Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SKY215 | HISTORY OF POLITICAL THOUGHT | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. ŞENOL DURGUN |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi BAHRİ MERT DEMİR |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Antik Yunan ile 1789 Fransız Devrimi arasında kalan dönemde, siyaset düşüncesinin tarihsel gelişiminde önemli yere sahip olan siyasal düşünürler hakkında bilgi sahibi olmak ve ortaya konan siyaset ve devlet kuramlarını kronolojik ve tematik yönden inceleyip karşılaştırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Bu derste dersin amacında sözü edilen dönemdeki siyasi düşünce ekolleri ile bu ekollerin önde gelen filozofların fikirlerini irdelenecektir. Ders içeriği, öğrencilerin siyaset felsefesi ve toplumbilimlerdeki çeşitli kuramları kavramalarına ve değerlendirme yetilerinin gelişmesine olanak sağlayacak şekilde düzenlenmiştir. Bu kapsamda, dönem boyunca antik dönem uygarlıklardan günümüze kadarki süreçte insanlığın evrimi siyasal düşüncenin gelişimiyle birlikte ele alınacaktır. Derse hazırlık ve konuların ders boyunca etkileşimli olarak ele alınabilmesi için öğrencilerin haftalık programda belirtilen konu ve kaynakları inceleyerek gelmeleri son derece önemlidir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Dersin sonunda öğrenciler; Siyasal düşüncelerin temelini oluşturan, devlet, iktidar, yönetim, adalet gibi kavramları kullanır. (Use) |
Siyasi düşüncenin, kökenini, doğuşunu ve temellerini ifade eder. (Tell) |
Antik çağ ve Aydınlanma çağı filozoflarının düşünceleri arasında karşılaştırmalar yapar. (Compare) |
Siyasi düşünce tarihi boyunca sürüp giden inanç, akıl, bilim ve şüphecilik arasındaki gerilimleri siyasi düşünceler tarihi filozoflarının düşüncelerinden örneklerle açıklar. (Explain ) |
İnsan doğası ile ilgili kuramların gelişimini açıklar. (Explain ) |
Devlet kuramlarının tarihsel gelişimini özetler. (Summarize) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Dersin Tanıtımı ve Siyaset Felsefesine Giriş | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme |
2 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Antik Yunan Öncesi ve Antik Yunan Dönemi Uygarlıklarında Siyasal Düşüncenin Gelişimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme |
3 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Antik Yunan: Sokrates ve Platon | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme |
4 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Aristoteles’in Siyasal Düşüncesi - Muallim-i Evvel | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme |
5 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Roma Felsefesi, Stoacılık, Cicero: Yurttaşlığı Genişletme | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme |
6 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Augustinus: Siyaseti Azaltma, Aziz Thomas Yurttaşlığı Hristiyanlaştırma ve İbn-i Haldun | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme |
7 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Feodalite, Ockhamlı William, Padovalı Marsilius | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Luther ve Calvin: Otoriteyi Yeniden Şekillendirme | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme |
10 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Machiavelli: Anarşiden Kaçma, Jean Bodin | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme |
11 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Althusius, İngiltere ve Thomas Hobbes | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme |
12 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Spinoza, Jhon Locke: Mülkiyeti Koruma | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme |
13 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Montequieu: Kuvvetler Ayrılığı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme |
14 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | J.J. Rousseau ve Fransız Devrimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme |
15 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Genel Değerlendirme | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Tannenbaum, D. G. (2019) Siyasi Düşünce Tarihi: Filozoflar ve Fikirleri, Serbest Akademi |
Şenel, A. (2017). Siyasal Düşünceler Tarihi, Ankara: Dafne Kitap |
Ağaoğulları, M. A. (2015). Sokrates’ten Jakobenlere Batı’da Siyasal Düşünceler, 6. Baskı İstanbul: İletişim Yayınları |
Ağaoğulları, M. A. (2013). Kent Devletinden İmparatorluğa, 7. Baskı, İstanbul: İmge Kitabevi |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
|
5 | |||||
2 |
Explain the general structure, operation and public policy formation process of administration.
|
0 | |||||
3 |
Relate the principles and rules of political behavior, behavior and leadership in organizations.
|
2 | |||||
4 |
Relate the knowledge of ecological, economic and social sustainability with information related to the field.
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use information about his / her field in professional life and everyday life.
|
1 | |||||
2 |
Use information related to ecological, economic and social sustainability in professional life and everyday life.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current political and administrative developments and the functioning of the democratic system by using the knowledge of political science and public administration.
|
2 | |||||
2 |
Define the basic concepts of management, urbanization, environmental policies, political and legal sciences.
|
3 | |||||
3 |
Relate professional knowledge of management, urbanization, environmental policies, politics and legal sciences to universal values
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Compare the administrative structures and country management models by using the theoretical knowledge in the field of political science and public.
|
3 | |||||
2 |
Organize events between the public, private sector and voluntary organizations.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborate with the people in the field of political science and public administration.
|
3 | |||||
2 |
By using the accumulation of knowledge in political science and public administration; manage project, event and social responsibility activities.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze existing structures with a critical approach based on universal legal norms and administrative structures.
|
3 | |||||
2 |
Apply the written and unwritten legal rules and ethical codes in his / her personal and professional life.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Improve himself/herself by following the political and administrative agenda and the written-oral work on the agenda.
|
4 | |||||
2 |
Debate in the field of political science and public administration with different target groups in multicultural environments.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Taking advantage of the existing history and theoretical knowledge of the field; interpret and analyze current issues, events and problems.
|
2 | |||||
2 |
Develop original plans and programs to guide the functioning of political and bureaucratic institutions.
|
1 | |||||
3 |
Develop alternative public policy proposals in the construction and implementation of sustainable and effective public policies.
|
0 | |||||
4 |
Design reform programs aimed at making and improving the functioning of political and administrative organizations.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 13 | 1 | 13 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 12 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 4 | 5 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 50 | 0 | 152 |
Total Workload of the Course Unit | 152 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |