Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SKY221 | ADMINISTRATIVE LAW | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. ŞENOL DURGUN |
Instructor(s) of the Course Unit | Doç.Dr. ONUR SARI |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders, kamu hukukunun bir alt dalını oluşturan idare hukukunun temel ilkelerini tanıtmayı, organik ve fonksiyonel anlamda idare kavramını tanımlayabilmeyi ve Türk idari yapısını, idari teşkilat ve idari etkinliklerin hukuksal yönlerini irdelemeyi amaçlamaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriğini; idare hukukunun tarihsel arka planı ve gelişimi, idare hukukunun anayasal dayanakları, idari teşkilat, idari işlem, idari sözleşmeler, idarenin sorumluluğu, kamu malları, idarenin denetlenmesi konuları oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İdare kavramını organik ve fonksiyonel anlamda tanımlar. (Define) |
İdare hukukunun doğuşu gelişimi ve özelliklerini özetler. (Summarize) |
İdari teşkilata hakim olan temel ilkelerini ( merkezi yönetim, yerinden yönetim, kamu tüzel kişiliği vb) listeler. (List) |
İdarenin anayasal ilkelere bağlı kalması hususundaki hukuksal ilkeleri açıklar. (Explain) |
İdarenin yürüttüğü kamu hizmetlerinin içeriğini, uygulama alan ve şartlarını ana hatlarıyla açıklar. (Explain) |
İdarenin yargı dışı siyasi idari ve bağımsız kurullar aracılığıyla denetlenmesinin ilkelerini ve yöntemini açıklar. (Explain) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Dersin tanıtılması ve içeriğinin öğrencilerle paylaşılması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap okuma | Organik ve fonksiyonel anlamda idare kavramının tanımlanması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap okuma | İdare hukukun doğuşu gelişimi özellikleri ve uygulama alanları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap okuma | İdari teşkilata hakim olan ilkeler; merkezden yönetim, yerinden yönetim, kamu tüzel kişiliği, hiyerarşi ve denetim | Anlatım, Soru Cevap Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
5 | Kitap okuma | İdari teşkilat yapısı; merkezden yönetim | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Kitap okuma | İdari teşkilat yapısı; yerinden yönetim | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
7 | Kitap okuma | İdari işlemler; idari işlem kavramı, bireysel işlemler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | İdari işlemler; düzenleyici işlemler ve idari sözleşmeler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
10 | Kitap okuma | İdarenin faaliyetleri; kamu hizmeti ve kolluk | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Kitap okuma | İdarenin hareket araçları; kamu görevlileri ve kamu malları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Kitap okuma | İdarenin sorumluluğu; kusurlu sorumluluk ve kusursuz sorumluluk | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
13 | Kitap okuma | İdarenin yargı dışı yollarla denetlenmesi; siyasi denetim | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
14 | Kitap okuma | İdarenin yargı dışı yollarla denetlenmesi; idari denetim | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
15 | Kitap okuma | Genel değerlendirme | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Gözler, K. Kaplan, G. (2020). İdare Hukuku Dersleri, Ekin Kitabevi. |
Gözübüyük, Ş. ve Tan, Turgut (2018).İdare Hukuku,Turhan Kitabevi, Ankara. |
Leyland P and Gordon, A.(2016). Textbook on Administrative Law. (Ebook) |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
|
5 | |||||
2 |
Explain the general structure, operation and public policy formation process of administration.
|
4 | |||||
3 |
Relate the principles and rules of political behavior, behavior and leadership in organizations.
|
1 | |||||
4 |
Relate the knowledge of ecological, economic and social sustainability with information related to the field.
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use information about his / her field in professional life and everyday life.
|
3 | |||||
2 |
Use information related to ecological, economic and social sustainability in professional life and everyday life.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current political and administrative developments and the functioning of the democratic system by using the knowledge of political science and public administration.
|
5 | |||||
2 |
Define the basic concepts of management, urbanization, environmental policies, political and legal sciences.
|
5 | |||||
3 |
Relate professional knowledge of management, urbanization, environmental policies, politics and legal sciences to universal values
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Compare the administrative structures and country management models by using the theoretical knowledge in the field of political science and public.
|
3 | |||||
2 |
Organize events between the public, private sector and voluntary organizations.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborate with the people in the field of political science and public administration.
|
1 | |||||
2 |
By using the accumulation of knowledge in political science and public administration; manage project, event and social responsibility activities.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze existing structures with a critical approach based on universal legal norms and administrative structures.
|
3 | |||||
2 |
Apply the written and unwritten legal rules and ethical codes in his / her personal and professional life.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Improve himself/herself by following the political and administrative agenda and the written-oral work on the agenda.
|
3 | |||||
2 |
Debate in the field of political science and public administration with different target groups in multicultural environments.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Taking advantage of the existing history and theoretical knowledge of the field; interpret and analyze current issues, events and problems.
|
2 | |||||
2 |
Develop original plans and programs to guide the functioning of political and bureaucratic institutions.
|
2 | |||||
3 |
Develop alternative public policy proposals in the construction and implementation of sustainable and effective public policies.
|
2 | |||||
4 |
Design reform programs aimed at making and improving the functioning of political and administrative organizations.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 13 | 2 | 26 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 54 | 0 | 151 |
Total Workload of the Course Unit | 151 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |