Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
TUR303 |
TOURISM MARKETING |
5 |
3 |
3 |
8 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi RAMAZAN İNAN |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi FATMA ÖZÇELİK HEPER |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu ders ile konaklama, seyahat ve yiyecek içecek işletmeleri için pazarlama ilkelerini yorumlayabilme ve genel pazarlama uygulamalarını geçekleştirebilme bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır |
Contents of the Course Unit: |
Turizm Pazarlamasına Giriş / Pazarlama Bilgi Sistemi / Turizm Pazarlama Araştırması / Turizm pazarı-piyasası / Turizm Pazarının Makro ve Mikro Çevresi / Turistik Ürün / Turistik Ürünün Fiyatlandırması ve Fiyatlandırma Stratejileri / Turizmde Dağıtım ve Özellikleri / Turistik Ürünün Tutundurulması Çalışmaları / Turizm de Tanıtma / Turizm pazarlama politikası / Uluslararası turizm pazarlaması |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Pazarlamanın ve turizm pazarlamasının tanımı ve kapsamı |
Hizmet pazarlaması |
Turizm pazarlamasında pazar çevresi elemanları |
Turizmde pazarlama planlaması |
Turizmde pazarlama bilgi sistemi ve
pazarlama araştırması |
Turizmde pazar bölümlendirme,
hedef pazar seçimi ve konumlandırma |
Turizm pazarlamasında 4p geleneksel karma elemanları |
Turizm pazarlamasında 3p genişletilmiş karma elemanları |
Turizmde elektronik pazarlama |
Turizm pazarlamasında güncel yaklaşımlar |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Okuma- Sunum Hazırlama |
Genel olarak pazarlama kavramı ve hizmet pazarlaması |
Sunum-Tartışma |
2 |
Okuma- Sunum Hazırlama |
Turizm Pazarlamasına Giriş |
Sunum-Tartışma |
3 |
Okuma- Sunum Hazırlama |
Pazarlama Bilgi Sistemi |
Sunum-Tartışma |
4 |
Okuma- Sunum Hazırlama |
Turizm Pazarlama Araştırması |
Sunum-Tartışma |
5 |
Okuma- Sunum Hazırlama |
Turizm pazarı-piyasası |
Sunum-Tartışma |
6 |
Okuma- Sunum Hazırlama |
Turizm Pazarının Makro Çevresi |
Sunum-Tartışma |
7 |
Okuma- Sunum Hazırlama |
Turizm Pazarının Mikro Çevresi |
Sunum-Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Okuma- Sunum Hazırlama |
Turistik Ürün ,Turistik Ürünün Fiyatlandırması |
Sunum-Tartışma |
10 |
Okuma- Sunum Hazırlama |
Fiyatlandırma Stratejileri |
Sunum- Tartışma |
11 |
Okuma- Sunum Hazırlama |
Turizmde Dağıtım ve Özellikleri |
Sunum-Tartışma |
12 |
Okuma- Sunum Hazırlama |
Turistik Ürünün Tutundurulması Çalışmaları |
Sunum-Tartışma |
13 |
Okuma- Sunum Hazırlama |
Turizm Pazarlama Karma elemanlarından;İnsan, Fiziksel Kanıtlar, Süreç |
Sunum-Tartışma |
14 |
Okuma- Sunum Hazırlama |
Turizm de Tanıtm, Turizm Pazarlama Politikası |
Sunum-Tartışma |
15 |
Okuma- Sunum Hazırlama |
Uluslararası Turizm Pazarlaması, İnternet ve Turizm Pazarlaması |
Sunum-Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Kozak, N.(2016). Turizm Pazarlaması, Detay Yayıncılık. Ankara. |
Page, K.(2001). Successful Tourism Marketing, Brings. |
Hacıoğlu, N. (2016).Turizm Pazarlaması, Nobel Yayınları,Ankara. |
Kılıç B. Öter, Z. (2015).Turizm Pazarlamasında Güncel Yaklaşımlar, Beta Yayınları, Istanbul. |
Journal of Travel & Tourism Marketing: https://www.tandfonline.com/loi/wttm20 |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Describe the basic characteristics of the tourism industry and the basic concepts related to the Tourism Guidance profession and relate those with the characteristics of tourism businesses
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Discusses the structure, operation and importance of tourism industry in country development and relates with tourism business
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explains and interprets culture, history, religion, art, geography way of thinking and way of life the various civilizations who lived in Turkey.
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Plans a tour program considering the travel purpose, the type and the characteristics of the touristic region in accordance with the theoretical knowledge gained in the field of Tourism Guidance and discusses the functioning.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Underlines the importance of professional development by following scientific and current developments in the fields of tourism, art and archeology, and acts defensive attitude and behavior towards the necessity of lifelong learning.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyzes numerical and statistical data and results in accordance with ethical values for current practices in the field of tourism .
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Knows and applies the legal regulations related to tourism field, tourist guidance professional law and professional organizations.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
By taking leadership role in tour groups; administers the tour program and solves possible problems during the tour.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses the skills of explaining and presenting Turkey's and other regions natural and cultural assets that have, ancient city, ruins and historical artefacts and architectural art, culture, cuisine, folklore, flora and fauna features of regions etc.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Shows the communication skill and presentation skill effectively in written and verbal and expresse his / her professional knowledge accurately and effectively.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Shows reading, writing, comprehension, speaking and writing skills in English and in a second foreign language (Arabic, Russian, Chinese).)
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses knowledge and competences related to preparation, implementation and supervision of a tour.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
By using the personality traits that have social skills required by the Tourism Guidance profession; arranges projects, organizations and activities with sustainable, societal and social content specific to the field.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Shows a sensitive attitude towards the negative effects of tourism on the physical and social environment, acts with the consciousness of preserving abstract and concrete cultural assets
|
|
|
2 |
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
5 |
65 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
Final Sınavı Hazırlığı |
7 |
6 |
42 |
Ara Sınav |
1 |
3 |
3 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
7 |
35 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
41 |
0 |
204 |
|
Total Workload of the Course Unit |
204 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
8 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
8,0 |
|