Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
YBS103 | INTRODUCTION TO MANAGEMENT INFORMATION SYSTEMS | 1 | 3 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi DİDEM TETİK KÜÇÜKELÇİ |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi MERVE VURAL ALLAHAM |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; bilişim sistemleri ve teknolojinin iş dünyasındaki önemini, iş dünyasının bilişim sistemlerini niçin ve nasıl kullandığını ve iş yapma amaçlarının bilişim sistemleri ve teknolojisini nasıl şekillendirdiğini öğretmektir. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, işletme verilerinin işlenmesi, ofis otomasyonu, bilgilerin raporlanması ve karar verme maksadıyla modern bilgisayar esaslı bilgi sistemlerinin tasarımı, uygulamaya sokulması, kontrol ve stratejik kullanımına ilişkin temeller. Elektronik veri transferi, tedarik zinciri yönetimi, küresel bilgi sistemleri, karar destek ve coğrafi bilgi sistemleri, yapay zekâ, uzman sistemler, risk, kontrol ve güvenlik tedbirleridir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Alanının temel terim ve konseptlerini ifade eder. |
İş hayatında bilişim sistemlerinin kullanımını keşfeder. |
İş hayatındaki bilgi yönetim sistemi türlerini listeler. |
Bilişim sistemi geliştirmenin adımlarını bilir. |
Güncel bilişim sistemlerini etkileyen yönetimsel eğilimleri anlar. |
Verilen bir problemin ne tür bir bilişim sistemi ile çözüleceğini taslak halinde tasvir eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Günümüz İşletmelerinde Enformasyon Sistemleri | Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür Taraması | Küresel E-iş ve İşbirliği | Anlatım, Tartışma |
3 | Literatür Taraması | Enformasyon Sistemleri, Örgütler ve Strateji | Anlatım, Tartışma |
4 | Literatür Taraması | Enformasyon Sistemlerine İlişkin Etik ve Sosyal Konular | Anlatım, Tartışma |
5 | Literatür Taraması | Enformasyon Teknolojisi Altyapısı ve Gelişmekte Olan Teknolojiler | Anlatım, Tartışma |
6 | Literatür Taraması | İş Zekasının Temelleri: Veritabanları ve Enformasyon Yönetimi | Anlatım, Tartışma |
7 | Literatür Taraması | Telekomünikasyon, İnternet ve Kablosuz Teknoloji | Anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Taraması | Enformasyon Sistemlerinin Güvenliği | Anlatım, Tartışma |
10 | - | Faaliyetlerde Mükemmelliği ve Müşteri Yakınlaşmasını Başarma: Kurumsal Uygulamalar | Anlatım, Tartışma |
11 | Literatür Taraması | E-ticaret: Dijital Pazarlar, Dijital Ürünler | Anlatım, Tartışma |
12 | Literatür Taraması | Bilgiyi Yönetme | Anlatım, Tartışma |
13 | Literatür Taraması | Karar Vermeyi Güçlendirme | Anlatım, Tartışma |
14 | Literatür Taraması | Enformasyon Sistemleri Kurma | Anlatım, Tartışma |
15 | Literatür Taraması | Projeleri Yönetme | Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Laudon, K. C., & Laudon, J. P. (2011). Yönetim Bilişim Sistemleri. Çeviri Editörü: Prof. Dr. Uğur Yozgat) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Çelik, A., Akgemci, T., Şimşek, M. Ş., Iraz, R., & Kolay, F. (2010). Yönetim Bilişim Sistemleri. Gazi Kitapevi. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define concepts such as management, manager and leader.
|
5 | |||||
2 |
Analyze the accuracy, reliability and validity of the new information obtained from the data.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Report the obtained data.
|
4 | |||||
2 |
Prepare software and projects related with the field.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the appropriate resources for data analysis related with the field.
|
5 | |||||
2 |
Analyze the work processes.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Manage projects as part of a team.
|
3 | |||||
2 |
Apply the material, techniques and analyzes in relation with the subject for project and work flows.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fulfill responsibility with a focus on result in individual and team studies.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognizes what he/she knows about his/her field or not.
|
5 | |||||
2 |
Act the theoretical knowledge in real life with learning to learn approach.
|
5 | |||||
3 |
Apply different methods and techniques with an innovative approach in his/her research.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the results obtained in accordance with voluntarism and social responsibility projects.
|
5 | |||||
2 |
Establish a healthy contact with colleagues
|
5 | |||||
3 |
Share the analyzes and obtained results with colleagues.
|
5 | |||||
4 |
Cooperate with colleagues at international level with the help of foreign language competency.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Behave in accordance with ethical values regarding the collection, analysis and reporting of data.
|
5 | |||||
2 |
Participate the design of work processes and systems with full quality.
|
5 | |||||
3 |
Cooperate with other employees for the continuation of sustainability in the profession.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 1 | 12 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 6 | 6 | 36 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 7 | 49 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 54 | 0 | 180 |
Total Workload of the Course Unit | 180 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |