TR EN

STATISTICS I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ECF223 STATISTICS I 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. BÜLENT İLHAN
Instructor(s) of the Course Unit Prof.Dr. ANTON ABDULBASAH KAMIL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı öğrenciye matematiksel temellere dayanan temel istatistiki teknikleri ve sonuçlarını yorumlayabilme yetkinliğini kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Tanım ve temel kavramlar, merkezi eğilim ve değişkenlik ölçüleri, olasılık ve olasılık dağılımları gibi konuları içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Temel istatistik terimlerin tanımlar. (describe) (2)
Aritmetik ortalama ve standart sapma gibi merkezi eğilim ölçümlerini ilgili problemleri çözer.(solve) (3)
Merkezi eğilim ve değişkenlik ölçüleri ile ilgili analiz yapar.(analyze) (4)
Alanındaki yazılımlara girilen verileri yorumlar.(interpret) (4)
Kesikli ve sürekli dağılımla ilgili problemleri analiz eder.(analyze) (4)
Anketleri istatistiki olarak analiz eder.(analyze) (4)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap Okuma Temel kavramlar, Veri toplama araçları, verilerin düzenlenmesi ve sunulması Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
2 Kitap Okuma Faktöriyel, Permütasyon, Kombinasyon, Kümeler, Örnek Uzay Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
3 Kitap Okuma Bağımsız Olaylar: Olasılık Aksiyomları Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
4 Kitap Okuma Koşullu olasılık Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
5 Kitap Okuma Bayes Teoremi Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
6 Kitap Okuma Rastgele değişkenler: Kesikli, sürekli, iki boyutlu değişkenler. Varyans, beklenen değer Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
7 Kitap Okuma İstatiksel Dağılımlar: Bernoulli, Binom, Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap Okuma Geometrik Dağılım, Negatif Binom, Hipergeometrik (varyans ve beklenen değerleri) Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
10 Kitap Okuma İstatistikte Sürekli Dağılımlar Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
11 Kitap Okuma Normal, Poisson eğrilerinin özellikleri Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
12 Kitap Okuma Normal Dağılımının Momenti. Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
13 Kitap Okuma İstatiksel verilerin düzenlenmesi ve Analizi Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
14 Kitap Okuma istatistikte Hipotez ( belli başlı testler, uygulamalar) Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
15 Kitap Okuma Regresyon ve Korelasyon: En Küçük kareler tahmini, Varyans Analizi Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

G. James, D. Witten, T. Hastie and R. Tibshirani, (2013), An Introduction to Statistical Learning: With Applications in R, Springer Science & Business Media
M. Sternstein., (2017)., Barron's AP Statistics
O. Theobald, (2017)., Statistics for Absolute Beginners: A Plain English Introduction

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences. (Bloom 1)
1
2
Evaluate the economic environment and overall sustainability of firms. (Bloom 4)
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate principles and concepts of economics and finance with other disciplines. (Bloom 4)
2
2
Define principles, concepts, methods and theories related with economics and finance. (Bloom 1)
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret the charts and tables related to the field. (Bloom 2)
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the theoretical models of economic policies which have direct or indirect effects by using the facts and dynamics of the economic system.(Bloom 4)
2
2
Analyze economic and financial reports. ((bloom 4)
3
3
Use basic mathematics, statistics and econometric methods and tools to solve economic and financial problems. (Bloom 3)
3
4
Interpret the operation of current economic, political and social events by using institutional information related with Economics and Finance.(Bloom 2)
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organize economic and financial activities in humanitarian and social terms with adherence to ethics. (Bloom 4).
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Develop a critical perspective on national and international economic, political, social, financial and development problems. (bloom 6)
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the agenda on economics, politics and social issues and improve himself/ herself. (bloom 6)
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze current issues and problems by using the structure and properties of Macro and Microeconomics and variables. (Bloom 4)
2
2
Evaluate the effectiveness of the general economic system and public policies and their effects on markets and basic economic variables.(Bloom 4)
2
3
Analyze the cause and effect relationships between the relevant economic variables. (Bloom 4)
1
4
Evaluate the expected trends and portfolio analyzes in interest and exchange rates within the framework of the general financial system. (Bloom 4)
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 10 2 20
Ödev 7 2 14
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 8 32
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 8 16
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 52 0 152
Total Workload of the Course Unit 152
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0