Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
IBY108 | MANAGEMENT AND ORGANİSATION | 2 | 3 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. ORHAN İŞCAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersle öğrencilere yönetim ve organizasyon hakkında temel bilgilerin verilmesi ve yönetim kuram ve fonksiyonlarının öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Ders kapsamında; yönetimin tanımı ve yöneticilik hakkında temel bilgiler, yöneticilik ve liderlik arasındaki farklar, yönetimin tarihi geçmişi, yönetim kuramları işlenecektir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Yönetim kavramlarını açıklar. |
Bir yöneticinin neleri nasıl planlayacağı, uygulayacağı ve denetleyeceğini analiz eder. |
Yönetim sürecini tanımlar. |
Yönetim ve organizasyon konusunda teorik ve pratik bilgileri karşılaştırır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama | Yönetim bilimi ile ilgili genel açıklamalar, yönetici kavramı ve yöneticilerin özellikleri. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Literatür Tarama | Planlama fonksiyonu, planlama araçları, planlama süreci ve planlamanın yararları. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Literatür Tarama | Örgütleme fonksiyonu, organizasyon ilkeleri, bölümlere ayırma. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Literatür Tarama | Yetki, güç, merkezileşme ve merkezileşmeme kavramları. | Anlatım, Soru Cevap Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
5 | Literatür Tarama | Yürütme fonksiyonu liderlik ve iletişim. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Literatür Tarama | Motivasyon, işletme içi gruplar. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Literatür Tarama | Koordinasyon fonksiyonu, koordinasyon ilkeleri. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama | Denetim fonksiyonu, denetim araçları, denetim ilkeleri. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Literatür Tarama | Stratejik yönetim, stratejik planlama. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Literatür Tarama | İletişim ve iletişim süreçleri. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Literatür Tarama | Yönetim biliminin güncel konuları, toplam kalite yönetimi, öğrenen organizasyonlar, yeni ekonomi. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Literatür Tarama | Motivasyon ve süreçleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | Literatür Tarama | Değişim mühendisliği, kıyaslama (benchmarking), Dış kaynaktan yararlanma, outsourcing, yalın organizasyonlar. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | Literatür Tarama | Genel tekrar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Prof.Dr.Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği,Beta Yayınları,13 ncü Baskı,İstanbul,2013. |
Dr. Hakan Koç, Dr. Melih Topaloğlu, İşletmeciler İçin Yönetim Bilimi, 2. Baskı, Ankara, 2012 |
Richard Daft, Management, 3. Baskı, Furt Worth 1994 |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret the basic concepts, theories and approaches of business information management, programming and management information systems.
|
5 | |||||
2 |
Explain concepts related to field by associating them with information systems and programming languages.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain current information about the field with information and communication theories.
|
4 | |||||
2 |
Relate the information and facts about his/her field with other areas of social sciences.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prepare the technical infrastructure and content of information management in businesses.
|
3 | |||||
2 |
Integrate the theoretical knowledge about the field into today's technology
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the programming languages for the functioning of business.
|
3 | |||||
2 |
Interpret the theoretical and practical information they obtained in their field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fulfill his/her duties and responsibilities related to the solution of problems arising in enterprises.
|
5 | |||||
2 |
Conducts projects related with his/her field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Integrate the technical information and approaches about his/her field to business management information processes.
|
4 | |||||
2 |
Research on scientific, sectoral developments and innovations related to the field with lifelong learning as a principle.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Cooperates with stakeholders in order to generate new ideas.
|
5 | |||||
2 |
Organize projects and activities for the social environment with social responsibility consciousness and to be able to apply those.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to apply knowledge and skills related to his / her field by taking into account his legal, social and ethical responsibilities.
|
4 | |||||
2 |
Write programs by using the programming languages related with his/her field.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 6 | 7 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 6 | 42 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 180 |
Total Workload of the Course Unit | 180 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |