TR EN

MEDIA DESIGN PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTI204 MEDIA DESIGN 4 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. HÜSEYİN DİKME
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi İPEK IŞILAY
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders, medya tasarımında medyanın videografik ve bilgisayar üretimli görseller, işitsel ve metinsel uygulamalar ve onları kavramsallaştıran tartışmalarını içeren medya ve çoklu-medya sahası ile ilgili yenilikçi çalışmaların, medya ve iletişim alanındaki çalışmaların incelenmesini amaçlar.
Contents of the Course Unit: Medya tasarımının kavramsallaştırılması ve konudaki araştırmaları tanıtır, inceler ve değerlendirir, medya tasarım ilkeleri çerçevesinde medya çalışmalarında tasarım süreçleri, tasarımın elemanları ve medyanın etkin kullanımında tasarımın önemini içerir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Temel medya tasarımının temel ilkelerini tanımlar.
Medya tasarımlarının sahip olması gereken özellikleri açıklar.
Medya tasarımı örneklerini çözümleyerek medya görsellerini açıklar.
Medya çalışmalarında yaratıcı çalışmalarının kapsamını yorumlar.
Analiz ve yorumlamayla medya tasarımı ile ilgili çıkarım bağlantısını tartışır.
Medya tasarımında tasarım sürecinin nasıl oluştuğunu açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür taraması Tanışma, ders hakkında genel bilgi: Amaç, İçerik, Uygulama, Değerlendirme, Haftalık Ders Programının açıklanması: İzlence, Kaynakça. Anlatım, Tartışma
2 Literatür taraması Medya tasarımının önemi ve medya tasarımında temel gösterimler Anlatım, Tartışma
3 Literatür taraması Medya tasarımının temel ilkeleri Anlatım, Tartışma
4 Literatür taraması Medya tasarımının süreçlerinin incelenmesi Anlatım, Tartışma
5 Literatür taraması Medyada iletişim süreci ve tasarım süreci Anlatım, Tartışma
6 Literatür taraması Medya ve Klasik Kamusal Alan Eleştirileri, Televizyon tartışma Programlar Anlatım, Tartışma
7 Literatür taraması Medya tasarımında sanat akımlarının etkisi Anlatım,Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür taraması Medya tasarımı çalışma örneklerinin incelenmesi Anlatım, Tartışma
10 Literatür taraması Elekronik Kültür ve Siberuzam Anlatım, Tartışma
11 Literatür taraması Medya tasarımında kodlama örneklerinin incelenmesi Anlatım, Tartışma
12 Literatür taraması Simulacra, Hiper-realite ve Medya’da Anlam Anlatım, Tartışma
13 Literatür taraması Modernizm, Post-Modernizm ve Medya tasarımı Anlatım, Tartışma
14 Literatür taraması Küreselleşme, Yeni İletişim Teknolojileri ve Alternatif Medya Anlatım, Tartışma
15 Literatür taraması Medya tasarımında dijital kullanımlar ve medya tasarımından örnekler Anlatım, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Medya ve Tasarım. Süreyya Çakır. Urzeni Yayıncılık.
Yeni Medya ve Görsel İletişim Tasarımı. Suzan Duygu Bedir Erişti. Pegem Akademi Yayıncılık.
İnteraktif Medya Tasarımı için Yaratıcı Düşünme. Oğuzcan Özcan, A.Evren Yantaç. Pusula Yayıncılık.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has advanced knowledge in the field.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses the basic information in the field of Advertising in interdisciplinary studies.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to transfer the knowledge of the field to employees and teammates.
4
2
Has the ability interpret and analyze data, define problems and propose solutions using acquired information relating to the area by using the information in decisions, practices and behaviors.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Creates communication programs within the advertising campaign.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conducts research and studies on subjects related to the field.
5
2
Takes responsibility in accordance with the project objectives as a project manager or participant.
4
3
Sets the purpose and target for the organization / institution.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluates critically the acquired knowledge and skills.
4
2
Shows that he/she understands the continuity of the learning need.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conveys his / her thoughts and suggestions at the level of knowledge and skills related to the field to those concerned in written and verbal form.
5
2
Communicates effectively with stakeholders in the professional field.
5
3
Uses information and communication technologies together with computer software at minimum advanced level of European Computer Driving License required by the field.
4
4
Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Behaves in accordance with organization/institution, business and social ethical values.
4
2
Analyzes the relations of the organization/institution with its stakeholders and executes them effectively.
5
3
Has the ability to encourage innovations.
5
4
Thinks critically about the organization / institution.
5
5
Has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 4 48
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 3 36
Ödev 1 15 15
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 155
Total Workload of the Course Unit 155
Workload (h) / 25.5 6,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0