TR EN

INTERNATIONAL FINANCE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ISL409 INTERNATIONAL FINANCE 7 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. ÇAĞLA TUĞBERK ARIKER
Instructor(s) of the Course Unit Doç.Dr. HAKAN YILDIRIM
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı, uluslararası finansal sistemi, sınır aşan sermaye hareketlerini kullanılan piyasa yapılarını, bu piyasalarda işlem gören menkul kıymetleri ve uluslararası işletmelerin nakit, alacak ve stok politikalarını nasıl yönettikleri konusunda öğrencileri bilgi, beceri ve yetkinliklerle donatmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, uluslararası finansal sistemin işleyişi, döviz kuru sistemleri, uluslararası sermaye hareketleri, ödemeler dengesi, uluslararası döviz, tahvil ve öz kaynak piyasaları, uluslararası işletmelerin nakit, alacak ve stok politikaları ile yatırım kararlarından oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Uluslararası finansal sistemi meydana getiren parçaları ve döviz kuru sistemlerini öğrenir.
Uluslararası sermaye hareketlerinin nedenlerini ve ekonomik yapı üzerindeki etkisini belirtir.
Ödemeler dengesi genel çerçevesini ana hatlarıyla belirtir ve ödemeler dengesi hesaplarını örneklerle açıklar.
Döviz piyasasını, döviz vadeli işlemlerini ve döviz opsiyon işlemlerini inceler.
Uluslararası tahvil piyasalarını ve tahvil ihraç etme yöntemlerini açıklar.
Uluslararası hisse senedi piyasalarına hisse senedi ihraç türlerini örneklerle açıklar.
Uluslararası işletmelerin stok ve alacak politikası ile yatırım kararlarının detaylarını ölçeklerle açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Vaka Analizi Uluslararası Finans ve Piyasalara Giriş Anlatım ve Tartışma
2 Vaka Analizi Küreselleşme ve Uluslararası Finansın Tarihsel Gelişimi Anlatım ve Tartışma
3 Vaka Analizi Küresel Finans Piyasalarının Ana Türleri: FX Piyasası ve İşlemleri- I Anlatım ve Tartışma
4 Vaka Analizi FX Piyasası ve İşlemleri- II Anlatım ve Tartışma
5 Vaka Analizi Menkul Kıymet Piyasası ve İşlemleri Anlatım ve Tartışma
6 Vaka Analizi Türev Piyasası ve İşlemleri Anlatım ve Tartışma
7 Vaka Analizi Genel Tekrar Anlatım ve Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Vaka Analizi Ulusal ve Uluslararası Belirsizlik Gösterge ve Endeksleri Anlatım ve Tartışma
10 Vaka Analizi Küresel Risk Kavramı, Ölçüşmesi, Risk Yönetimi ve Analizi - I Anlatım ve Tartışma
11 Vaka Analizi Küresel Risk Kavramı, Ölçüşmesi, Risk Yönetimi ve Analizi - II Anlatım ve Tartışma
12 Vaka Analizi Para Arz -Talebi ve Döviz Kuru Fiyat Hareketlerine Etkisi Anlatım ve Tartışma
13 Vaka Analizi Para Politikası ve Döviz Kuru Fiyat Hareketlerine Etkisi - I Anlatım ve Tartışma
14 Vaka Analizi Para Politikası ve Döviz Kuru Fiyat Hareketlerine Etkisi - II Anlatım ve Tartışma
15 Vaka Analizi Genel Tekrar Anlatım ve Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Dogukanli, H., (2015). Uluslararasi Finans. Karahan Bookstore.
Baker, J. C. (1998). International finance: management, markets, and institutions. Prentice Hall.
Moffett, M. H., & Barrett, M. E. (2001). Cases in international finance. Addison Wesley.
Yurttadur, M., (2017). KOBİ Yönetimi ve Büyüme. Beta Yayınları.
https://internationalfinance.com/

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the theories, concepts and principles of the basic and sub-fields of business.
2
2
Explain business functions and processes based on current scientific sources.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate internationally valid business cases with the theories and concepts of other social sciences.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the current events and facts in his / her field analytically and systematically based on advanced knowledge and skills he / she has.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the theoretical and factual knowledge in business for occupational practices.
4
2
Solve individual and organizational problems in business life.
4
3
Use computer programs (SPSS, R, Excel, Stata) efficiently against the complex business problems.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan research and work using knowledge and skills gained in the field of business.
3
2
Organize the activities for organizational goals and purposes independently.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Criticize advanced knowledge and skills in the field with a critical approach.
2
2
Develop the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Express his/her knowledge, thoughts and solutions on business to related stakeholders in written and verbal ways.
5
2
Use the information and communication technology software and equipment required for business.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply the social, scientific, cultural and ethical values at the stages of the collection of data, their implementation, interpretation and announcement of results in the field of business.
2
2
Relate the concepts of social rights, occupational safety, employee health, quality management and sustainability with the cases in business life.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 2 2 4
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 14 2 28
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 14 1 14
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 76 0 180
Total Workload of the Course Unit 180
Workload (h) / 25.5 7,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0