TR EN

SOCIAL MEDIA AND INTERNET JOURNALISM CRITICISM PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MIY216 SOCIAL MEDIA AND INTERNET JOURNALISM CRITICISM 4 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. ÇAĞLA KAYA İLHAN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi TÜRKAN ÖYKÜ BÜYÜKÇELİKOK
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; internet gazeteciliğinin doğuşunu, gelişimini, dünyadaki ve Türkiye'deki uygulama biçimini irdelemek ve sosyal medya platformlarında internet gazeteciliği güncel uygulamalarını ortaya koymaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; dijital devrim ve dönüşüm, internet gazeteciliği ve haber yazım teknikleri, internet gazeteciliği uygulama alanları, sosyal medya platformları gazetecilik uygulamalarıdır

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Dünyada ve Türkiye’de internetin ortaya çıkışını ve gelişimini bilir.
Dijitalleşme ve yöndeşmeyi tanımlayabilir.
Internet haber yazım tekniklerini bilir.
Çevrimiçi haber toplama tekniklerini bilir.
Internet gazeteciliği bağlamında ortaya çıkan gazetecilik türlerini bilir.
Sosyal medyayı tanımlayabilir.
Sosyal medyayı sınıflandırabilir.
Internet haberi yazabilir.
Sosyal medyayı gazetecilik amaçlı kullanabilir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Okuma Dijital devrim ve dönüşümün temelleri Dünyada ve Türkiye’de Internetin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi Sunum ve anlatım
2 Okuma Dünyada ve Türkiyede Internet Gazeteciliğinin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi Sunum ve anlatım.
3 Okuma Kavramsal olarak Internet Gazeteciliği � Sunum ve anlatım.
4 - Internet Haberi Yazma ve Sunma Teknikleri � Sunum ve anlatım.
5 - Çevrimiçi haber toplama � Sunum ve anlatım Misafir öğretim elemanı katılımı
6 Okuma - araştırma Veri gazeteciliği ve veri görselleştirme � Sunum ve anlatım Misafir öğretim elemanı katılımı
7 Okuma - araştırma Yurttaş gazeteciliği � Sunum ve anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Okuma - araştırma Kitle fonlu gazetecilik � Sunum ve anlatım
10 Okuma - araştırma Dijital Dönüşüm ve gazetecilik için yeni iş modelleri � Sunum ve anlatım
11 Okuma Sosyal medyanın ortaya çıkışı ve gelişimi ve sınıflandırması � SSunum ve anlatım
12 Okuma - araştırma Bloglar ve Blog haberciliği � Sunum ve anlatım
13 Okuma - araştırma Haber mecrası olarak Twitter ve Twitter Gazeteciliği � Sunum ve anlatım
14 Okuma - araştırma Facebook ve Habercilik Amaçlı Kullanımı � Sunum ve anlatım
15 Okuma - araştırma Haber mecrası olarak Youtube ve Instagram � Sunum ve anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Kara, T. ve Özgen, E. (Ed.). (2012) Sosyal Medya Akademi. Beta Yayınevi. İstanbul.
Hülür Himmet, Cem Yaşın (ed.) (2017). Yeni Medya Geleceğin Gazeteciliği, Ankara: Ütopya Yayınevi.
Saka Erkan, Vehbi Görgülü, Anıl Sayan (2017). Dijitalleşen Gazetecilik İçin Yeni İş Modelleri, İstanbul: Taş Mektep Yayınları.
Yedig Serhan, Haşim Akman (2002). İnternet Çağında Gazetecilik, İstanbul: Metis Yayınları.
Alankuş Sevda (2005). Yeni İletişim Teknolojileri ve Medya (ikinci baskı), İstanbul: IPS İletişin Vakfı Yayınları.
Aslan Kemal (2008). Değişen Teknolojiler ve Habercilikte İstihbarat, İstanbul :Anahtar Kitaplar.
Yamamoto Telli Gonca, Özgür Karamanlı Şekeroğlu (2020). Sosyal Medya ve Blog (ikinci baskı), İstanbul: Kriter Yayınevi.
Ayten Adem (2016). “Türkiye’de Internet Gazeteciliğinin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi”, Ananevi Mediadan Internet Mediaya Doğru: Problemler, Çağırışlar, Bakü; BDU Jurnalistika Elmi Tedqiqat Laboratoriyası Neşrleri Seriyası.
Ayten Adem (2014). “Yöndeşme ve Gazetecilik”, Yeni Medya Üzerine...Yeni İletişim Teknolojileri, Konya: Literatürk Academia.
Kalsın Berrin (ed.) (2017). Tüm Boyutlarıyla Internet Haberciliği, Ankara: Gece Kitaplığı.
MEGEP (2011). Internet Haberciliği, Ankara.
Çetinkaya Aysel (2018). İçerik Üretiminden Reklama Çevrimiçi Gazetecilik, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
İnce Mustafa (2018). Haber Edinme Aracı Olarak Internet ve Internet Haberciliği, Konya: Eğitim Kitabevi.
Duman Kenan (ed) (2018). İnternet Haberciliği: Kuram, Uygulama ve Eleştiri, İstanbul: Beta Basım Yayın Dağıtım
Narin Bilge (2017). Gazetecilik 2.0 İnternet Gazeteciliğinde Hipermetinsellik, Ankara: Gece Kitaplığı.
Şahin Muzaffer, Aydoğdu Adalet Görgülü (2019). “Twitter Gazeteciliği Çalışmaları”, Bilgi, Doğruluk ve Twitter, Ankara: 2019

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describes the basic concepts related to the field and defines the concepts related to it.
5
2
Classifies current developments in the field of Media and Communication.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discusses issues related with Media and Communication.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By graduating from this department student relates between concepts, topics and techniques in the field of media and communication.
5
2
Discusses the solutions of problems related to the field.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Applies the techniques and solutions in the field of Media and Communication to the problems encountered in the media sector.
5
2
Changes the existing solutions for academic and sectoral problems in the field of Media and Communication in accordance with current needs.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Applies independent working methods related with Media and Communication field.
5
2
Manages teamworks related with his / her field.
4
3
Relates between different interdisciplinary methods and the ones in his/her field.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Compares whether the concepts and techniques in the field of Media and Communication are up-to-date and analyze whether these concepts and techniques are applicable.
5
2
Summarizes the literature in his/her field.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Produces methods and solutions for other representatives of Media and Communication field.
4
2
Organizes group studies in his/her field.
4
3
Explains thoughts in interpersonal discussions about the field.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Produces new information and techniques about his/her field.
5
2
Predicts the future developments and problems in his/her field.
5
3
Examines the results of studies related with Media and Communication field.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 7 3 21
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 1 20 20
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 20 20
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 1 1 1
Kısa Sınav Hazırlığı 1 5 5
TOPLAM 42 0 149
Total Workload of the Course Unit 149
Workload (h) / 25.5 5,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0