Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
YEM309 | USER EXPERIENCE | 5 | 3 | 3 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. TAYLAN MARAL |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi AHMET SİNAV |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders; Bilgi teknolojilerinin ilerlemesiyle birlikte değişim ve gelişim süreçlerinde olan medya sektörü için kullanıcılara yönelik fikir ve projeler üretilmesini amaçlamaktadır. Derste kullanıcı deneyimi alanındaki tarihsel ve evrensel prensipler derinlikli olarak irdelenecektir. Bu dersin amacı kullanıcı deneyiminin tarihçesi, kullanıcı merkezli tasarım yaklaşımı, kullanıcı davranışları ve kullanıcı eğilimleri konularında ilke ve kuramlar hakkında öğrencilerin bilgi edinmesini sağlamaktır. Derse katılan öğrenciler yaratıcı teknikleri öğrenirken aynı zamanda "tasarımcı düşünüş" yaklaşımının temel prensiplerini kazanmış olacaklardır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriğini; mobil uygulamalar, akıllı cihazlar, kullanıcı merkezli tasarım, interaktif web tasarımları oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Bilgi mimarisi ve kavramlarını açıklayabilme |
Kullanıcı deneyimi tasarımını anlayabilme |
Herhangi bir sektörde kullanıcılara yönelik ihtiyaçların karşılanması noktasında bilgi teknolojisi ürünlerini kullanabilme |
Bulunduğu alandaki mevcut şartları gelişen teknolojilere ayak uyduracak şekilde geliştirebilme |
Kullanıcı deneyimini çok boyutlu olarak kavrayabilmek; çalışmalarına, projelerine uygulayabilmek |
Tasarım odaklı düşünme süreçlerini ve UX yöntemlerini doğru seçip kullanmak |
Herhangi bir sektörde kullanıcılara yönelik ihtiyaçların karşılanması noktasında bilgi teknolojisi ürünlerini kullanabilmek |
Yönlendirici geri bildirim istemek, vermek ve almak |
Kullanıcı araştırmalarını yürütebilmek |
Kullanıcı deneyimi ölçüm metotları, ölçekler ve araştırma teknikeri hakkında hakimiyet kazanmak |
Kullanılabilirlik tasarım problemlerini fark edebilmek ve çözüm önerileri geliştirebilmek |
İnsan bilgisayar, insan-sistem ilişkilerini insan odaklı olarak şekillendirebilmek |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama | Kullanıcı Deneyimi ile Tasarım | Anlatım, Soru Cevap |
2 | Literatür Tarama | Bilgisayar Bilimleri | Anlatım, Soru Cevap |
3 | Literatür Tarama | İnsan Merkezli Hesaplama ve İnsan-Bilgisayar Etkileşimi | Anlatım, Soru Cevap |
4 | Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Bilgisayar ara yüzleri için grafik tasarım | Anlatım, Soru Cevap, Uygulama ile Gösterme |
5 | Literatür Tarama | Kullanıcı Deneyimi, Senaryolar | Anlatım, Soru Cevap |
6 | Literatür Tarama | Bilgi Mimarisi Tasarım Teknikleri | Anlatım, Soru Cevap |
7 | Literatür Tarama | Bilgi Mimarisi Tasarım Teknikleri | Anlatım, Soru Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama | Kullanıcı Deneyimi odak grupları | Anlatım, Soru Cevap |
10 | Literatür Tarama | Tasarım yöntemleri | Anlatım, Soru Cevap |
11 | Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Prototipleme araçları | Anlatım, Soru Cevap, Örneklerden Yararlanarak Öğretme |
12 | Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Küçük ekranlar için tasarım | Anlatım, Soru Cevap, Örneklerden Yararlanarak Öğretme |
13 | Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Duyarlı tasarım | Anlatım, Soru Cevap, Örneklerden Yararlanarak Öğretme |
14 | Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Diğer ara yüzler (işitsel arayüzler, jest arayüzleri) | Anlatım, Soru Cevap, Örneklerden Yararlanarak Öğretme |
15 | Uygulama Üzerinde Gösterme | Workshop | Göstererek Öğretme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Garrett J. J. (2010). The Elements of User Experience: User-Centered Design for the Web and Beyond. San Francisco: New Riders Publishing |
Morville P., Rosenfeld L. (2006). Information Architecture for the World Wide Web: Designing Large-Scale Web Sites. California: O’Reilly, |
Dirsehan T. (2012). Müşteri Deneyimi Tasarımı ve Yönetimi. İstanbul: Hiperlink |
Varnalı K. (2017). Müşteri Deneyimi: Tasarım, Yönetim, Dönüşüm. İstanbul: Mediacat Yayınları |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
List the history of communication, mass media, communication theories and leading theorists.
|
1 | |||||
2 |
List the historical, social and cultural types of communication and explain the related concepts.
|
1 | |||||
3 |
Define the important points of the history and theories of communication through daily life practices and social life.
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Compare the traditional media and new media economic policies.
|
1 | |||||
2 |
Interpret digital culture with constantly updated and self-renewing topics.
|
1 | |||||
3 |
Interpret the technical, socio-political and legal aspects of cyber security issues in the field of new media.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of communication history, communication theories, traditional and new media channels.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prepare web pages with CSS codes.
|
3 | |||||
2 |
Produce creative content in new media environments, create an image and sound and practical studies about programming.
|
4 | |||||
3 |
Analyze the sub-texts and their semantics of the studies presented to the society by mass media.
|
2 | |||||
4 |
Use qualitative and quantitative elements to construct arguments on studies in the field of communication.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Manage social media accounts of brands, corporate firms and public institutions thanks to its advanced knowledge in content production and user experience.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Review local and foreign studies in the field of New Media.
Creates innovative works in his/her field.
|
2 | |||||
2 |
Criticize the effects of social media activities on socio-political field.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plan scientific studies in any area that can be encountered in different disciplines and transfer them to people from different disciplines.
|
3 | |||||
2 |
Determine how much of the content produced by the media is right and wrong.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follows the developments that have begun to guide the present and the future such as "Software".
Produce various software products for different sectors.
|
4 | |||||
2 |
Design using new architectures of big data processing systems.
|
4 | |||||
3 |
Determine the logic of operation of artificial intelligence algorithms and determines the possible effects on media and indirectly society.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 6 | 78 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 42 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 40 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 204 |
Total Workload of the Course Unit | 204 | ||
Workload (h) / 25.5 | 8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |