Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
UIT415 | ORGANIZATIONAL CULTURE AND LEADERSHIP | 7 | 3 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. MUSTAFA KÖKSAL |
Instructor(s) of the Course Unit | Doç.Dr. AYŞE MERİÇ YAZICI |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu derste öğrencilerin, örgüt kültürü ile liderlik arasındaki bağıntıyı anlaması ve bunu iş yaşamında kullanabilme yeteneği kazanması amaçlanmaktadır. Dersin sonunda öğrenciler bir işletmedeki örgüt kültürünün nasıl inşa edileceğini ve liderliğin bu inşadaki rolünü yorumlayabilir ve iş yaşamına adapte edebilir. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin kapsamında; örgüt kültürü, örgüt kültürünün fonksiyonları, kültüre etki eden liderlerin özellikleri, ulusal ve global kültür, örgütlerde değişim, etkili liderlik davranışları yer almaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Örgüt kültürü kavramı, fonksiyonları ve seviyelerini açıklar. (Explain) (Bloom’s 2) |
İşletmelerdeki kültüre etki eden liderlerin davranışlarını listeler. (list) (Bloom’s 1) |
Örgütsel kültür, ulusal kültür ve global kültürlerin farklılıklarını ayırt eder (Distinguish) (Bloom’s 4) |
Örgüt kültürünün gelişmesinde liderliğin etkisini analiz eder.(Analyze) (Bloom’s 4) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Okuma ve kaynak tarama | Örgüt Kültürü ve Liderlik dersinin amacı ve içeriği, önemi | Anlatım tartışma |
2 | Okuma ve kaynak tarama | İnsan Kaynağına Kültürlerarası Yaklaşımlar | Anlatım tartışma |
3 | Okuma ve kaynak tarama | İnsan Davranışları ve Liderliğin Yapısı | Anlatım tartışma |
4 | Okuma ve kaynak tarama | Örgüt Davranışları ve Liderliğin Yapısı | Anlatım tartışma |
5 | Okuma ve kaynak tarama | Etkili Liderlik Davranışları | Anlatım tartışma |
6 | Okuma ve kaynak tarama | Örgüt Kültüründe liderliğin önemi, liderin etkisi | Anlatım tartışma |
7 | Okuma ve kaynak tarama | Liderlik, güç ve etki | Anlatım tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Okuma ve kaynak tarama | Üniteler ve ders notları üzerinden tekrar | Anlatım tartışma |
10 | Okuma ve kaynak tarama | Yönetsel özellikler, beceriler ve global liderler | Anlatım tartışma |
11 | Okuma ve kaynak tarama | Örgütlerde değişimi yönetmek | Anlatım tartışma |
12 | Okuma ve kaynak tarama | ÖĞRENCİ SUNUMLARI | Anlatım tartışma |
13 | Okuma ve kaynak tarama | ÖĞRENCİ SUNUMLARI | Anlatım tartışma |
14 | Okuma ve kaynak tarama | ÖĞRENCİ SUNUMLARI | Anlatım tartışma |
15 | Okuma ve kaynak tarama | Üniteler ve ders notları üzerinden tekrar | Anlatım tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Erkmen, T. (2013),Örgüt Kültürü, İstanbul: İnkılap Yayınevi |
Akıncı Vural, Z.B. (2007), Örgüt Kültürü, Ankara: Nobel Kitabevi |
Tutar, H. (2017), Örgüt Kültürü, (1. Basım), Detay Yayıncılık |
Yulkl, G.A. (2004), Leadership in Organizations, London: Prentice Hall |
Güney, S. (2012). Liderlik, Nobel Akademik Yayıncılık |
Yazıcı, A. M. (2022). Organizational Culture and Leadership, SRA Publishing. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Summarizing basic and advanced topics in International Trade and Business.
|
3 | |||||
2 |
To define the theories, concepts and principles of International Trade and Business and its sub-fields.
|
3 | |||||
3 |
Interpreting the relationship of International Trade and Business with other disciplines.
|
2 | |||||
4 |
Using the theoretical knowledge gained in the field of International Trade and Business in professional practices and daily life.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explaining current events and phenomena in the field with a holistic perspective analytically and systematically based on advanced knowledge and skills.
|
4 | |||||
2 |
Solving problems encountered in business life, at individual and organizational level.
|
3 | |||||
3 |
Effective use of computer programs (such as SPSS, R, Excel, Stata) in the face of complex business problems.
|
2 | |||||
4 |
Evaluating the developments in the world from an intellectual perspective in the light of the joint faculty courses taken.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognizing new theoretical and practical approaches in the field of International Trade and Business.
|
3 | |||||
2 |
Recognize the relevant literature effectively.
|
4 | |||||
3 |
Independently organize activities towards organizational goals and objectives.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To conduct qualitative and quantitative research on the subjects related to the field.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to work independently in the light of the knowledge gained in the field of International Trade and Business and to take responsibility for the work done.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adopting the philosophy of lifelong learning.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To use Turkish in written and oral communication in accordance with the rules and effectively.
|
3 | |||||
2 |
Using foreign language skills effectively in business and social life, explaining their demands in writing or verbally.
|
3 | |||||
3 |
To design a healthy communication network in the business world by using social life skills.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Benefiting from the theoretical and historical knowledge of international trade and business; analyzes current issues, events and problems.
|
3 | |||||
2 |
Continually improving their knowledge of the structure and characteristics of the variables of international trade and business.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 6 | 10 | 60 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 4 | 9 | 36 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 39 | 0 | 179 |
Total Workload of the Course Unit | 179 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |