Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
MIY326 | CAMERA, SOUND AND SHOOTING TECHNIQUES | 6 | 4 | 2 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. ÇAĞLA KAYA İLHAN |
Instructor(s) of the Course Unit | Doç.Dr. ÇAĞLA KAYA İLHAN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı kamera, ses ve çekim teknikleri hakkında temel bilgi, becerileri edindirmek ve çekim yapmak ile ilgili yeterlikleri kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriğinde, program türlerine göre temel kamera hareketleri, kompozisyon kuralları ses ve çekim tekniklerinin farklılığı gösterilir ve çekim tekniklerine göre uygulamalar yapılır. Derste teori ve pratik birlikte kullanılır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Örnek bir uygulama üzerinde televizyon ve/veya film kameralarının arasındaki farkı, nerede ve nasıl kullanılacağını özetler. |
Bu dersin sonunda öğrenciler, set ortamında kamerayı stüdyoda yaptığı pratikler doğrultusunda doğru bir şekilde kullanır. |
Örnek projeler ile kamera hareketlerini ve ses tekniklerini doğru bir şekilde uyguladığı kısa bir video film hazırlar. |
Çekim tekniklerine ait türlerin hangi sahneye uygun düşeceğini analiz eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap okuma. | Giriş: Dersin kapsamı, hedef ve amaçlarının açıklanması | Sözlü Anlatım |
2 | Kitap okuma. | Kameranın Bölümleri, Kamera Çeşitleri | Sözlü Anlatım ve Sunum |
3 | Kitap okuma. | Diyafram | Uygulama: Grup çalışması. Örnek sahne üzerinde yapılan uygulamada her bir öğrenci sürekli görev değiştirerek tüm pozisyonlarda görev alır. |
4 | Kitap okuma. | Diyafram | Sözlü Anlatım |
5 | Kitap okuma. | Lensler ve Lenslerin Görüntüye Etkileri | Uygulama: Grup çalışması. Örnek sahne üzerinde yapılan uygulamada her bir öğrenci sürekli görev değiştirerek tüm pozisyonlarda görev alır. |
6 | Kitap okuma. | Çekim Ölçekleri ve Planlar | Sözlü Anlatım ve Uygulama |
7 | Kitap okuma. | Sinema-televizyonda hareket ve temel kamera hareketleri | Sözlü Anlatım ve Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma. | Sinema-televizyonda hareket ve temel kamera hareketleri. | Görsel Sunum |
10 | Kitap okuma. | Sinema-televizyonda çekim teknikleri | Sözlü Anlatım ve Uygulama |
11 | Kitap okuma. | Sinema-televizyonda ses teknikleri. | Sözlü Anlatım ve Uygulama |
12 | Kitap okuma. | Kompozisyon (çerçeveleme) | Görsel Sunum |
13 | Kitap okuma. | Kompozisyon öğeleri | Uygulama: Örnek sahne üzerinde yapılan uygulamada her bir öğrenci sürekli görev değiştirerek tüm pozisyonlarda görev alır. |
14 | Kitap okuma. | Uygulama çalışmaları | Uygulama: Bireysel Çalışma |
15 | Kitap okuma. | Uygulama çalışmaları | Uygulama: Bireysel Çalışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Vardar, B. (2009). Sinema ve Televizyon Görüntüsünün Temel Öğeleri. Beta Basım Yayım Dağıtım. İstanbul. |
Kafalı, N. (1993). Televizyon Yapımlarında Teknik ve Kuramsal Temeller. Ümit Yayıncılık. Ankara. |
Gill, L. (2012) Running the Show: The Essential Guide to Being a First Assistant Director, Elsevier Inc. (USA). |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 100 | ||
TOPLAM | 1 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describes the basic concepts related to the field and defines the concepts related to it.
|
4 | |||||
2 |
Classifies current developments in the field of Media and Communication.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discusses issues related with Media and Communication.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By graduating from this department student relates between concepts, topics and techniques in the field of media and communication.
|
4 | |||||
2 |
Discusses the solutions of problems related to the field.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Applies the techniques and solutions in the field of Media and Communication to the problems encountered in the media sector.
|
4 | |||||
2 |
Changes the existing solutions for academic and sectoral problems in the field of Media and Communication in accordance with current needs.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Applies independent working methods related with Media and Communication field.
|
4 | |||||
2 |
Manages teamworks related with his / her field.
|
5 | |||||
3 |
Relates between different interdisciplinary methods and the ones in his/her field.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Compares whether the concepts and techniques in the field of Media and Communication are up-to-date and analyze whether these concepts and techniques are applicable.
|
4 | |||||
2 |
Summarizes the literature in his/her field.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Produces methods and solutions for other representatives of Media and Communication field.
|
4 | |||||
2 |
Organizes group studies in his/her field.
|
4 | |||||
3 |
Explains thoughts in interpersonal discussions about the field.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Produces new information and techniques about his/her field.
|
4 | |||||
2 |
Predicts the future developments and problems in his/her field.
|
3 | |||||
3 |
Examines the results of studies related with Media and Communication field.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 5 | 65 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 10 | 5 | 50 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 179 |
Total Workload of the Course Unit | 179 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |