Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
TUR406 | HISTORY OF RELIGIONS | 8 | 3 | 3 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi RAMAZAN İNAN |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi RAMAZAN İNAN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dinler Tarihi dersinin amacı; günümüzde hala yaşayan ya da tarihe karışmış dünyanın çeşitli bölgelerindeki geleneksel dinleri ve bugün için az ya da çok sayıda inananı olan çeşitli Yakındoğu dinlerini inceleyerek, hem öğrencilerin kendi bireysel gelişimlerine katkıda bulunmak hem de ülkemize gelen farklı dinsel inanç ve kültürlere sahip konuklarımızı daha iyi tanıyabilmeyi ve söz konusu dinsel gelenekleri ilgili oldukları arkeolojik eserler üzerinde anlatabilmeyi sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriğini; Yakındoğu’da semavi dinler olarak tanımlanan Yahudilik ve Hıristiyanlık ve bu dinsel geleneklerle ilişkili merkezler, eserler ve yaşayan gelenekler ve kültürler oluşturur. İnanç turizmi açısından oldukça zengin ülkemizde, bu kapsamdaki Efes, Sardis, İzmir, Yalvaç, Antakya, Urfa, Konya-Çatalhöyük, İstanbul ve Kapadokya gibi belirgin bir dinsel karakteri olan ören yerleri ve bu yerlerle bağlantılı Meryem Ana, St. John, St. Paul, İbrahim Peygamber gibi dinsel karakterler ve Yedi Kilise, Ayasofya, Kariye Müzesi, Anadolu’lu azizler, Süryanilik vb. konular da dersin içeriğiyle yakından ilişkilidir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Din kavramını, sınıflandırmasını ve öğelerini anlar. |
Geleneksel dinlerin ve günümüz dinlerininin temel özelliklerini açıklar. |
Yahudilik ve Hristiyanlığın temel terimlerini ve tarihsel gelişimlerini açıklar. |
Din, bilim, büyü arasındaki ilişkiyi ve farklılıkları kavrar. |
Farklı dinsel tarihi metinler arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları ortaya koyar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür taraması | Din kavramı, dinlerin sınıflandırılması ve dinin ögeleri | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Bireysel Çalışma |
2 | Literatür taraması | İlkel Kabile Dinleri, Konfüçyanizm | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Bireysel Çalışma |
3 | Literatür taraması | Taoizm, Şintoizm, Maniheizm, Zerdüştlük, Sabiilik | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Bireysel Çalışma |
4 | Literatür taraması | Hinduizm, Brahmanizm, Cayinizm | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Bireysel Çalışma |
5 | Literatür taraması | Geleneksel Türk Dini | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | Literatür taraması | Yahudilik | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Bireysel Çalışma |
7 | Literatür taraması | Yahudilik | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Bireysel Çalışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür taraması | Yahudilik | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Bireysel Çalışma |
10 | Literatür taraması | Hristiyanlık | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Bireysel Çalışma |
11 | Literatür taraması | Hristiyanlık | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Bireysel Çalışma |
12 | Literatür taraması | Hristiyanlık | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Bireysel Çalışma |
13 | Literatür taraması | İslamiyet | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Bireysel Çalışma |
14 | Literatür taraması | İnanç Turizmi Açısından Türkiye'nin Önemli Mekanları | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Bireysel Çalışma‚‚ |
15 | - | Genel Tekrar | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Küçük, M.A. (2014) İnanç Turizmi Açısından Türkiye'de Dini Mekanlar, Berikan Yayınları. |
Kuzgun, Ş. (2015) Dinler Tarihi, Bilge Kültür Sanat. |
Christopher Partridge, Introduction to World Religions. |
Sarıkçıoğlu, E. 2002, Başlangıcından günümüze dinler tarihi, Fakülte Kitabevi. |
Elidae, M. 2000, Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi, Kabalcı Yayınevi. |
Tokarev, S.A. 2006, Dünya Halklarının Dinler Tarihi, Ozan Yayınevi. |
Uhri, A. 2010, Anadolu’da ölümün tarihöncesi, Ege Yayınları. |
Challaye, F. 2007, Dinler Tarihi, Varlık Yayınları. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | |
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe the basic characteristics of the tourism industry and the basic concepts related to the Tourism Guidance profession and relate those with the characteristics of tourism businesses
|
0 | |||||
2 |
Discusses the structure, operation and importance of tourism industry in country development and relates with tourism business
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains and interprets culture, history, religion, art, geography way of thinking and way of life the various civilizations who lived in Turkey.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plans a tour program considering the travel purpose, the type and the characteristics of the touristic region in accordance with the theoretical knowledge gained in the field of Tourism Guidance and discusses the functioning.
|
1 | |||||
2 |
Underlines the importance of professional development by following scientific and current developments in the fields of tourism, art and archeology, and acts defensive attitude and behavior towards the necessity of lifelong learning.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyzes numerical and statistical data and results in accordance with ethical values for current practices in the field of tourism .
|
0 | |||||
2 |
Knows and applies the legal regulations related to tourism field, tourist guidance professional law and professional organizations.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By taking leadership role in tour groups; administers the tour program and solves possible problems during the tour.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses the skills of explaining and presenting Turkey's and other regions natural and cultural assets that have, ancient city, ruins and historical artefacts and architectural art, culture, cuisine, folklore, flora and fauna features of regions etc.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Shows the communication skill and presentation skill effectively in written and verbal and expresse his / her professional knowledge accurately and effectively.
|
2 | |||||
2 |
Shows reading, writing, comprehension, speaking and writing skills in English and in a second foreign language (Arabic, Russian, Chinese).)
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses knowledge and competences related to preparation, implementation and supervision of a tour.
|
2 | |||||
2 |
By using the personality traits that have social skills required by the Tourism Guidance profession; arranges projects, organizations and activities with sustainable, societal and social content specific to the field.
|
2 | |||||
3 |
Shows a sensitive attitude towards the negative effects of tourism on the physical and social environment, acts with the consciousness of preserving abstract and concrete cultural assets
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 5 | 65 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 5 | 2 | 10 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 7 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 6 | 30 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 202 |
Total Workload of the Course Unit | 202 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |