TR EN

TRANSMEDIA AND MARKETING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MIY219 TRANSMEDIA AND MARKETING 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. ÇAĞLA KAYA İLHAN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi TÜRKAN ÖYKÜ BÜYÜKÇELİKOK
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; pazarlama, pazarlama iletişimi, bütünleşik pazarlama iletişimi, dijital pazarlama, transmedyaya ilişkin temel kavram ve yaklaşımları ortaya koyarak pazarlama iletişimi bağlamındaa transmedya kampanya uygulamalarını irdelemektir.
Contents of the Course Unit: Ders kapsamında pazarlama, pazarlama iletişimi, bütünleşik pazarlama iletişimi, dijital pazarlama, transmedya kavramı ve türleri, transmedya anlatıları ve transmedya ve pazarlama iletişimi ilişkisi irdelenerek dünyadan ve Türkiye’den pazarlama iletişimi bazında transmedya kampanya örnekleri incelenecektir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Pazarlama, pazarlama iletişimi ve bütünleşik pazarlama iletişimi kavramlarını bilir.
Transmedyayı tanımlayabilir.
Transmedya anlatılarını sınıflandırabilir.
Transmedya ve pazarlama iletişimi ilişkisini kavrar.
Pazarlama iletişimi ve transmedya ilişkisini analiz eder.
Transmedya anlatılarında pazarlama iletişimi uygulamalarını değerlendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Pazarlama kavramı ve pazarlamanın türleri Sözlü anlatım ve soru - cevap.
2 - Pazarlama İletişimi Sözlü anlatım ve soru - cevap.
3 - Pazarlama iletişiminde temel yaklaşımlar ve bütünleşik pazarlama iletişimi Sözlü anlatım ve soru - cevap.
4 - Pazarlama İletişimi Planlama Süreçleri Sözlü anlatım ve soru - cevap.
5 - Dijital pazarlama Sözlü anlatım ve soru - cevap.
6 - Kavramsal olarak transmedya ve temel tanımlar Sözlü anlatım ve soru - cevap.
7 . Transmedyaya yol açan gelişmeler Sözlü anlatım ve soru - cevap.
8 - ARA SINAV -
9 - Transmedya türleri ve örnekler Sözlü anlatım ve soru - cevap.
10 - Transmedya anlatı ve türleri Transmedya anlatılarının sınıflandırılması Sözlü anlatım ve soru - cevap.
11 - Transmedya hikayeciliği ve pazarlama iletişimi ilişkisi Sözlü anlatım ve soru - cevap.
12 - Dünyadan transmedya örnekleri Sözlü anlatım ve soru - cevap.
13 - Dünyadan transmedya örnekleri Sözlü anlatım ve soru - cevap.
14 - Türkiye’de pazarlama iletişimi bazında uygulanan transmedya kampanya örnekleri Sözlü anlatım ve soru - cevap.
15 . Türkiye’de pazarlama iletişimi bazında uygulanan transmedya kampanya örnekleri Sözlü anlatım ve soru - cevap.
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Yavuz ODABAŞI – Mine OYMAN, Pazarlama İletişimi Yönetimi, 7. Baskı, Mediacat Kitapları, İstanbul, 2007
Mehmet Serdar ERCİŞ, Pazarlama İletişiminde Temel Yaklaşımlar, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2010
Kenneth E. CLOW – Donald BAACK, Bütünleşik Reklam, Tutundurma ve Pazarlama İletişimi, Çev. Ed. R. Gülay ÖZTÜRK, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 2016
Ed. Yavuz ODABAŞI, Pazarlama İletişimi, Anadolu Üniversitesi Yayını, No: 2850, Eskişehir, 2013
Emre GÖKŞİN, Dijital Pazarlama Temelleri, Abaküs Kitap Yayın Dağıtım, İstanbul, 2017
Dilek PENPEÇE, Dijital İçerik Pazarlaması, Karahan Kitabevi, Adana, 2013
Oğuz KUŞ, İçerik Pazarlama Dijital Dünyada Marka ve Hikaye Yaratma Stratejileri, Pales Yayınları, İstanbul, 201
Mevlüt DÖNMEZ Pazarlama İletişiminde Transmedya Uygulamaları: Örnek Olay İncelemeleri (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Danışman: Yrd. Doç. Dr. M. Evrim GÜLSÜNLER, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Tanıtım Ana Bilim Dalı, Konya, 2015
Melih Cem KILIÇ Transmedya Markalama Kampanyalarının Marka Farkındalığı Oluşturmadaki Rolü (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Danışman: Dr. Öğr. Üyesi Betül ÖZKAYA, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı, İstanbul, 2019

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describes the basic concepts related to the field and defines the concepts related to it.
4
2
Classifies current developments in the field of Media and Communication.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discusses issues related with Media and Communication.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By graduating from this department student relates between concepts, topics and techniques in the field of media and communication.
4
2
Discusses the solutions of problems related to the field.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Applies the techniques and solutions in the field of Media and Communication to the problems encountered in the media sector.
4
2
Changes the existing solutions for academic and sectoral problems in the field of Media and Communication in accordance with current needs.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Applies independent working methods related with Media and Communication field.
4
2
Manages teamworks related with his / her field.
5
3
Relates between different interdisciplinary methods and the ones in his/her field.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Compares whether the concepts and techniques in the field of Media and Communication are up-to-date and analyze whether these concepts and techniques are applicable.
4
2
Summarizes the literature in his/her field.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Produces methods and solutions for other representatives of Media and Communication field.
4
2
Organizes group studies in his/her field.
4
3
Explains thoughts in interpersonal discussions about the field.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Produces new information and techniques about his/her field.
4
2
Predicts the future developments and problems in his/her field.
4
3
Examines the results of studies related with Media and Communication field.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 20 20
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 30 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 148
Total Workload of the Course Unit 148
Workload (h) / 25.5 5,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0