Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
TUR215 | TOURISM SOCIOLOGY | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi RAMAZAN İNAN |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi FATMA ÖZÇELİK HEPER |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Turizmi toplumsal bakış açısı ile incelemek, turizmin sosyo-kültürel etkilerini anlamak ve farklı toplumsal özelliklere sahip turist özelliklerini öğrenmek |
Contents of the Course Unit: | Sosyoloji ile ilgili temel kavramlar, turizm sosyolojisi, turist tipleri, turistik alan özellikleri, turist özellikleri, turizmin ekonomik, fiziksel ve sosyo-kültürel etkileri, turist yerel halk ilişkileri ve etkileşimi, turizmde sürdürülebilirlik, küresel etik ve turizm etiği konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sosyoloji kavramını, sosyolojinin diğer bilim dalları ve turizm ile ilişkisini tanımlar |
Sosyoloji'de kuramsal bakış açıları ve bu teorik paradigmaların toplumsal olgulara ve turizme bakış açılarının değerlendirilmesi |
Turizmin gelişime yönelik 'Doxey Irrıdex' ve 'Butler Turizm Yaşam Eğrisi 'modelleri |
Turistik alanın taşıma kapasitesi |
Turizmin olumlu ve olumsuz ekonomik etkileri |
Turizmin fiziksel ve sosyo- kültürel çevre üzerine etkileri |
Kültürel değişme süreçleri |
Yerel halkın turizme yönelik tutumları 'Sosyal değişim ve bütünleşik tehdit teorisi, temas hipotezi' |
Kültür şoku' nedenleri, belirtileri, aşamaları ve azaltılması |
Toplumsal kategoriler ve kalıp yargılar |
Türkiye'ye gelen turistlerin bazı toplumsal özellikleri( Alman, İngiliz, Fransız ve Rus turistler ) |
Sosyal turizm, üçüncü yaş turizmi ve engelli turizmi |
Turizmde Etik |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür taraması, sunum | Sosyolojinin tanımı ve konusu; Sosyolojinin diğer bilimler ile ilişkisi. | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
2 | Literatür taraması, sunum | Başlıca kuramsal bakış açıları, sosyolojinin turizm olayına yaklaşımı. | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
3 | Literatür taraması, sunum | Turizmin topluma etkilerini belirleyen faktörler, turizm çeşitleri, turist tipleri, turistik alanın özellikleri, turist özellikleri. | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
4 | Literatür taraması, sunum | Turizmin birey, aile, toplum, sosyal sınıflar, yaşam düzeyleri ve eğitim üzerindeki etkileri. | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
5 | Literatür taraması, sunum | Turizmin ekonomik, fiziksel ve sosyo-kültürel etkileri. | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
6 | Literatür taraması, sunum | Kültür-Kişilik İlişkileri ve Turizm Açısından Toplumsal Eğilimler | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
7 | Literatür taraması, sunum | Turist-yerel halk ilişkileri ve etkileşimi. | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür taraması, sunum | Toplum-Kültür ve iletişim. Toplumsal kategoriler ve kalıp yargılar. | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
10 | Literatür taraması, sunum | Turist Gruplarının Toplumsal Özellikleri | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
11 | Literatür taraması, sunum | Türk toplumunun boş zaman ve tatil etkinliklerinin toplumsal nitelikleri. Yurtdışında yaşayan Türk toplumu ve sosyolojik nitelikleri. | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
12 | Literatür taraması, sunum | Türkiye'ye gelen turistlerin bazı toplumsal özellikleri. | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
13 | Literatür taraması, sunum | Kitle turizmine alternatifler, Sürdürülebilir Turizm Ekoturizm | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
14 | Literatür taraması, sunum | Küresel etik, turizm etiği. | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
15 | Literatür taraması, sunum | Dünya Turizm Örgütü'nün "Turizm Etik İlkeleri". | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Avcıkurt, C. (2015). Turizm Sosyolojisi, Detay Yayıncılık, Ankara. |
Doğan, H.Z. (2004). Turizmin Sosyo-Kültürel Temelleri, Detay Yayıncılık, Ankara. |
Dann G., G. Liebman (2009) Sociology of Tourism, Emerald Group Publishing Limited |
Reisinger, Y. (2009). International Tourism: Cultures and Behavior, 1st Edition, US: Elsevier Inc |
Holden, A. (2005). Tourism Studies and the Social Sceinces, 1st Edition, UK:Routledge. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe the basic characteristics of the tourism industry and the basic concepts related to the Tourism Guidance profession and relate those with the characteristics of tourism businesses
|
2 | |||||
2 |
Discusses the structure, operation and importance of tourism industry in country development and relates with tourism business
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains and interprets culture, history, religion, art, geography way of thinking and way of life the various civilizations who lived in Turkey.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plans a tour program considering the travel purpose, the type and the characteristics of the touristic region in accordance with the theoretical knowledge gained in the field of Tourism Guidance and discusses the functioning.
|
2 | |||||
2 |
Underlines the importance of professional development by following scientific and current developments in the fields of tourism, art and archeology, and acts defensive attitude and behavior towards the necessity of lifelong learning.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyzes numerical and statistical data and results in accordance with ethical values for current practices in the field of tourism .
|
0 | |||||
2 |
Knows and applies the legal regulations related to tourism field, tourist guidance professional law and professional organizations.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By taking leadership role in tour groups; administers the tour program and solves possible problems during the tour.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses the skills of explaining and presenting Turkey's and other regions natural and cultural assets that have, ancient city, ruins and historical artefacts and architectural art, culture, cuisine, folklore, flora and fauna features of regions etc.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Shows the communication skill and presentation skill effectively in written and verbal and expresse his / her professional knowledge accurately and effectively.
|
1 | |||||
2 |
Shows reading, writing, comprehension, speaking and writing skills in English and in a second foreign language (Arabic, Russian, Chinese).)
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses knowledge and competences related to preparation, implementation and supervision of a tour.
|
1 | |||||
2 |
By using the personality traits that have social skills required by the Tourism Guidance profession; arranges projects, organizations and activities with sustainable, societal and social content specific to the field.
|
2 | |||||
3 |
Shows a sensitive attitude towards the negative effects of tourism on the physical and social environment, acts with the consciousness of preserving abstract and concrete cultural assets
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 7 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 39 | 0 | 153 |
Total Workload of the Course Unit | 153 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |