Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
HRY226 | GRAPHIC DESIGN APPLICATIONS IN ADVERTISING | 4 | 5 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. EMEL TOZLU ÖZTAY |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi CİHAN EMRE TANÇ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilere, reklam sektörüyle ilgili reklam grafiği öğretilerek, tasarım uygulamaları yapmaları amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, grafik unsurları, Photoshop programı, reklam tasarımı ve üretimi, logo tasarımı, kurum kimliği ve dış mekan reklamcılık konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Grafik tasarım unsurlarını açıklar. |
3D modelleme ve animasyon programlarını inceler. |
3D modelleme ve animasyon programlarını kullanır. |
Logo tasarımı aşamalarını listeler. |
Logo tasarım aşamalarına uyarak bir logo tasarlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Ders Kitabı ve Sunum | Dersin Genel Tanıtımı, Grafik Tasarıma Giriş, Grafik Unsurlarının Açıklanması, | Anlatım, Soru- Cevap |
2 | Ders Kitabı ve Sunum | Adobe Photoshop eğitimi hakkında genel bilgilendirme, dersin işleyiş ve çalışma metodlarının açıklanması, Tasarımın önemi ve ilkeleri | Anlatım, Soru- Cevap |
3 | Ders Kitabı ve Sunum | Tasarımın hikayesini oluşturma ve önemini ortaya koyma, Photoshop temel çalışma kuralları; doküman açma, kullanıcı arayüzü, katmanlar ve temel araçların tanıtılması | Anlatım, Soru- Cevap |
4 | Ders Kitabı ve Sunum | Temel seçim araçları, hazır çizim araçları ile çalışma ve kaydetme | Anlatım, Soru- Cevap |
5 | Ders Kitabı ve Sunum | Renklerin psikolojik mesajları, Gestalt teorisi, Renk üretimi; renk düzenleme, renk menüleri ile çalışma | Anlatım, Soru- Cevap |
6 | Ders Kitabı ve Sunum | Temel ışık bilgisi, renk ve düzenleme araçları ile çalışma | Anlatım, Soru- Cevap |
7 | Ders Kitabı ve Sunum | Fırça üretme ve düzenleme teknikleri ile çalışma, Kalem araçları üretimi ve düzenlemeleri ile çalışma | Anlatım, Soru- Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders Kitabı ve Sunum,Genel Tekrar | Pattern, doku oluşturma ve düzenleme, yüzey giydirme teknikleri | Anlatım, Soru- Cevap |
10 | Ders Kitabı ve Sunum | Yazı, şekil, fotoğraf ve vektörel malzemelerle birlikte çalışma | Anlatım, Soru- Cevap |
11 | Ders Kitabı ve Sunum | Hareketli görseller ve ikon oluşturma, Kompozisyon oluşturma ve düzenleme, proje çalışmaları | Anlatım, Soru- Cevap |
12 | Ders Kitabı ve Sunum | Logo Tasarımı | Anlatım, Soru- Cevap |
13 | Ders Kitabı ve Sunum | Kurum Kimliği | Anlatım, Soru- Cevap |
14 | Ders Kitabı ve Sunum | Dış Mekan Reklamcılık | Anlatım, Soru- Cevap |
15 | Ders Kitabı ve Sunum, Genel Tekrar | Genel Değerlendirme | Anlatım, Soru- Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Eldem M., Özdem, Ö. O. (2015). Reklamda Görsel Tasarım, Say Yayınları |
Shaughnessy, A. , Bierut, M. (2009). Graphis Design: A User’s Manual |
Uçar, F. T. (2014). Görsel İletişim ve Grafik Tasarımı, İnkılap Kitabevi |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the basic concepts in the field and the basic disciplines arising from these concepts.
|
4 | |||||
2 |
Compare current theories in the field and communication theories.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Solve problems related to the field by identifying problems related to the field.
|
0 | |||||
2 |
Compares the information and facts in the field with the fields of social sciences such as Sociology, Journalism, Television and Media.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By graduating from this department, conduct analysis in fields like public relations, advertisement and marketing.
|
3 | |||||
2 |
Using field knowledge, identify and solve problems related to field.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the projects in line with the field of campaign analysis, in line with the communication plan to be prepared.
|
0 | |||||
2 |
By using theoretical and practical knowledge gained in his field, solve the problems of public relations and advertising industry.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Taking part in public relations campaigns and advertising projects, implements the duties assigned to them within the team.
|
1 | |||||
2 |
Create original and innovative strategies by approaching the field dynamics creatively and critically with an integrated viewpoint.
|
0 | |||||
3 |
Designs a communication plan by taking responsibility in case of problems related to the field.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe creative production, presentation and persuasion techniques to support the professional expertise.
|
2 | |||||
2 |
Analyze the developments, changes and innovations in his field and gices an example.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Effectively explain his/her opinion in the context of advertising, public relations, marketing, etc. to related persons and institutions in writing and verbal.
|
0 | |||||
2 |
Designs projects and activities for the social environment in which they live with the consciousness of social responsibility.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Determine career goals by establishing cooperation with the sector in line with the information he/she has.
|
3 | |||||
2 |
Analyze and interpret the social and global impacts of issues related with communication.
|
0 | |||||
3 |
Design new knowledge and techniques using technical and theoretical knowledge and skills related to his / her field.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 5 | 70 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 3 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 4 | 24 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 156 |
Total Workload of the Course Unit | 156 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |