TR EN

INTRODUCTION TO COMMUNICATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HIT103 INTRODUCTION TO COMMUNICATION 1 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. HÜSEYİN DİKME
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇETİN ÖZTÜRK
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı, iletişim türleri ve özellikleri göz önünde bulundurularak iletişimin yapısı ve temelini öğrencilere teorik olarak açıklamaktır.
Contents of the Course Unit: İletişim kavramı, iletişim sürecinin ögeleri, türleri, biçimleri ve boyutları, işlevleri, araçları, kişilerarası iletişim, iletişim ve etik, kitle iletişim kavramı, araçları, popüler kültür, anaakım iletişim kuramlarında yaklaşımlar, anaakım iletişim kuramları, iletişim, anlam, göstergeler ve eleştirel yaklaşımlar bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İletişime ilişkin temel kavramlar çerçevesinde iletişimin ne olduğunu istenildiği zaman doğru bir şekilde anlatır.
Geçmiş iletişim programlarından referans vererek gelecekte oluşturulacak olan iletişim programlarının sahip olması gereken özellikleri belirler.
İletişim yapısı ve temeline ilişkin bilgileri açıklar.
İletişimin en az 3 özelliğini anımsayarak mevcut bir iletişim programında bu özellikleri söz konusu program ile ilişkilendirir.
Bir birey veya toplulukla iletişim kurarken, iletişimin özelliklerini hatırlayarak hangi iletişim araçlarının kullanılması gerektiğiyle ilgili çıkarım yapar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama Tanışma, Ders hakkında genel bilgi: Amaç, İçerik, Uygulama, Değerlendirme Haftalık ders programının açıklanması: İzlence Kaynakça. İletişim nedir? İletişim tanımları ve bu tanımların ortak noktaları Anlatım, Tartışma
2 Literatür tarama İletişim sürecinin ögeleri Anlatım, Tartışma
3 Literatür tarama İletişim türleri, biçimleri, düzeyleri ve boyutları Anlatım, Tartışma
4 Literatür tarama İletişim işlevleri Anlatım, Tartışma
5 Literatür tarama İletişim araçları Anlatım, Tartışma
6 Literatür tarama Kişilerarası iletişim Anlatım, Tartışma
7 Literatür tarama İletişim ve etik Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Kitle iletişimi kavramı Anlatım, Tartışma
10 Literatür tarama Kitle iletişim araçları Anlatım, Tartışma
11 Literatür tarama Kitle İletişimi ve Popüler Kültür Anlatım, Tartışma
12 Literatür tarama Anaakım İletişim Kuramlarında Yaklaşımlar Anlatım, Tartışma
13 Literatür tarama Anaakım İletişim Kuramları Anlatım, Tartışma
14 Literatür tarama İletişim, Anlam ve Göstergeler Anlatım, Tartışma
15 Literatür tarama Eleştirel Yaklaşımlar Anlatım, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Fiske, J. (1996). İletişim Çalışmalarına Giriş, Ark Yayınevi
Güngör, N. (2011). İletişime Giriş, Siyasal Kitabevi
Mutlu, E. (2008). İletişim Sözlüğü, Ayraç Yayınları
Aziz, A. (2012). İletişime Giriş, Hiperlink Yayınları
Fiske, J. (2010). Introduction to communication studies. Routledge.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has advanced knowledge in the field.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses the basic information in the field of Advertising in interdisciplinary studies.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to transfer the knowledge of the field to employees and teammates.
2
2
Has the ability interpret and analyze data, define problems and propose solutions using acquired information relating to the area by using the information in decisions, practices and behaviors.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Creates communication programs within the advertising campaign.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conducts research and studies on subjects related to the field.
1
2
Takes responsibility in accordance with the project objectives as a project manager or participant.
0
3
Sets the purpose and target for the organization / institution.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluates critically the acquired knowledge and skills.
4
2
Shows that he/she understands the continuity of the learning need.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conveys his / her thoughts and suggestions at the level of knowledge and skills related to the field to those concerned in written and verbal form.
3
2
Communicates effectively with stakeholders in the professional field.
5
3
Uses information and communication technologies together with computer software at minimum advanced level of European Computer Driving License required by the field.
0
4
Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Behaves in accordance with organization/institution, business and social ethical values.
1
2
Analyzes the relations of the organization/institution with its stakeholders and executes them effectively.
1
3
Has the ability to encourage innovations.
1
4
Thinks critically about the organization / institution.
3
5
Has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 3 42
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 14 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 11 11
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 153
Total Workload of the Course Unit 153
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0