TR EN

ORGANIZATION AND MANAGEMENT PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SKY113 ORGANIZATION AND MANAGEMENT 1 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. ŞENOL DURGUN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi TUĞÇE GÜR TÜRKDOĞAN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu derste, evrensel yönetim teorileri, fonksiyonları ile yönetim anlayışlarını ve unsurlarının sistematik olarak kavranması ve öğrencilerin bu bilgileri mesleki hayatlarında kullanmaları için gerekli altyapının oluşturulmasını amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu ders Örgüt, yönetim kamu ve özel sektör gibi örgüt ve yönetime ilişkin temel kavramlar, klasik örgüt kuramları, neo- klasik örgüt kuramları ve örgüt kuramlarının karşılaştırılması konularını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Kamu sektörü ve özel sektör arasındaki temel benzerlikleri ve farklılıkları tanıyarak listeler. (List)
Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanının temel kavramlarını tanımlar. (Define)
Yönetim süreçlerini açıklar. (Explain)
Örgüt teorilerini (klasik ve neo- klasik) karşılaştırmalı olarak açıklar. (Explain)
Örgüt teorilerini eleştirel bakış açısıyla yorumlar. (Interpret)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin tanıtılması ve içeriğinin öğrencilerle paylaşılması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Kitap okuma Temel kavramlar: Yönetim, Yönetim Bilimi, Kamu Yönetimi ve Yönetim Düşüncesinin Doğuşu Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Kitap okuma Yönetim Düşüncesinin Tarihsel Gelişimi - Hiyerarşi- Otorite- Devlet Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Kitap okuma Örgüt ve Örgüt Kuramları Giriş Anlatım, Soru Cevap Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi
5 Kitap okuma Klasik Örgüt Kuramları I: Bilimsel Yönetim- Taylorism Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Kitap okuma Klasik Örgüt Kuramları II: Fayol ve Yönetsel Teori Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Kitap okuma Bürokratik Örgüt Kuramı: Weber ve Bürokrasi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma Neo- Klasik Örgüt Kuramları- İnsan İlişkileri Okulu: Elton Mayo, Hawthorn Araştırmaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi
10 Kitap okuma Neo- Klasik Örgüt Kuramları- İnsan İlişkileri Okulu Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Kitap okuma Simon, Davranışsal Karar Verme Modelleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Kitap okuma Sistem Yaklaşımı; Genel Sistem Kuramı ve Yöneylem Araştırması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi
13 Kitap okuma Durumsallık Kuramı –I- Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi
14 Kitap okuma Durumsallık Kuramı –II- Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi
15 Kitap okuma Genel Değerlendirme Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Cleeg, S., Kornberger, M and Pitsis, T. (2011) Managing and Organizations: An Introduction to Theory and Practice. London; Sage.
Parlak, B. (2011). Yönetim Bilimi ve Çağdaş Yönetim Teknikleri. Ankara: Beta.
Livvarçin, Ö. ve Kurt, D. (2017). Yönetim Biliminde 49 İnsan 49 Teori. Ankara: Beta
Fişek, K. (2012). Yönetim.: Ankara: Kilit Yayınları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
5
2
Explain the general structure, operation and public policy formation process of administration.
4
3
Relate the principles and rules of political behavior, behavior and leadership in organizations.
4
4
Relate the knowledge of ecological, economic and social sustainability with information related to the field.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use information about his / her field in professional life and everyday life.
3
2
Use information related to ecological, economic and social sustainability in professional life and everyday life.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret current political and administrative developments and the functioning of the democratic system by using the knowledge of political science and public administration.
2
2
Define the basic concepts of management, urbanization, environmental policies, political and legal sciences.
5
3
Relate professional knowledge of management, urbanization, environmental policies, politics and legal sciences to universal values
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Compare the administrative structures and country management models by using the theoretical knowledge in the field of political science and public.
2
2
Organize events between the public, private sector and voluntary organizations.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborate with the people in the field of political science and public administration.
1
2
By using the accumulation of knowledge in political science and public administration; manage project, event and social responsibility activities.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze existing structures with a critical approach based on universal legal norms and administrative structures.
3
2
Apply the written and unwritten legal rules and ethical codes in his / her personal and professional life.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Improve himself/herself by following the political and administrative agenda and the written-oral work on the agenda.
1
2
Debate in the field of political science and public administration with different target groups in multicultural environments.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Taking advantage of the existing history and theoretical knowledge of the field; interpret and analyze current issues, events and problems.
2
2
Develop original plans and programs to guide the functioning of political and bureaucratic institutions.
4
3
Develop alternative public policy proposals in the construction and implementation of sustainable and effective public policies.
4
4
Design reform programs aimed at making and improving the functioning of political and administrative organizations.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 2 26
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 5 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 4 5 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 54 0 156
Total Workload of the Course Unit 156
Workload (h) / 25.5 6,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0