Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GMY443 | GAZ TÜRBİNLİ MOTORLAR VE UYGULAMALARI III | 7 | 8 | 6 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi SİNEM GÜRKAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders, gaz türbinli motorların bileşenlerini, sistemlerini ve uygulamalarını kapsamlı bir şekilde öğretmeyi hedefler. Öğrenciler, motorun hava, ateşleme, gösterge ve güç artırma sistemlerinin yanı sıra turbo-şaft ve turbo-prop motorlarının yapısını ve çalışma prensiplerini öğrenerek, bakım ve onarım süreçlerini kavrayacaklardır. |
Contents of the Course Unit: | Ders, motorun hava sistemleri, çalıştırma ve ateşleme sistemleri, motor göstergeleri ve güç artırma sistemleri gibi önemli bileşenleri içerir. Hava dağıtımı, soğutma ve buzlanmayı önleyici kontrol sistemlerinin çalışması detaylandırılır. Ayrıca, motorun çalıştırılması ve ateşleme sistemlerinin işleyişi ile bakım güvenliği konularına değinilir. Motor göstergeleri, yağ basıncı, sıcaklık ölçümleri, vibrasyon ve tork gibi parametrelerin izlenmesi anlatılır. Turbo-prop ve turbo-şaft motorlarının yapıları da dersin kapsamındadır. Bu ders, öğrencilerin gaz türbinli motorların çeşitli sistemlerini anlayarak bakım ve onarımda etkili bir şekilde çalışabilmelerini sağlar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Motorun hava dağıtım sistemlerinin ve buzlanmayı önleyici kontrol sistemlerinin çalışma prensiplerini anlayabilir. Dahili soğutma, contalama ve harici hava servislerinin nasıl çalıştığını kavrayabilir. |
Motor gösterge sistemlerinin nasıl çalıştığını anlayabilir. Motor parametrelerini (örneğin, egzoz gazı sıcaklığı, motor hızı, yakıt basıncı) izleyebilir ve motor performans göstergelerinin (yağ basıncı, vibrasyon, tork, güç) işlevlerini değerlendirebilir. |
Turbo-prop motorlarının yapısını ve çalışma prensiplerini anlayabilir. Gaz bağlaşık (gas coupled) ve dişli bağlaşık (gear coupled) türbinler arasındaki farkları değerlendirebilir ve entegre motor ve pervane kontrol sistemlerini inceleyebilir. |
Turbo-şaft motorlarının yapısal bileşenlerini ve çalışma prensiplerini anlayabilir. Tahrik sistemlerini, redüksiyon dişli tertibatlarını ve kavramaları inceleyebilir, kontrol sistemlerini değerlendirebilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Konuyla ilgili Manual/TO Çalışması | 15.12 Hava Sistemleri Dahili soğutma, contalama ve harici hava servisleri dahil olmak üzere, motor hava dağıtım ve buzlanmayı önleyici kontrol sistemlerinin çalışması. | Anlatım, soru-cevap. |
2 | Konuyla ilgili Manual/TO Çalışması | 15.12 Hava Sistemleri Dahili soğutma, contalama ve harici hava servisleri dahil olmak üzere, motor hava dağıtım ve buzlanmayı önleyici kontrol sistemlerinin çalışması. | Anlatım, soru-cevap. |
3 | Konuyla ilgili Manual/TO Çalışması | 15.13 Çalıştırma/Başlatma ve Ateşleme Sistemleri Motor çalıştırma sisteminin ve komponentlerinin çalışması; Ateşleme sistemleri ve komponentleri; Bakım emniyet gereklilikleri. | Anlatım, soru-cevap. |
4 | Konuyla ilgili Manual/TO Çalışması | 15.13 Çalıştırma/Başlatma ve Ateşleme Sistemleri Motor çalıştırma sisteminin ve komponentlerinin çalışması; Ateşleme sistemleri ve komponentleri; Bakım emniyet gereklilikleri. | Anlatım, soru-cevap. |
5 | Konuyla ilgili Manual/TO Çalışması | 15.14 Motor Gösterge Sistemleri Egzos Gazı Sıcaklığı/Kademeler arası Türbin Sıcaklığı; Motor Thrust Göstergesi: Motor Basıncı Oranı, motor türbin tahliye basıncı veya jet (egzos) borusu basınç sistemleri; Yağ basıncı ve sıcaklığı; Yakıt basıncı ve akımı; Motor hızı; Vibrasyon ölçümü ve göstergesi; Tork; Güç. | Anlatım, soru-cevap. |
6 | Konuyla ilgili Manual/TO Çalışması | 15.14 Motor Gösterge Sistemleri Egzos Gazı Sıcaklığı/Kademeler arası Türbin Sıcaklığı; Motor Thrust Göstergesi: Motor Basıncı Oranı, motor türbin tahliye basıncı veya jet (egzos) borusu basınç sistemleri; Yağ basıncı ve sıcaklığı; Yakıt basıncı ve akımı; Motor hızı; Vibrasyon ölçümü ve göstergesi; Tork; Güç. | Anlatım, soru-cevap. |
7 | Konuyla ilgili Manual/TO Çalışması | 15.14 Motor Gösterge Sistemleri Egzos Gazı Sıcaklığı/Kademeler arası Türbin Sıcaklığı; Motor Thrust Göstergesi: Motor Basıncı Oranı, motor türbin tahliye basıncı veya jet (egzos) borusu basınç sistemleri; Yağ basıncı ve sıcaklığı; Yakıt basıncı ve akımı; Motor hızı; Vibrasyon ölçümü ve göstergesi; Tork; Güç. | Anlatım, soru-cevap. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili Manual/TO Çalışması | 15.15 Güç Arttırma Sistemleri Çalışma ve uygulamalar; Su enjeksiyonu, su metanol; Muavin yakıcı sistemler. | Anlatım, soru-cevap. |
10 | Konuyla ilgili Manual/TO Çalışması | 15.15 Güç Arttırma Sistemleri Çalışma ve uygulamalar; Su enjeksiyonu, su metanol; Muavin yakıcı sistemler. | Anlatım, soru-cevap. |
11 | Konuyla ilgili Manual/TO Çalışması | 15.16 Turbo-prop Motorlar Gaz bağlaşık (gas coupled)/serbest türbin ve dişli bağlaşık (gear coupled) türbinler; Redüksiyon dişlileri; Entegre motor ve pervane kontrolleri; Aşırı hız emniyet cihazları. | Anlatım, soru-cevap. |
12 | Konuyla ilgili Manual/TO Çalışması | 15.16 Turbo-prop Motorlar Gaz bağlaşık (gas coupled)/serbest türbin ve dişli bağlaşık (gear coupled) türbinler; Redüksiyon dişlileri; Entegre motor ve pervane kontrolleri; Aşırı hız emniyet cihazları. | Anlatım, soru-cevap. |
13 | Konuyla ilgili Manual/TO Çalışması | 15.16 Turbo-prop Motorlar Gaz bağlaşık (gas coupled)/serbest türbin ve dişli bağlaşık (gear coupled) türbinler; Redüksiyon dişlileri; Entegre motor ve pervane kontrolleri; Aşırı hız emniyet cihazları. | Anlatım, soru-cevap. |
14 | Konuyla ilgili Manual/TO Çalışması | 15.17 Turbo-şaft Motorlar Ayarlamalar, tahrik sistemleri, redüksiyon dişli tertibatı, kavramalar, kontrol sistemleri. | Anlatım, soru-cevap. |
15 | Konuyla ilgili Manual/TO Çalışması | FİNAL | Anlatım, soru-cevap. |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
EASA PART 66 MODÜL 15 GAZ TÜRBİN MOTORLAR |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of aeronautical standards and rules. (Bloom 1)
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Organize teamwork during the collection, interpretation, announcement and application of data related to the field. (Bloom 6)
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Perform theoretical and practical knowledge related to his/her field in business life using analytical methods and modeling techniques. (Bloom 4)
|
5 | |||||
2 |
Use maintenance manuals and other sources of information in business life to obtain information about the field. (Bloom3)
|
3 | |||||
3 |
Determine the actualities of all technical and administrative documents related with the field. (Bloom 1)
|
4 | |||||
4 |
Perform theoretical and practical knowledge related to his/her field in business life using analytical methods and modeling techniques. (Bloom 4)
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use computer software, information and communication technologies at the level required by the field. (Bloom 3)
|
1 | |||||
2 |
Interpret the sketches, scheme, graphics that describe the subject. (Bloom 2)
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Develop solutions for problems faced during application. (Bloom 6)
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Determine the learning requirements related with his/her field. (Bloom 3)
|
3 | |||||
2 |
Use the lifelong learning principles in occupational development. (Bloom 3)
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the technical drawing knowledge effectively in business life. (Bloom 3)
|
4 | |||||
2 |
By informing the relevant persons and institutions about the related field; state his / her thoughts and suggestions for solutions in the field.(Bloom 1)
|
4 | |||||
3 |
Debate his/her ideas and solution suggestions with experts by supporting them with quantitative and qualitative data. (Bloom 2)
|
3 | |||||
4 |
Participate in training related to the field at international level. (Bloom 3)
|
5 | |||||
5 |
Organize activities for the professional development of employees under his/her responsibility. (Bloom 6).
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the knowledge and skills obtained during undergraduate education in work life. (Bloom 3)
|
3 | |||||
2 |
Solve the problems encountered in his/her field. (Bloom 3)
|
4 | |||||
3 |
Apply the necessary culture of behavior in the areas of quality management and processes and environmental protection and occupational safety (Bloom 3)
|
2 | |||||
4 |
Locate the awareness of safety factor to himself and to the team. (Bloom 1)
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 8 | 112 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 178 |
Total Workload of the Course Unit | 178 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |