Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
MIY216 | SOCIAL MEDIA AND INTERNET JOURNALISM CRITICISM | 4 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. ÇAĞLA KAYA İLHAN |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi TÜRKAN ÖYKÜ BÜYÜKÇELİKOK |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; internet gazeteciliğinin doğuşunu, gelişimini, dünyadaki ve Türkiye'deki uygulama biçimini irdelemek ve sosyal medya platformlarında internet gazeteciliği güncel uygulamalarını ortaya koymaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; dijital devrim ve dönüşüm, internet gazeteciliği ve haber yazım teknikleri, internet gazeteciliği uygulama alanları, sosyal medya platformları gazetecilik uygulamalarıdır |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Dünyada ve Türkiye’de internetin ortaya çıkışını ve gelişimini bilir. |
Dijitalleşme ve yöndeşmeyi tanımlayabilir. |
Internet haber yazım tekniklerini bilir. |
Çevrimiçi haber toplama tekniklerini bilir. |
Internet gazeteciliği bağlamında ortaya çıkan gazetecilik türlerini bilir. |
Sosyal medyayı tanımlayabilir. |
Sosyal medyayı sınıflandırabilir. |
Internet haberi yazabilir. |
Sosyal medyayı gazetecilik amaçlı kullanabilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Okuma | Dijital devrim ve dönüşümün temelleri Dünyada ve Türkiye’de Internetin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi | Sunum ve anlatım |
2 | Okuma | Dünyada ve Türkiyede Internet Gazeteciliğinin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi | Sunum ve anlatım. |
3 | Okuma | Kavramsal olarak Internet Gazeteciliği � | Sunum ve anlatım. |
4 | - | Internet Haberi Yazma ve Sunma Teknikleri � | Sunum ve anlatım. |
5 | - | Çevrimiçi haber toplama � | Sunum ve anlatım Misafir öğretim elemanı katılımı |
6 | Okuma - araştırma | Veri gazeteciliği ve veri görselleştirme � | Sunum ve anlatım Misafir öğretim elemanı katılımı |
7 | Okuma - araştırma | Yurttaş gazeteciliği � | Sunum ve anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Okuma - araştırma | Kitle fonlu gazetecilik � | Sunum ve anlatım |
10 | Okuma - araştırma | Dijital Dönüşüm ve gazetecilik için yeni iş modelleri � | Sunum ve anlatım |
11 | Okuma | Sosyal medyanın ortaya çıkışı ve gelişimi ve sınıflandırması � | SSunum ve anlatım |
12 | Okuma - araştırma | Bloglar ve Blog haberciliği � | Sunum ve anlatım |
13 | Okuma - araştırma | Haber mecrası olarak Twitter ve Twitter Gazeteciliği � | Sunum ve anlatım |
14 | Okuma - araştırma | Facebook ve Habercilik Amaçlı Kullanımı � | Sunum ve anlatım |
15 | Okuma - araştırma | Haber mecrası olarak Youtube ve Instagram � | Sunum ve anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Kara, T. ve Özgen, E. (Ed.). (2012) Sosyal Medya Akademi. Beta Yayınevi. İstanbul. |
Hülür Himmet, Cem Yaşın (ed.) (2017). Yeni Medya Geleceğin Gazeteciliği, Ankara: Ütopya Yayınevi. |
Saka Erkan, Vehbi Görgülü, Anıl Sayan (2017). Dijitalleşen Gazetecilik İçin Yeni İş Modelleri, İstanbul: Taş Mektep Yayınları. |
Yedig Serhan, Haşim Akman (2002). İnternet Çağında Gazetecilik, İstanbul: Metis Yayınları. |
Alankuş Sevda (2005). Yeni İletişim Teknolojileri ve Medya (ikinci baskı), İstanbul: IPS İletişin Vakfı Yayınları. |
Aslan Kemal (2008). Değişen Teknolojiler ve Habercilikte İstihbarat, İstanbul :Anahtar Kitaplar. |
Yamamoto Telli Gonca, Özgür Karamanlı Şekeroğlu (2020). Sosyal Medya ve Blog (ikinci baskı), İstanbul: Kriter Yayınevi. |
Ayten Adem (2016). “Türkiye’de Internet Gazeteciliğinin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi”, Ananevi Mediadan Internet Mediaya Doğru: Problemler, Çağırışlar, Bakü; BDU Jurnalistika Elmi Tedqiqat Laboratoriyası Neşrleri Seriyası. |
Ayten Adem (2014). “Yöndeşme ve Gazetecilik”, Yeni Medya Üzerine...Yeni İletişim Teknolojileri, Konya: Literatürk Academia. |
Kalsın Berrin (ed.) (2017). Tüm Boyutlarıyla Internet Haberciliği, Ankara: Gece Kitaplığı. |
MEGEP (2011). Internet Haberciliği, Ankara. |
Çetinkaya Aysel (2018). İçerik Üretiminden Reklama Çevrimiçi Gazetecilik, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık |
İnce Mustafa (2018). Haber Edinme Aracı Olarak Internet ve Internet Haberciliği, Konya: Eğitim Kitabevi. |
Duman Kenan (ed) (2018). İnternet Haberciliği: Kuram, Uygulama ve Eleştiri, İstanbul: Beta Basım Yayın Dağıtım |
Narin Bilge (2017). Gazetecilik 2.0 İnternet Gazeteciliğinde Hipermetinsellik, Ankara: Gece Kitaplığı. |
Şahin Muzaffer, Aydoğdu Adalet Görgülü (2019). “Twitter Gazeteciliği Çalışmaları”, Bilgi, Doğruluk ve Twitter, Ankara: 2019 |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | |
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describes the basic concepts related to the field and defines the concepts related to it.
|
5 | |||||
2 |
Classifies current developments in the field of Media and Communication.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discusses issues related with Media and Communication.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By graduating from this department student relates between concepts, topics and techniques in the field of media and communication.
|
5 | |||||
2 |
Discusses the solutions of problems related to the field.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Applies the techniques and solutions in the field of Media and Communication to the problems encountered in the media sector.
|
5 | |||||
2 |
Changes the existing solutions for academic and sectoral problems in the field of Media and Communication in accordance with current needs.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Applies independent working methods related with Media and Communication field.
|
5 | |||||
2 |
Manages teamworks related with his / her field.
|
4 | |||||
3 |
Relates between different interdisciplinary methods and the ones in his/her field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Compares whether the concepts and techniques in the field of Media and Communication are up-to-date and analyze whether these concepts and techniques are applicable.
|
5 | |||||
2 |
Summarizes the literature in his/her field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Produces methods and solutions for other representatives of Media and Communication field.
|
4 | |||||
2 |
Organizes group studies in his/her field.
|
4 | |||||
3 |
Explains thoughts in interpersonal discussions about the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Produces new information and techniques about his/her field.
|
5 | |||||
2 |
Predicts the future developments and problems in his/her field.
|
5 | |||||
3 |
Examines the results of studies related with Media and Communication field.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 7 | 3 | 21 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
TOPLAM | 42 | 0 | 149 |
Total Workload of the Course Unit | 149 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |