders Kitabı ve Sunum Dersin Genel Tanıtımı, Grafik Tasarıma Giriş, Grafik Unsurlarının Açıklanması, Anlatım, Soru- Cevap
2 Ders Kitabı ve Sunum Adobe Photoshop eğitimi hakkında genel bilgilendirme, dersin işleyiş ve çalışma metodlarının açıklanması, Tasarımın önemi ve ilkeleri Anlatım, Soru- Cevap
3 Ders Kitabı ve Sunum Tasarımın hikayesini oluşturma ve önemini ortaya koyma, Photoshop temel çalışma kuralları; doküman açma, kullanıcı arayüzü, katmanlar ve temel araçların tanıtılması Anlatım, Soru- Cevap
4 Ders Kitabı ve Sunum Temel seçim araçları, hazır çizim araçları ile çalışma ve kaydetme Anlatım, Soru- Cevap
5 Ders Kitabı ve Sunum Renklerin psikolojik mesajları, Gestalt teorisi, Renk üretimi; renk düzenleme, renk menüleri ile çalışma Anlatım, Soru- Cevap
6 Ders Kitabı ve Sunum Temel ışık bilgisi, renk ve düzenleme araçları ile çalışma Anlatım, Soru- Cevap
7 Ders Kitabı ve Sunum Fırça üretme ve düzenleme teknikleri ile çalışma, Kalem araçları üretimi ve düzenlemeleri ile çalışma Anlatım, Soru- Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Ders Kitabı ve Sunum,Genel Tekrar Pattern, doku oluşturma ve düzenleme, yüzey giydirme teknikleri Anlatım, Soru- Cevap
10 Ders Kitabı ve Sunum Yazı, şekil, fotoğraf ve vektörel malzemelerle birlikte çalışma Anlatım, Soru- Cevap
11 Ders Kitabı ve Sunum Hareketli görseller ve ikon oluşturma, Kompozisyon oluşturma ve düzenleme, proje çalışmaları Anlatım, Soru- Cevap
12 Ders Kitabı ve Sunum Logo Tasarımı Anlatım, Soru- Cevap
13 Ders Kitabı ve Sunum Kurum Kimliği Anlatım, Soru- Cevap
14 Ders Kitabı ve Sunum Dış Mekan Reklamcılık Anlatım, Soru- Cevap
15 Ders Kitabı ve Sunum, Genel Tekrar Genel Değerlendirme Anlatım, Soru- Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Eldem M., Özdem, Ö. O. (2015). Reklamda Görsel Tasarım, Say Yayınları
Shaughnessy, A. , Bierut, M. (2009). Graphis Design: A User’s Manual
Uçar, F. T. (2014). Görsel İletişim ve Grafik Tasarımı, İnkılap Kitabevi

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the basic concepts in the field and the basic disciplines arising from these concepts.
4
2
Compare current theories in the field and communication theories.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Solve problems related to the field by identifying problems related to the field.
0
2
Compares the information and facts in the field with the fields of social sciences such as Sociology, Journalism, Television and Media.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By graduating from this department, conduct analysis in fields like public relations, advertisement and marketing.
3
2
Using field knowledge, identify and solve problems related to field.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply the projects in line with the field of campaign analysis, in line with the communication plan to be prepared.
0
2
By using theoretical and practical knowledge gained in his field, solve the problems of public relations and advertising industry.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Taking part in public relations campaigns and advertising projects, implements the duties assigned to them within the team.
1
2
Create original and innovative strategies by approaching the field dynamics creatively and critically with an integrated viewpoint.
0
3
Designs a communication plan by taking responsibility in case of problems related to the field.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe creative production, presentation and persuasion techniques to support the professional expertise.
2
2
Analyze the developments, changes and innovations in his field and gices an example.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Effectively explain his/her opinion in the context of advertising, public relations, marketing, etc. to related persons and institutions in writing and verbal.
0
2
Designs projects and activities for the social environment in which they live with the consciousness of social responsibility.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Determine career goals by establishing cooperation with the sector in line with the information he/she has.
3
2
Analyze and interpret the social and global impacts of issues related with communication.
0
3
Design new knowledge and techniques using technical and theoretical knowledge and skills related to his / her field.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 5 70
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 3 21
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 4 24
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 156
Total Workload of the Course Unit 156
Workload (h) / 25.5 6,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0