Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TUR215 | TURİZM SOSYOLOJİSİ | 3 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi RAMAZAN İNAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi FATMA ÖZÇELİK HEPER |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Turizmi toplumsal bakış açısı ile incelemek, turizmin sosyo-kültürel etkilerini anlamak ve farklı toplumsal özelliklere sahip turist özelliklerini öğrenmek |
İçerik: | Sosyoloji ile ilgili temel kavramlar, turizm sosyolojisi, turist tipleri, turistik alan özellikleri, turist özellikleri, turizmin ekonomik, fiziksel ve sosyo-kültürel etkileri, turist yerel halk ilişkileri ve etkileşimi, turizmde sürdürülebilirlik, küresel etik ve turizm etiği konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Sosyoloji kavramını, sosyolojinin diğer bilim dalları ve turizm ile ilişkisini tanımlar |
Sosyoloji'de kuramsal bakış açıları ve bu teorik paradigmaların toplumsal olgulara ve turizme bakış açılarının değerlendirilmesi |
Turizmin gelişime yönelik 'Doxey Irrıdex' ve 'Butler Turizm Yaşam Eğrisi 'modelleri |
Turistik alanın taşıma kapasitesi |
Turizmin olumlu ve olumsuz ekonomik etkileri |
Turizmin fiziksel ve sosyo- kültürel çevre üzerine etkileri |
Kültürel değişme süreçleri |
Yerel halkın turizme yönelik tutumları 'Sosyal değişim ve bütünleşik tehdit teorisi, temas hipotezi' |
Kültür şoku' nedenleri, belirtileri, aşamaları ve azaltılması |
Toplumsal kategoriler ve kalıp yargılar |
Türkiye'ye gelen turistlerin bazı toplumsal özellikleri( Alman, İngiliz, Fransız ve Rus turistler ) |
Sosyal turizm, üçüncü yaş turizmi ve engelli turizmi |
Turizmde Etik |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür taraması, sunum | Sosyolojinin tanımı ve konusu; Sosyolojinin diğer bilimler ile ilişkisi. | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
2 | Literatür taraması, sunum | Başlıca kuramsal bakış açıları, sosyolojinin turizm olayına yaklaşımı. | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
3 | Literatür taraması, sunum | Turizmin topluma etkilerini belirleyen faktörler, turizm çeşitleri, turist tipleri, turistik alanın özellikleri, turist özellikleri. | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
4 | Literatür taraması, sunum | Turizmin birey, aile, toplum, sosyal sınıflar, yaşam düzeyleri ve eğitim üzerindeki etkileri. | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
5 | Literatür taraması, sunum | Turizmin ekonomik, fiziksel ve sosyo-kültürel etkileri. | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
6 | Literatür taraması, sunum | Kültür-Kişilik İlişkileri ve Turizm Açısından Toplumsal Eğilimler | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
7 | Literatür taraması, sunum | Turist-yerel halk ilişkileri ve etkileşimi. | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür taraması, sunum | Toplum-Kültür ve iletişim. Toplumsal kategoriler ve kalıp yargılar. | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
10 | Literatür taraması, sunum | Turist Gruplarının Toplumsal Özellikleri | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
11 | Literatür taraması, sunum | Türk toplumunun boş zaman ve tatil etkinliklerinin toplumsal nitelikleri. Yurtdışında yaşayan Türk toplumu ve sosyolojik nitelikleri. | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
12 | Literatür taraması, sunum | Türkiye'ye gelen turistlerin bazı toplumsal özellikleri. | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
13 | Literatür taraması, sunum | Kitle turizmine alternatifler, Sürdürülebilir Turizm Ekoturizm | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
14 | Literatür taraması, sunum | Küresel etik, turizm etiği. | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
15 | Literatür taraması, sunum | Dünya Turizm Örgütü'nün "Turizm Etik İlkeleri". | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Avcıkurt, C. (2015). Turizm Sosyolojisi, Detay Yayıncılık, Ankara. |
Doğan, H.Z. (2004). Turizmin Sosyo-Kültürel Temelleri, Detay Yayıncılık, Ankara. |
Dann G., G. Liebman (2009) Sociology of Tourism, Emerald Group Publishing Limited |
Reisinger, Y. (2009). International Tourism: Cultures and Behavior, 1st Edition, US: Elsevier Inc |
Holden, A. (2005). Tourism Studies and the Social Sceinces, 1st Edition, UK:Routledge. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Turizm endüstrisinin temel özelliklerini ve Turizm Rehberliği mesleği ile ilgili temel kavramları açıklar ve turizm işletmelerinin özellikleri ile ilişkilendirir.
|
2 | |||||
2 |
Turizm endüstrisinin yapısını, işleyişini ve ülke kalkınmasındaki önemini tartışır ve turizm işletmeleri ile ilişkilendirir.
|
1 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türkiye’de yaşamış olan çeşitli uygarlıkların kültür, tarih, din, sanat, coğrafya, yaşam ve düşünce biçimlerini açıklar ve yorumlar.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Turizm Rehberliği mesleğine ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi doğrultusunda seyahat amacı, türü ve turistik bölgenin özelliklerini göz önünde bulundurarak bir tur programı planlar (plan) ve işleyişini tartışır.
|
2 | |||||
2 |
Turizm, sanat ve arkeoloji alanlarında bilimsel ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini vurgular ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik savunucu tutum ve davranış gösterir.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Turizm alanındaki güncel uygulamalara yönelik sayısal ve istatiksel verileri ve sonuçları etik değerlere uygun olarak analiz eder.
|
0 | |||||
2 |
Turizm alanı, turist rehberliği meslek yasası ve meslek örgütler ile ilgili hukuki düzenlemeleri bilir ve uygular.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Tur gruplarında liderlik rolünü üstlenerek; tur programını yönetir ve tur esnasında karşılaşabileceği olası sorunları çözümler.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türkiye’nin sahip olduğu doğal ve kültürel varlıklar, antik kent, ören yeri ve tarihi eserler ile bölgelerin mimari, sanat, mutfak kültürü, folklor, flora ve fauna v.b. özelliklerini anlatma ve sunma becerilerini kullanır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yazılı-sözlü etkili iletişim ve sunum becerisi gösterir ve mesleki bilgilerini doğru ve etkin bir biçimde ifade eder.
|
1 | |||||
2 |
İngilizce ve ikinci bir yabancı dilde ( Arapça, Rusça, Çince) okuma, yazma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir turu hazırlama, uygulama ve denetlemeye ilişkin bilgi ve yetkinliklerini kullanır.
|
1 | |||||
2 |
Turizm Rehberliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler.
|
2 | |||||
3 |
Turizmin fiziksel ve toplumsal çevreye yönelik yarattığı olumsuzluklara karşı duyarlı bir tutum gösterir, soyut ve somut kültürel varlıkları koruma bilinci ile hareket eder ( act).
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 7 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 39 | 0 | 153 |
Genel Toplam | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |