TR EN

BASIC JOURNALISM PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MIY109 BASIC JOURNALISM 1 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. ÇAĞLA KAYA İLHAN
Instructor(s) of the Course Unit Doç.Dr. ÇAĞLA KAYA İLHAN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı gazetecilik mesleği ile ilgili temel kavramları tanımlamaktır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği gazetecilik mesleği, gazeteci kimliği, haber çeşitleri, haber yazma ve gazetecilik türleri konusunda teorik bilgileri kapsar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Gazeteciliğin Osmanlı Devleti’nden itibaren geçirdiği evreler ile Türk medyasını oluşturan mecraların tarihini, arşivlerden elde edilen görüntülerin de yardımıyla anlatır.
Evrensel habercilik kaidelerini de dikkate alarak haberi ve haberciliğin etik değerlerini tanımlar.
Yazılı ve evrensel kaideler doğrultusunda gazeteciliğin etik değerlerini ve ilkelerini kendi bakış açılarıyla belirler.
Basılı medyaya ilişkin temel kavramları öğrenerek, görsel medyadan olan farkını ifade eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Gazetecilikle ilgili temel kavramlar Sunum ve anlatım.
2 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Gazeteciliğin Toplumdaki Yeri ve Önemi Gazetecilik Türleri Sunum ve anlatım.
3 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Tarihsel Süreç İçerisinde Basının Gelişimi Sunum ve anlatım.
4 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Tarihsel Süreç İçerisinde Basının Gelişimi Sunum ve anlatım.
5 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. İletişim Araçları ve Gazetecilik ile İlişkisi Sunum ve anlatım.
6 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. İletişim Araçlarının Temel Özellikleri Sunum ve anlatım.
7 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Bilgi Alma- Verme Kavramı Sunum ve anlatım.
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Medya Kuruluşlarının Hedef Kitleye Ulaşma Süreci Sunum ve anlatım.
10 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Haberin Önemi ve Haber Kaynakları Sunum ve anlatım.
11 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Haber Toplama Aşamaları Sunum ve anlatım.
12 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Haber Yazmada Temel Kurallar Sunum ve anlatım.
13 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Haber Ajansları Sunum ve anlatım.
14 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Yeni İletişim Teknolojileri ve Gazetecilik Sunum ve anlatım.
15 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Genel Değerlendirme Sunum ve anlatım.
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Demirkent, N. (2003). Sayfa Sayfa Gazetecilik. Dünya Yayınları.
Sazak, D. (2017). Batsın Böyle Gazetecilik. İmge Kitabevi.
Yücedoğan, G. (1998). Türkiyede ve Fransa’ da Gazeteci Kimliği Sorunu. İstanbul.
Kovach, B. and Rosenstiel, T. (2014). The Elements of Journalism, Revised and Updated 3rd Edition: What Newspeople Should Know and the Public Should Expect. Three Rivers Press. (USA)

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describes the basic concepts related to the field and defines the concepts related to it.
5
2
Classifies current developments in the field of Media and Communication.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discusses issues related with Media and Communication.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By graduating from this department student relates between concepts, topics and techniques in the field of media and communication.
5
2
Discusses the solutions of problems related to the field.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Applies the techniques and solutions in the field of Media and Communication to the problems encountered in the media sector.
5
2
Changes the existing solutions for academic and sectoral problems in the field of Media and Communication in accordance with current needs.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Applies independent working methods related with Media and Communication field.
4
2
Manages teamworks related with his / her field.
4
3
Relates between different interdisciplinary methods and the ones in his/her field.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Compares whether the concepts and techniques in the field of Media and Communication are up-to-date and analyze whether these concepts and techniques are applicable.
4
2
Summarizes the literature in his/her field.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Produces methods and solutions for other representatives of Media and Communication field.
5
2
Organizes group studies in his/her field.
4
3
Explains thoughts in interpersonal discussions about the field.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Produces new information and techniques about his/her field.
5
2
Predicts the future developments and problems in his/her field.
5
3
Examines the results of studies related with Media and Communication field.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 6 42
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 3 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 153
Total Workload of the Course Unit 153
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0