Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
YBS410 | NETWORK ANALYSIS | 8 | 3 | 3 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi DİDEM TETİK KÜÇÜKELÇİ |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi HADI POURMOUSA |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; çizge kuramı, sosyal ağ kavramı ve öneminin anlaşılması, ağ türlerinin ve farklarının öğrenilmesi, sosyal ağ ve topluluk analizi, sosyal ağlar için veri toplama, ağların bilgisayar yardımı ile görselleştirilmesi, ağ analizinin teori ve uygulamaları üzerinde durmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, ağ ortamlarında kullanılan çeşitli algoritmaların ve uygulamaların öğrenilmesi, ağ akışının tasarımı, düğümlerin veri yapıları seklinde gösterilmesi ve birbirleriyle ilişkilerinin ifade edilmesi, ağ yapısı üzerinde arama yapılması, en kısa yol algoritmaları, optimizasyon tekniklerinin kullanılabileceği çeşitli problemler ve bunların çözüm yöntemleri, optimal sonuçların elde edilmesi konusunda gerekli temel bilgiler ve benzer yapıların oluşturulmasıdır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Ağ analizinin anahtar kavramlarını ve algoritmalarını açıklar.{açıklama} |
Ağ yapısını uygun teknikler ile analiz eder.{analiz} |
Ağları analiz etmek için uygun metodolojiyi seçer.{ayırma} |
Ağ düğümleri arasındaki bağlantıyı hesaplar.{hesaplama} |
Büyük veri analizi ve istatistiksel analiz yöntemlerini birleştirir.{birleştirme} |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Ağ bilimine giriş, Temel graf bilgisi | Anlatım, Uygulama |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Ödev, Örnek çözümü | Ağ ölçütleri | Anlatım, Uygulama |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Ödev, Örnek çözümü | Bütünsel ağ ölçütleri | Anlatım, Uygulama |
4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Ödev, Örnek çözümü | Ağ modelleri | Anlatım, Uygulama |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Ödev, Örnek çözümü | Python ile ağ oluşturma | Anlatım, Uygulama |
6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Ödev, Örnek çözümü | Python ile Ağ analizi | Anlatım, Uygulama |
7 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Ödev, Örnek çözümü | Topluluk Analizi | Anlatım, Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Ödev, Örnek çözümü | Ağ görselleştirme, Ağ özelliklerinin ön plana çıkartılması, Sosyal Ağlar | Anlatım, Uygulama |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Ödev, Örnek çözümü | Sosyal ağlar için veri toplama, Ağ yazılımları | Anlatım, Uygulama |
11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Ödev, Örnek çözümü | Ağ veri setleri | Anlatım, Uygulama |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Ödev, Örnek çözümü | Gephi ile ağ analizi | Anlatım, Uygulama |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Ödev, Örnek çözümü | NodeXL ile ağ analizi | Anlatım, Uygulama |
14 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Ödev, Örnek çözümü | Ağ oluşturma ve ağ türleri | Anlatım, Uygulama |
15 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, Ödev, Örnek çözümü | Ağ filtreleme | Anlatım, Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Gürsakal, N. (2009). Sosyal Ağ Analizi. Dora Yayıncılık. |
Tunalı, V. (2016). Sosyal Ağ Analizi. Nobel Yayınevi. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define concepts such as management, manager and leader.
|
4 | |||||
2 |
Analyze the accuracy, reliability and validity of the new information obtained from the data.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Report the obtained data.
|
5 | |||||
2 |
Prepare software and projects related with the field.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the appropriate resources for data analysis related with the field.
|
5 | |||||
2 |
Analyze the work processes.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Manage projects as part of a team.
|
5 | |||||
2 |
Apply the material, techniques and analyzes in relation with the subject for project and work flows.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fulfill responsibility with a focus on result in individual and team studies.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognizes what he/she knows about his/her field or not.
|
5 | |||||
2 |
Act the theoretical knowledge in real life with learning to learn approach.
|
5 | |||||
3 |
Apply different methods and techniques with an innovative approach in his/her research.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the results obtained in accordance with voluntarism and social responsibility projects.
|
5 | |||||
2 |
Establish a healthy contact with colleagues
|
4 | |||||
3 |
Share the analyzes and obtained results with colleagues.
|
4 | |||||
4 |
Cooperate with colleagues at international level with the help of foreign language competency.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Behave in accordance with ethical values regarding the collection, analysis and reporting of data.
|
5 | |||||
2 |
Participate the design of work processes and systems with full quality.
|
5 | |||||
3 |
Cooperate with other employees for the continuation of sustainability in the profession.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 13 | 2 | 26 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 70 | 0 | 200 |
Total Workload of the Course Unit | 200 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |