Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RTI102 | MEDIA HISTORY | 2 | 3 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. HÜSEYİN DİKME |
Instructor(s) of the Course Unit | Doç.Dr. YELDA ÜLKER |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu derste öğrenciye; farklı medya biçimlerinin gelişme sürecini bilme, eski ve yeni medya biçimleri arasında karşılaştırma yapabilme, medyanın toplum ve kültür üzerindeki etkilerini yorumlama becerisini kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | İlk çağlardan bu yana medyanın gelişim süreci, geleneksel ve yeni medya teknolojilerinin ortaya çıkışı ve gelişim süreci, medya ve iletişim, kitle iletişimi ve kitle iletişim araçları, kitle toplumu, kitle kültürü ve kültür endüstrisi kavramları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İletişim tarihine, teknolojiye ve yeniliğe ilişkin kavramları tanımlayabilme |
Dünyada ve Türkiye’de medyanın gelişimi hakkında bilgi sahibi olabilme |
Medya ve iktidar arasındaki ilişki ve etkileşimi eleştirel bir gözle değerlendirebilme |
Tarihin çeşitli dönemlerindeki olay ve olguların medya araçlarının gelişim sürecine olan etkilerini eleştirel bir bakış açısıyla yorumlayabilme |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama | Tanışma ve Genel Giriş Yazı öncesi iletişim, ilk çağlarda iletişim | Anlatım, Soru Cevap |
2 | Literatür tarama | Antik yunan ve roma dönemi örnekleriyle iletişim ve haberleşme, duvar gazeteleri ve diğer örnekler | Anlatım, Soru Cevap |
3 | Literatür tarama | Ortaçağ’da iletişim ve matbaanın icadı | Anlatım, Soru Cevap |
4 | Literatür tarama | Modern Çağ Avrupa’sında İletişim ve Basın | Anlatım, Soru Cevap |
5 | Literatür tarama | Avrupa’da yaşanan gelişmeler ve basının rolü | Anlatım, Soru Cevap |
6 | Literatür tarama | Osmanlı Devleti’nde basının ilk yılları, ilk gazeteler | Anlatım, Soru Cevap |
7 | Literatür tarama | Osmanlı’da ve Avrupa’da basına uygulanan baskı ve sansürler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama | Osmanlı’da ve Avrupa’da basına uygulanan baskı ve sansürler. İlk Basın Kanunları. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
10 | Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Cumhuriyetin ilk yıllarında basının durumu. Basın kanunları ve kararnameler. Radyolu yıllar. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
11 | Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Darbe yıllarında, öncesinde ve sonrasında Türkiye’de basının durumu | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
12 | Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma | TRT’nin kuruluşu ve renkli televizyonların hayatımıza girişi. RTÜK’ün kuruluşu ve amacı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
13 | Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Web yayıncılığı, internet medyası ve sosyal medya | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
14 | Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Günümüzde Türkiye’den ve Dünya’dan büyük medya kuruluşlarının değerlendirilmesi ve yorumlanması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
15 | Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Medya ve Cinsiyet | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Topuz H. (2003). Türk Basın Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi |
Özgen M. (2004). 1980 Sonrası Türk Medyasında Gelişmeler ve Magazinleşme Olgusu. İstanbul: 2nd International Symposium, Communication in the Millenium: A Dialogue Between Turkish and American Scholars |
İrvan S. (2014). Medya Kültür Siyaset. Ankara: Pharmakon Kitap |
Jeanneney J. J. (2009) Başlangıcından Günümüze Medya Tarihi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları |
Media History Journal. London: Routledge Publishing |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has advanced knowledge in the field.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses the basic information in the field of Advertising in interdisciplinary studies.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to transfer the knowledge of the field to employees and teammates.
|
5 | |||||
2 |
Has the ability interpret and analyze data, define problems and propose solutions using acquired information relating to the area by using the information in decisions, practices and behaviors.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Creates communication programs within the advertising campaign.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conducts research and studies on subjects related to the field.
|
5 | |||||
2 |
Takes responsibility in accordance with the project objectives as a project manager or participant.
|
3 | |||||
3 |
Sets the purpose and target for the organization / institution.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluates critically the acquired knowledge and skills.
|
5 | |||||
2 |
Shows that he/she understands the continuity of the learning need.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conveys his / her thoughts and suggestions at the level of knowledge and skills related to the field to those concerned in written and verbal form.
|
5 | |||||
2 |
Communicates effectively with stakeholders in the professional field.
|
4 | |||||
3 |
Uses information and communication technologies together with computer software at minimum advanced level of European Computer Driving License required by the field.
|
0 | |||||
4 |
Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Behaves in accordance with organization/institution, business and social ethical values.
|
2 | |||||
2 |
Analyzes the relations of the organization/institution with its stakeholders and executes them effectively.
|
3 | |||||
3 |
Has the ability to encourage innovations.
|
5 | |||||
4 |
Thinks critically about the organization / institution.
|
5 | |||||
5 |
Has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 5 | 65 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 5 | 60 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 182 |
Total Workload of the Course Unit | 182 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |