Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
PSY219 | LEARNING PSYCHOLOGY | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi BÜLENT TANSEL |
Instructor(s) of the Course Unit | Prof.Dr. CANAN TANIDIR |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, öğrenme teorilerini ve öğrenmeyi etkileyen faktörleri ve bunların psikoloji ile ilişkilerini klinik ortamlarda incelemektir. |
Contents of the Course Unit: | Bu derste öğrenmenin tanımı, öğrenmeyi etkileyen faktörler, öğrenme kuramları, klasik ve edimsel koşullanma arasındaki farklar, bellek ve dikkat sistemleri yer almaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
öğrenci öğrenmenin tanımını yapabilecektir. öğrenci, iki ana koşullandırma sistemini ve aralarındaki farkları tanımlayabilecektir. öğrenci, öğrenme süreçlerini etkileyen en az üç faktörü anlatabilecektir. öğrenci, klinik psikolojide öğrenme teorilerinin kullanımını anlatabilecektir. öğrenci, öğrenme sürecinde bellek ve dikkatin rolünü açıklayabilecektir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür okuma | Öğrenme nedir? | Sözlü anlatım, soru cevap, vaka örnekleri, videolar |
2 | Literatür okuma | Klasik koşullanma | Sözlü anlatım, soru cevap, vaka örnekleri, videolar |
3 | Literatür okuma | Edimsel koşullanma | Sözlü anlatım, soru cevap, vaka örnekleri, videolar |
4 | Literatür okuma | Pekiştireç ve cezanın rolü | Sözlü anlatım, soru cevap, vaka örnekleri, videolar |
5 | Literatür okuma | Kaçınma öğrenme | Sözlü anlatım, soru cevap, vaka örnekleri, videolar |
6 | Literatür okuma | Motivasyon faktörleri | Sözlü anlatım, soru cevap, vaka örnekleri, videolar |
7 | Literatür okuma | Piaget'nin Bilişsel Gelişim Teorisi | Sözlü anlatım, soru cevap, vaka örnekleri, videolar |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuma | Sosyal kavramsal teori | Sözlü anlatım, soru cevap, vaka örnekleri, videolar |
10 | Literatür okuma | Öğrenmenin sinirbilimi | Sözlü anlatım, soru cevap, vaka örnekleri, videolar |
11 | Literatür okuma | Hafıza | Sözlü anlatım, soru cevap, vaka örnekleri, videolar |
12 | Literatür okuma | Dikkat | Sözlü anlatım, soru cevap, vaka örnekleri, videolar |
13 | Literatür okuma | Bilgi işleme | Sözlü anlatım, soru cevap, vaka örnekleri, videolar |
14 | Literatür okuma | Üstbiliş | Sözlü anlatım, soru cevap, vaka örnekleri, videolar |
15 | Literatür okuma | öğrenme ve psikoterapiler derneği | Sözlü anlatım, soru cevap, vaka örnekleri, videolar |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
HUMAN LEARNING & MEMORY, David A. Lieberman, Cambridge University Press, 2012 FUNDAMENTALS OF HUMAN NEUROPSYCHOLOGY, 7th Edition, KOLB & WHISHAW, Worth Publishers, 2015 Handbook of Contemporary Learning Theories, By Robert R. Mowrer, Stephen B. Klein,, Lawrence Erlbaum Associates, 2001 |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use information sources, including the most effective methods and current information related to psychology and auxiliary disciplines at a high level. (Bloom 3)
|
3 | |||||
2 |
Identify problems in psychology and produce solutions. (Blooms 3)
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Distinguish normal and abnormal behaviors. (Blooms 2)
|
3 | |||||
2 |
Interpret and report psychology research. (Bloom 3)
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establish connections between psychology and other social sciences. (Bloom 4)
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply psychological tests. (Bloom 3).
|
1 | |||||
2 |
Gain knowledge and skills about contemporary psychology theories and integrate this knowledge and skills to help individuals. (Bloom 6)
|
2 | |||||
3 |
Conduct various experiments in the field of psychology. (Bloom 6)
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborate with the necessary institutions and individuals in the field studies. (6)
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Integrate developments in psychology with existing knowledge. (Blooms 6)
|
2 | |||||
2 |
Scientifically analyze human behavior. (Bloom 4)
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally. (Bloom 2)
|
2 | |||||
2 |
Recognize the individual, national and universal influences of problems in the field of psychology
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Integrate the knowledge of computer software, hardware and statistics required by the field of psychology. (blooms 6)
|
2 | |||||
2 |
Survey the developments in information and communication technologies. (Bloom 4)
|
1 | |||||
3 |
Support social projects related to psychology. (Blooms 5)
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 5 | 65 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 25 | 25 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 154 |
Total Workload of the Course Unit | 154 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |