TR EN

PSYCHOPATHOLOGY II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
PSY310 PSYCHOPATHOLOGY II 6 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞEN FİLAZOĞLU ÇOKLUK
Instructor(s) of the Course Unit Prof.Dr. CANAN TANIDIR
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; başta şizofreni olmak üzere sağlığı hastalıklarının tanılaması ve belirtilerinin öğretilmesidir.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği; şizofreni, duygudurum bozuklukları, yeme bozuklukları, alkol madde kullanım bozukları vb. konularından oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

1. Şizofreni, duygudurum bozuklukları ve anksiyete bozuklukları dışında kalan diğer ruh sağlığı hastalıklarının belirtilerini ayırt eder. (distingusih Bloom’s 5)
2. Şizofreni, duygudurum bozuklukları ve anksiyete bozuklukları dışında kalan diğer ruh sağlığı hastalıklarını açıklar. (explain Bloom’s 4)
3. Yeme bozuklukları, disosiyatif bozukluklar ve somatoform bozuklukların belirtileri değerlendirir. (evaluate Bloom’s 5)
4. Alkol ve madde kullanım bozuklukları, cinsel işlev bozuklukları, bilişsel bozukluklar ve kişilik bozukluklarını analiz eder. (analyze Bloom’s 4)
5. Çocuklukta başlayan ruhsal bozuklukları değerlendirir. (evaluate Bloom’s 5)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Psikotik bozukluklar Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
2 Literatür okuma Şizofreni - I Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
3 Literatür okuma Şizofreni - II Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
4 Literatür okuma Hezeyanlı Bozukluk Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
5 Literatür okuma Alkol Kullanım Bozukluğu, Bağımlılık,Tolerans, Yoksunluk Yol Açtığı Ruhsal Rahatsızlıklar Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
6 Literatür okuma Madde Kullanım Bozuklukları (Uyarıcı ve Uyuşturucu Maddeler) Yol açtıkları ruhsal rahatsızlıklar Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
7 Literatür okuma Nörogelişimsel Bozukluklar Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuma Zeka Geriliği Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
10 Literatür okuma Nörobilişsel Bozukluklar Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
11 Literatür okuma Kişilik Bozuklukları Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
12 Literatür okuma Yeme Bozuklukları Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
13 Literatür okuma Uyku Bozuklukları Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
14 Literatür okuma Cinsel İşlev bozuklukları ve Parafili'ler Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
15 Literatür okuma Genel Değerlendirme Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

ÖZTÜRK, M. O., & ULUŞAHİN, A. (2014). Ruh sağlığı ve bozuklukları. Nobel Tıp Kitabevleri.
FREUD, S.(1995). The Psychopathology of Everyday Life. Penguin Classics.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use information sources, including the most effective methods and current information related to psychology and auxiliary disciplines at a high level. (Bloom 3)
4
2
Identify problems in psychology and produce solutions. (Blooms 3)
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Distinguish normal and abnormal behaviors. (Blooms 2)
3
2
Interpret and report psychology research. (Bloom 3)
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Establish connections between psychology and other social sciences. (Bloom 4)
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply psychological tests. (Bloom 3).
4
2
Gain knowledge and skills about contemporary psychology theories and integrate this knowledge and skills to help individuals. (Bloom 6)
4
3
Conduct various experiments in the field of psychology. (Bloom 6)
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborate with the necessary institutions and individuals in the field studies. (6)
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Integrate developments in psychology with existing knowledge. (Blooms 6)
4
2
Scientifically analyze human behavior. (Bloom 4)
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally. (Bloom 2)
4
2
Recognize the individual, national and universal influences of problems in the field of psychology
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Integrate the knowledge of computer software, hardware and statistics required by the field of psychology. (blooms 6)
1
2
Survey the developments in information and communication technologies. (Bloom 4)
1
3
Support social projects related to psychology. (Blooms 5)
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 7 91
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 25 25
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 180
Total Workload of the Course Unit 180
Workload (h) / 25.5 7,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0