TR EN

VISUAL PROGRAMMING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
IBY415 VISUAL PROGRAMMING 7 4 2 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. ORHAN İŞCAN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi HADI POURMOUSA
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders ile öğrencilerin .NET mimarisinin ve C# dilinin temel bileşenlerini kullanarak görsel uygulamalar geliştirmeleri amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Visual Studio Geliştirme Ortamı; Temel kavramlar: değişkenler, veri türleri, koşullu yapılar, döngüler, dizi işlemleri; Form uygulamaları; Görsel arayüz uygulamaları: Olay, Metotlar ve özellikler; Veritabanı; Hata denetimi.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

NET ortamının temel bileşen ve programlama tekniklerini etkin ve verimli olarak analiz eder.
Temel programlama kavramlarını (döngü, dizi) C# dili ile uygular
Görsel arayüze sahip uygulamalar geliştirir
Veritabanı uygulamaları geliştirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - C# Programlama Giriş, Değişkenler, Koşullu Yapılar Anlatım, Soru Cevap
2 Uygulama Koşullu Yapılar, Döngüler Anlatım, Soru Cevap, Uygulama
3 Uygulama Koşullu Yapılar, Döngüler Anlatım, Soru Cevap, Uygulama
4 Uygulama Form Yapısı ve Özellikleri Anlatım, Soru Cevap, Uygulama
5 Uygulama Button ve TextBox Özellikleri Anlatım, Soru Cevap, Uygulama
6 Uygulama Radiobutton, Checkbox, Listbox Kullanımı Anlatım, Soru Cevap, Uygulama
7 Uygulama Olaylar Anlatım, Soru Cevap, Uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Uygulama Kontrol Deyimleri-Döngüler Anlatım, Soru Cevap, Uygulama
10 Uygulama Kontrol Deyimleri-Döngüler Anlatım, Soru Cevap, Uygulama
11 Uygulama Çoklu Form Kullanımı Anlatım, Soru Cevap, Uygulama
12 Uygulama Çoklu Form Kullanımı Anlatım, Soru Cevap, Uygulama
13 Uygulama Çoklu Form Kullanımı Anlatım, Soru Cevap, Uygulama
14 Uygulama Hata Denetimi Anlatım, Soru Cevap, Uygulama
15 Uygulama Veritabanı ve Uygulamaları Anlatım, Soru Cevap, Uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Uzunköprü, S. (2015). Visual Studio, Kodlab Yayınları, İstanbul.
Demirhan, T. (2018). Görsel Programlama, Paradigma Akademi Yayınevi, İstanbul

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret the basic concepts, theories and approaches of business information management, programming and management information systems.
3
2
Explain concepts related to field by associating them with information systems and programming languages.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain current information about the field with information and communication theories.
2
2
Relate the information and facts about his/her field with other areas of social sciences.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prepare the technical infrastructure and content of information management in businesses.
4
2
Integrate the theoretical knowledge about the field into today's technology
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply the programming languages for the functioning of business.
5
2
Interpret the theoretical and practical information they obtained in their field.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Fulfill his/her duties and responsibilities related to the solution of problems arising in enterprises.
0
2
Conducts projects related with his/her field.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Integrate the technical information and approaches about his/her field to business management information processes.
3
2
Research on scientific, sectoral developments and innovations related to the field with lifelong learning as a principle.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Cooperates with stakeholders in order to generate new ideas.
0
2
Organize projects and activities for the social environment with social responsibility consciousness and to be able to apply those.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to apply knowledge and skills related to his / her field by taking into account his legal, social and ethical responsibilities.
0
2
Write programs by using the programming languages related with his/her field.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 6 78
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 7 42
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 6 42
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 206
Total Workload of the Course Unit 206
Workload (h) / 25.5 8,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 8,0