Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
HEE109 | BASIC AIRCRAFT KNOWLEDGE | 1 | 3 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi BEDİA MERİH ÖZÇETİN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencinin, havacılığın tarihi gelişimini dönemlere göre açıklayabilecek ve uçuşun temel prensiplerini (kaldırma uçuş kuvveti, diğer kuvvetler ve bunları etkileyen faktörleri) açıklayabilecek bilgiye sahip olmasını sağlamak hedeflenmiştir. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; Havacılığın tarihçesi, Türkiye’deki havacılığın gelişimi, Dünya Havacılık Otoriteleri, Temel uçak elemanları, Ana ve yardımcı uçuş kumandaları, Temel uçak sistemleri, İtki sistemleri, Havacılık yazılımları, Haberleşme ve Seyrüsefer sistemleri, Göstergeler ve kontroller gibi konuları kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sektörde yer alan hava aracı ve motor tiplerini tanımlar. Atmosferin fiziksel özelliklerini tanımlar. Uçmanın teorisini açıklar. Uçuşun temel prensiplerini (kaldırma kuvveti, diğer kuvvetler ve bunları etkileyen faktörleri) açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Konuya yönelik manuel/to çalışması | Havacılığın tarihçesi, Türkiye’de havacılığın gelişimi | - |
2 | Konuya yönelik manuel/to çalışması | Havacılığın tarihçesi, Türkiye’de havacılığın gelişimi | - |
3 | Konuya yönelik manuel/to çalışması | Dünya Havacılık Otoriteleri | - |
4 | Konuya yönelik manuel/to çalışması | Dünya Havacılık Otoriteleri | - |
5 | Konuya yönelik manuel/to çalışması | Temel Uçak elemanları (gövde, kanat, kuyruk takımı, iniş takımı). | - |
6 | Konuya yönelik manuel/to çalışması | Temel Uçak elemanları (gövde, kanat, kuyruk takımı, iniş takımı). | - |
7 | Konuya yönelik manuel/to çalışması | Ana ve yardımcı uçuş kumandaları. | - |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuya yönelik manuel/to çalışması | Ana ve yardımcı uçuş kumandaları. | - |
10 | Konuya yönelik manuel/to çalışması | Temel Uçak Sistemleri; uçuş kontrol sistemi, hidrolik sistemi, pnomatik sistemi, iklimlendirme sistemi. | - |
11 | Konuya yönelik manuel/to çalışması | Temel Uçak Sistemleri; uçuş kontrol sistemi, hidrolik sistemi, pnomatik sistemi, iklimlendirme sistemi. | - |
12 | Konuya yönelik manuel/to çalışması | İtki Sistemleri; pistonlu motorlar, pervaneler, turboprop, turbojet, turboshaft, turbofan. | - |
13 | Konuya yönelik manuel/to çalışması | Havacılık Yazılımları , Haberleşme ve Seyrüsefer Sistemleri. | - |
14 | Konuya yönelik manuel/to çalışması | Göstergeler ve kontroller. | - |
15 | - | FİNAL | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Uçuş Teorisi ve Temel Uçak Bilgisi, ISBN: 978-625-7931-42-7 ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ AÇIKÖĞRETİM FAKÜLTESİ YAYINI ERİM E., Temel Havacılık Bilgisi ve Terminolojisi Ders Notları Kocaeli Üni. SHYO, Temel Uçak Bilgisi Kocaeli Üni. SHYO, Temel Uçak Bilgisi ORBAY Z., Türkiye’de Havacılık ve Uçak Yapımı Kline S., Türk Havacılık Kronolojisi KROES M. Aircraft Basic Science, 2013 ORBAY Z., Türkiye’de Havacılık ve Uçak Yapımı Kline S., Türk Havacılık Kronolojisi |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Applies the knowledge and skills related to the field by considering the legal dimension of occupational health and safety.
|
4 | |||||
2 |
Can make applications related to aviation electricity.
|
4 | |||||
3 |
Can make applications related to aviation electronics.
|
4 | |||||
4 |
Learns the aviation applications of Electrical-Electronics subjects.
|
4 | |||||
5 |
Relates the concepts of entrepreneurship and innovation to the field.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses theoretical and applied knowledge about the field in business life by choosing appropriate analytical methods and modeling techniques.
|
5 | |||||
2 |
Adapts to the environment in which works as a team member.(dişil)
|
4 | |||||
3 |
Develops a suitable solution method when faced with a problem
|
5 | |||||
4 |
Prepares written agreements with relevant institutions in accordance with the legislation.
|
4 | |||||
5 |
As a team member, manages all stages from planning to implementation of aviation activities
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Since has technical dexterity in a negative situation in her field, she can take the necessary precautions and intervene in the situation.(dişil)
|
3 | |||||
2 |
Makes the problem encountered in a study in the field appropriate within the team.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses computer software, information and communication technologies at the level required by the field (use) Bloom 3
|
2 | |||||
2 |
A sketch, diagram, graph, etc., describing the subject. reading and interpreting documents (interprent). (Bloom 2)
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Since will graduate with a certificate from the recognized school, she has the necessary knowledge and dexterity in the fields of aviation electricity and electronics.
|
3 | |||||
2 |
Develops solutions for unforeseen problems encountered in practice. (develop) (Bloom 6)
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Determines the learning requirements related to the field (determine) (Bloom 3)
|
4 | |||||
2 |
Uses lifelong learning principles in professional development (Bloom 3)
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply technical drawing knowledge effectively in business life (Bloom 3)
|
4 | |||||
2 |
By informing the relevant people and institutions on the issues related to the field; states his thoughts and suggestions for solutions to problems in written and verbal form (state) (Bloom 1)
|
5 | |||||
3 |
Discusses with experts (debate) by supporting their thoughts and solutions to problems with quantitative and qualitative data (Bloom 2)
|
5 | |||||
4 |
Participates in training at international level (participate) (Bloom 3)
|
5 | |||||
5 |
Organizes activities for the professional development of employees under his/her responsibility. (organized) (Bloom 6)
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Graduates with a school certificate recognized by SHGM and the need for qualified electrical-electronic personnel in the aviation sector is met.
|
3 | |||||
2 |
He uses the knowledge and skills he gained during his undergraduate education in business life. (Bloom 3)
|
2 | |||||
3 |
Solves the problems encountered in the field. (solve) (Bloom 3)
|
3 | |||||
4 |
Applies the necessary behavior culture on quality management and processes, environmental protection and occupational safety to the team (apply) (Bloom 3)
|
4 | |||||
5 |
He places the safety factor awareness in himself and his team. (locate) Bloom 1)
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 7 | 3 | 21 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 7 | 3 | 21 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 3 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 3 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 34 | 0 | 98 |
Total Workload of the Course Unit | 98 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |