TR EN

PSYCHOPATHOLOGY I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
PSY323 PSYCHOPATHOLOGY I 5 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi BÜLENT TANSEL
Instructor(s) of the Course Unit Prof.Dr. CANAN TANIDIR
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı bir dönem boyunca ruhsal bozuklukların öğrenciye tanıtılması temel özelliklerinin ve ruhsal bozuklukların ayırt edilmesindeki temel bilgilerin açıklanmasıdır.
Contents of the Course Unit: Ruhsal bozukluklar, ruh sağlığı alanında patolojiyle ilişkili kavramlar ve tanımları, psikiyatrik görüşme ve öykü alma, ruhsal durum muayenesini içerir. Anksiyete bozukluğu, Depresif Bozukluk ve İki Uçlu Bozukluğun nedenleri, klinik özellikleri, seyri, alt tipleri ve tedavi yaklaşımlarını içerir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Ruhsal Rahatsızlıkların belirti ve semptomlarını listeler. (Name, List – Bloom’s 1)
Depresif bozuklukların tanı kriterlerini DSM-V'e göre açıklar. (explain – Bloom’s 4)
Depresif bozuklukların klinik özelliklerini, seyir ve tedavisini özetler. (summerize – Bloom’s 2)
Anksiyete bozukluklarının tanı kriterlerini DSM-V'e göre açıklar. (explain – Bloom’s 4)
Anksiyete bozukluklarının klinik özelliklerini, seyir ve tedavisini özetler. (summerize – Bloom’s 2)
İki uçlu bozuklukların tanı kriterlerini DSM-V'e göre açıklar. (explain – Bloom’s 4)
İki uçlu bozuklukların klinik özelliklerini, seyir ve tedavisini özetler. (summerize – Bloom’s 2)
DSM-V'e göre Psikoz-Nevroz ayırımını yapabilir. (Distinguish – Bloom’s 4)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Psikopatolojiye Giriş Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
2 Literatür Okuma Ruhsal Bozuklukların Sınıflandırılma Sistemleri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
3 Literatür Okuma Ruhsal Bozukluklarda Belirtiler Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
4 Literatür Okuma Psikoz Kavramı - Nevroz Kavramı Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
5 Literatür Okuma Anksiyete bozuklukları - I Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
6 Literatür Okuma Anksiyete bozuklukları - II Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
7 Literatür Okuma Obsesif - Kompulsif Bozukluk ve İlişkili Bozukluklar Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Okuma Bedensel Belirti Bozuklukları ve İlişkili Bozukluklar Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
10 Literatür Okuma Travma ve Stres ile ilişkili Bozukluklar Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
11 Literatür Okuma Disosiyatif bozukluklar Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
12 Literatür Okuma Depresif Bozukluklar - I Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
13 Literatür Okuma Depresif Bozukluklar - II Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
14 Literatür Okuma İki uçlu (Bipolar) - I Bozukluk Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
15 Literatür Okuma İki uçlu (Bipolar) - II Bozukluk Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Mental bozuklukların tanısal ve sayımsal el kitabı (1995). Dördüncü Baskı (DSM-IV)(Çev. ed.: E Köroğlu) Hekimler Yayın Birliği, Ankara.
KARAMUSTAFALIOĞLU, O., (2018). Temel ve Klinik Psikiyatri, Güneş Tıp Kitapevi.
Öztürk, M. O., & Uluşahin, A. (2014). Ruh sağlığı ve bozuklukları. Nobel Tıp Kitabevleri.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use information sources, including the most effective methods and current information related to psychology and auxiliary disciplines at a high level. (Bloom 3)
4
2
Identify problems in psychology and produce solutions. (Blooms 3)
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Distinguish normal and abnormal behaviors. (Blooms 2)
4
2
Interpret and report psychology research. (Bloom 3)
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Establish connections between psychology and other social sciences. (Bloom 4)
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply psychological tests. (Bloom 3).
4
2
Gain knowledge and skills about contemporary psychology theories and integrate this knowledge and skills to help individuals. (Bloom 6)
4
3
Conduct various experiments in the field of psychology. (Bloom 6)
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborate with the necessary institutions and individuals in the field studies. (6)
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Integrate developments in psychology with existing knowledge. (Blooms 6)
3
2
Scientifically analyze human behavior. (Bloom 4)
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally. (Bloom 2)
4
2
Recognize the individual, national and universal influences of problems in the field of psychology
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Integrate the knowledge of computer software, hardware and statistics required by the field of psychology. (blooms 6)
4
2
Survey the developments in information and communication technologies. (Bloom 4)
1
3
Support social projects related to psychology. (Blooms 5)
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 7 91
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 25 25
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 180
Total Workload of the Course Unit 180
Workload (h) / 25.5 7,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0