TR EN

MEDIA HISTORY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTI102 MEDIA HISTORY 2 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. HÜSEYİN DİKME
Instructor(s) of the Course Unit Doç.Dr. YELDA ÜLKER
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu derste öğrenciye; farklı medya biçimlerinin gelişme sürecini bilme, eski ve yeni medya biçimleri arasında karşılaştırma yapabilme, medyanın toplum ve kültür üzerindeki etkilerini yorumlama becerisini kazandırmak amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: İlk çağlardan bu yana medyanın gelişim süreci, geleneksel ve yeni medya teknolojilerinin ortaya çıkışı ve gelişim süreci, medya ve iletişim, kitle iletişimi ve kitle iletişim araçları, kitle toplumu, kitle kültürü ve kültür endüstrisi kavramları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İletişim tarihine, teknolojiye ve yeniliğe ilişkin kavramları tanımlayabilme
Dünyada ve Türkiye’de medyanın gelişimi hakkında bilgi sahibi olabilme
Medya ve iktidar arasındaki ilişki ve etkileşimi eleştirel bir gözle değerlendirebilme
Tarihin çeşitli dönemlerindeki olay ve olguların medya araçlarının gelişim sürecine olan etkilerini eleştirel bir bakış açısıyla yorumlayabilme

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama Tanışma ve Genel Giriş Yazı öncesi iletişim, ilk çağlarda iletişim Anlatım, Soru Cevap
2 Literatür tarama Antik yunan ve roma dönemi örnekleriyle iletişim ve haberleşme, duvar gazeteleri ve diğer örnekler Anlatım, Soru Cevap
3 Literatür tarama Ortaçağ’da iletişim ve matbaanın icadı Anlatım, Soru Cevap
4 Literatür tarama Modern Çağ Avrupa’sında İletişim ve Basın Anlatım, Soru Cevap
5 Literatür tarama Avrupa’da yaşanan gelişmeler ve basının rolü Anlatım, Soru Cevap
6 Literatür tarama Osmanlı Devleti’nde basının ilk yılları, ilk gazeteler Anlatım, Soru Cevap
7 Literatür tarama Osmanlı’da ve Avrupa’da basına uygulanan baskı ve sansürler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Osmanlı’da ve Avrupa’da basına uygulanan baskı ve sansürler. İlk Basın Kanunları. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
10 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma Cumhuriyetin ilk yıllarında basının durumu. Basın kanunları ve kararnameler. Radyolu yıllar. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
11 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma Darbe yıllarında, öncesinde ve sonrasında Türkiye’de basının durumu Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
12 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma TRT’nin kuruluşu ve renkli televizyonların hayatımıza girişi. RTÜK’ün kuruluşu ve amacı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
13 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma Web yayıncılığı, internet medyası ve sosyal medya Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
14 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma Günümüzde Türkiye’den ve Dünya’dan büyük medya kuruluşlarının değerlendirilmesi ve yorumlanması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
15 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma Medya ve Cinsiyet Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Topuz H. (2003). Türk Basın Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi
Özgen M. (2004). 1980 Sonrası Türk Medyasında Gelişmeler ve Magazinleşme Olgusu. İstanbul: 2nd International Symposium, Communication in the Millenium: A Dialogue Between Turkish and American Scholars
İrvan S. (2014). Medya Kültür Siyaset. Ankara: Pharmakon Kitap
Jeanneney J. J. (2009) Başlangıcından Günümüze Medya Tarihi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
Media History Journal. London: Routledge Publishing

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has advanced knowledge in the field.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses the basic information in the field of Advertising in interdisciplinary studies.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to transfer the knowledge of the field to employees and teammates.
5
2
Has the ability interpret and analyze data, define problems and propose solutions using acquired information relating to the area by using the information in decisions, practices and behaviors.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Creates communication programs within the advertising campaign.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conducts research and studies on subjects related to the field.
5
2
Takes responsibility in accordance with the project objectives as a project manager or participant.
3
3
Sets the purpose and target for the organization / institution.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluates critically the acquired knowledge and skills.
5
2
Shows that he/she understands the continuity of the learning need.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conveys his / her thoughts and suggestions at the level of knowledge and skills related to the field to those concerned in written and verbal form.
5
2
Communicates effectively with stakeholders in the professional field.
4
3
Uses information and communication technologies together with computer software at minimum advanced level of European Computer Driving License required by the field.
0
4
Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Behaves in accordance with organization/institution, business and social ethical values.
2
2
Analyzes the relations of the organization/institution with its stakeholders and executes them effectively.
3
3
Has the ability to encourage innovations.
5
4
Thinks critically about the organization / institution.
5
5
Has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 5 65
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 5 60
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 182
Total Workload of the Course Unit 182
Workload (h) / 25.5 7,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0