Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
MIY216 | SOSYAL MEDYA VE İNTERNET GAZETECİLİĞİ KRİTİĞİ | 4 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÇAĞLA KAYA İLHAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; internet gazeteciliğinin doğuşunu, gelişimini, dünyadaki ve Türkiye'deki uygulama biçimini irdelemek ve sosyal medya platformlarında internet gazeteciliği güncel uygulamalarını ortaya koymaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği; dijital devrim ve dönüşüm, internet gazeteciliği ve haber yazım teknikleri, internet gazeteciliği uygulama alanları, sosyal medya platformları gazetecilik uygulamalarıdır |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Dünyada ve Türkiye’de internetin ortaya çıkışını ve gelişimini bilir. |
Dijitalleşme ve yöndeşmeyi tanımlayabilir. |
Internet haber yazım tekniklerini bilir. |
Çevrimiçi haber toplama tekniklerini bilir. |
Internet gazeteciliği bağlamında ortaya çıkan gazetecilik türlerini bilir. |
Sosyal medyayı tanımlayabilir. |
Sosyal medyayı sınıflandırabilir. |
Internet haberi yazabilir. |
Sosyal medyayı gazetecilik amaçlı kullanabilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Okuma | Dijital devrim ve dönüşümün temelleri Dünyada ve Türkiye’de Internetin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi | Sunum ve anlatım |
2 | Okuma | Dünyada ve Türkiyede Internet Gazeteciliğinin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi | Sunum ve anlatım. |
3 | Okuma | Kavramsal olarak Internet Gazeteciliği � | Sunum ve anlatım. |
4 | - | Internet Haberi Yazma ve Sunma Teknikleri � | Sunum ve anlatım. |
5 | - | Çevrimiçi haber toplama � | Sunum ve anlatım Misafir öğretim elemanı katılımı |
6 | Okuma - araştırma | Veri gazeteciliği ve veri görselleştirme � | Sunum ve anlatım Misafir öğretim elemanı katılımı |
7 | Okuma - araştırma | Yurttaş gazeteciliği � | Sunum ve anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Okuma - araştırma | Kitle fonlu gazetecilik � | Sunum ve anlatım |
10 | Okuma - araştırma | Dijital Dönüşüm ve gazetecilik için yeni iş modelleri � | Sunum ve anlatım |
11 | Okuma | Sosyal medyanın ortaya çıkışı ve gelişimi ve sınıflandırması � | SSunum ve anlatım |
12 | Okuma - araştırma | Bloglar ve Blog haberciliği � | Sunum ve anlatım |
13 | Okuma - araştırma | Haber mecrası olarak Twitter ve Twitter Gazeteciliği � | Sunum ve anlatım |
14 | Okuma - araştırma | Facebook ve Habercilik Amaçlı Kullanımı � | Sunum ve anlatım |
15 | Okuma - araştırma | Haber mecrası olarak Youtube ve Instagram � | Sunum ve anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Kara, T. ve Özgen, E. (Ed.). (2012) Sosyal Medya Akademi. Beta Yayınevi. İstanbul. |
Hülür Himmet, Cem Yaşın (ed.) (2017). Yeni Medya Geleceğin Gazeteciliği, Ankara: Ütopya Yayınevi. |
Saka Erkan, Vehbi Görgülü, Anıl Sayan (2017). Dijitalleşen Gazetecilik İçin Yeni İş Modelleri, İstanbul: Taş Mektep Yayınları. |
Yedig Serhan, Haşim Akman (2002). İnternet Çağında Gazetecilik, İstanbul: Metis Yayınları. |
Alankuş Sevda (2005). Yeni İletişim Teknolojileri ve Medya (ikinci baskı), İstanbul: IPS İletişin Vakfı Yayınları. |
Aslan Kemal (2008). Değişen Teknolojiler ve Habercilikte İstihbarat, İstanbul :Anahtar Kitaplar. |
Yamamoto Telli Gonca, Özgür Karamanlı Şekeroğlu (2020). Sosyal Medya ve Blog (ikinci baskı), İstanbul: Kriter Yayınevi. |
Ayten Adem (2016). “Türkiye’de Internet Gazeteciliğinin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi”, Ananevi Mediadan Internet Mediaya Doğru: Problemler, Çağırışlar, Bakü; BDU Jurnalistika Elmi Tedqiqat Laboratoriyası Neşrleri Seriyası. |
Ayten Adem (2014). “Yöndeşme ve Gazetecilik”, Yeni Medya Üzerine...Yeni İletişim Teknolojileri, Konya: Literatürk Academia. |
Kalsın Berrin (ed.) (2017). Tüm Boyutlarıyla Internet Haberciliği, Ankara: Gece Kitaplığı. |
MEGEP (2011). Internet Haberciliği, Ankara. |
Çetinkaya Aysel (2018). İçerik Üretiminden Reklama Çevrimiçi Gazetecilik, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık |
İnce Mustafa (2018). Haber Edinme Aracı Olarak Internet ve Internet Haberciliği, Konya: Eğitim Kitabevi. |
Duman Kenan (ed) (2018). İnternet Haberciliği: Kuram, Uygulama ve Eleştiri, İstanbul: Beta Basım Yayın Dağıtım |
Narin Bilge (2017). Gazetecilik 2.0 İnternet Gazeteciliğinde Hipermetinsellik, Ankara: Gece Kitaplığı. |
Şahin Muzaffer, Aydoğdu Adalet Görgülü (2019). “Twitter Gazeteciliği Çalışmaları”, Bilgi, Doğruluk ve Twitter, Ankara: 2019 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanla ilgili temel kavramları belirler ve bu alana ilişkin kavramları tasvir eder.
|
5 | |||||
2 |
Medya ve İletişim alanıyla ilgili güncel gelişmeleri sınıflandırır.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medya ve İletişim alanına ilişkin konular üzerine tartışır.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bu bölümden mezun olunca öğrenci Medya ve İletişim alanındaki kavramlar, konular ve teknikler arasında bağlantı kurar.
|
5 | |||||
2 |
Alana ilişkin sorunların çözümleri üzerine tartışır.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medya ve İletişim alanındaki teknikleri ve çözümleri medya sektöründe karşılaştığı sorunlara uygular.
|
5 | |||||
2 |
Medya ve İletişim alanındaki akademik ve sektörel sorunlar için var olan çözümleri güncel ihtiyaçlara yönelik olarak değiştirir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medya ve İletişim alanı ile ilgili bağımsız çalışma yöntemlerini uygular.
|
5 | |||||
2 |
Kendi alanı ile ilgili ekip çalışmalarını yönetir.
|
4 | |||||
3 |
Disiplinler arası farklı methodlarla, kendi alanı arasında bağlantı kurar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medya ve İletişim alanındaki kavram ve tekniklerin güncel olup olmadığını karşılaştırır ve bu kavram ve tekniklerin uygulanabilir olup olmadığını analiz eder.
|
5 | |||||
2 |
Alanındaki literatürü özetler.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medya ve İletişim alanının diğer temsilcileri için metot ve çözümler üretir.
|
4 | |||||
2 |
Alanında grup çalışmaları organize eder.
|
4 | |||||
3 |
Alanı ile ilgili kişilerarası tartışmalarda düşüncelerini açıklar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili yeni bilgi ve teknikler üretir.
|
5 | |||||
2 |
Alanında meydana gelecek gelişmeleri ve sorunları tahmin eder.
|
5 | |||||
3 |
Medya ve İletişim alanı ile ilgili araştırma sonuçlarını test eder.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 7 | 3 | 21 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
TOPLAM | 42 | 0 | 149 |
Genel Toplam | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |