Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
PSY202 | PERSONALITY THEORIES II | 4 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi BÜLENT TANSEL |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı insan kişiliğinin doğası, işleyişi ve ölçümlenmesine ilişkin bilgi sahibi olmak, tarihsel süreç içinde psikoloji biliminde ortaya çıkan ve halen kabul gören kişilik kuramlarının genel varsayımlarını öğrenmek, insanların davranışlarını her bir kişilik kuramı açısından analiz edebilmektir. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği; "Davranışçı Kuram vetemsilcileri, Bilişsel Kuram vetemsilcileri, Ayırıcı Özellikler Yaklaşımı vetemsilcileri, Varoluşçu Kuram vetemsilcileri, Transaksiyonel Analiz Yaklaşımı" konularından oluşmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Kişiliği tanımlar. (identify) (Bloom’s 2) |
Kişiliğin davranışçı ve bilişsel kuramları, ayırıcı özellikler yaklaşımı, varoluşçu görüşün ve transaksiyonel analizi değerlendirir. (evaluate Bloom’s 5) |
Kişilik kuramları içinde var olan tüm ekollerin birbirleriyle olan benzerliklerini tartışır. (discuss) (Bloom’s 2) |
Davranışçı ve bilişsel kuramların, ayırıcı özellikler yaklaşımının, varoluşçu görüşün ve transaksiyonel analizin kişiliği nasıl açıkladığını yorumlar. (interpret) (Bloom’s 3) |
Kişilik kuramları içinde var olan tüm ekollerin birbirlerinden ayrıldıkları önemli noktaları dikkate alır. (consider Bloom 5) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Kişilik Kuramlarına Giriş | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
2 | Literatür okuma | Davranışçı Kuram vetemsilcileri | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
3 | Literatür okuma | Davranışçı Kuram vetemsilcileri | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
4 | Literatür okuma | Bilişsel Kuram ve temsilciler | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
5 | Literatür okuma | Bilişsel Kuram ve temsilciler | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
6 | Literatür okuma | Ayırıcı Özellikler Yaklaşımı | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
7 | Literatür okuma | Ayırıcı Özellikler Yaklaşımı | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuma | Varoluşçu Kuram vetemsilcileri | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
10 | Literatür okuma | Varoluşçu Kuram vetemsilcileri | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
11 | Literatür okuma | Gestalt Yaklaşımı | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
12 | Literatür okuma | Gestalt Yaklaşımı | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
13 | Literatür okuma | Transaksiyonel Analiz | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
14 | Literatür okuma | Transaksiyonel Analiz | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
15 | Literatür okuma | Dönem sonu değerlendirmeve geri bildirim alma | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
SCHULTZ, D.P. & SCHULTZ, S.E. (2009). Theories of Personality (9th edition).USA |
WADSWORTH. ASHCRAFT,D. (2009) Kişilik Vaka İncelemleri. Kaknüs Yayınları |
YAZGAN İNANÇ, B. VE YERLİKAYA, E. E. (2008). Kişilik Kuramları. Ankara: Pegem Akademik Yayıncılık |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use information sources, including the most effective methods and current information related to psychology and auxiliary disciplines at a high level. (Bloom 3)
|
0 | |||||
2 |
Identify problems in psychology and produce solutions. (Blooms 3)
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Distinguish normal and abnormal behaviors. (Blooms 2)
|
2 | |||||
2 |
Interpret and report psychology research. (Bloom 3)
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establish connections between psychology and other social sciences. (Bloom 4)
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply psychological tests. (Bloom 3).
|
0 | |||||
2 |
Gain knowledge and skills about contemporary psychology theories and integrate this knowledge and skills to help individuals. (Bloom 6)
|
5 | |||||
3 |
Conduct various experiments in the field of psychology. (Bloom 6)
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborate with the necessary institutions and individuals in the field studies. (6)
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Integrate developments in psychology with existing knowledge. (Blooms 6)
|
4 | |||||
2 |
Scientifically analyze human behavior. (Bloom 4)
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally. (Bloom 2)
|
0 | |||||
2 |
Recognize the individual, national and universal influences of problems in the field of psychology
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Integrate the knowledge of computer software, hardware and statistics required by the field of psychology. (blooms 6)
|
0 | |||||
2 |
Survey the developments in information and communication technologies. (Bloom 4)
|
0 | |||||
3 |
Support social projects related to psychology. (Blooms 5)
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 30 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 25 | 25 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 151 |
Total Workload of the Course Unit | 151 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |