Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
ISL409 |
INTERNATIONAL FINANCE |
7 |
3 |
3 |
7 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Doç.Dr. ÇAĞLA TUĞBERK ARIKER |
Instructor(s) of the Course Unit |
Doç.Dr. HAKAN YILDIRIM |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin amacı, uluslararası finansal sistemi, sınır aşan sermaye hareketlerini kullanılan piyasa yapılarını, bu piyasalarda işlem gören menkul kıymetleri ve uluslararası işletmelerin nakit, alacak ve stok politikalarını nasıl yönettikleri konusunda öğrencileri bilgi, beceri ve yetkinliklerle donatmaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Dersin içeriği, uluslararası finansal sistemin işleyişi, döviz kuru sistemleri, uluslararası sermaye hareketleri, ödemeler dengesi, uluslararası döviz, tahvil ve öz kaynak piyasaları, uluslararası işletmelerin nakit, alacak ve stok politikaları ile yatırım kararlarından oluşmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Uluslararası finansal sistemi meydana getiren parçaları ve döviz kuru sistemlerini öğrenir. |
Uluslararası sermaye hareketlerinin nedenlerini ve ekonomik yapı üzerindeki etkisini belirtir. |
Ödemeler dengesi genel çerçevesini ana hatlarıyla belirtir ve ödemeler dengesi hesaplarını örneklerle açıklar. |
Döviz piyasasını, döviz vadeli işlemlerini ve döviz opsiyon işlemlerini inceler. |
Uluslararası tahvil piyasalarını ve tahvil ihraç etme yöntemlerini açıklar. |
Uluslararası hisse senedi piyasalarına hisse senedi ihraç türlerini örneklerle açıklar. |
Uluslararası işletmelerin stok ve alacak politikası ile yatırım kararlarının detaylarını ölçeklerle açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Vaka Analizi |
Uluslararası Finans ve Piyasalara Giriş |
Anlatım ve Tartışma |
2 |
Vaka Analizi |
Küreselleşme ve Uluslararası Finansın Tarihsel Gelişimi |
Anlatım ve Tartışma |
3 |
Vaka Analizi |
Küresel Finans Piyasalarının Ana Türleri: FX Piyasası ve İşlemleri- I |
Anlatım ve Tartışma |
4 |
Vaka Analizi |
FX Piyasası ve İşlemleri- II |
Anlatım ve Tartışma |
5 |
Vaka Analizi |
Menkul Kıymet Piyasası ve İşlemleri |
Anlatım ve Tartışma |
6 |
Vaka Analizi |
Türev Piyasası ve İşlemleri |
Anlatım ve Tartışma |
7 |
Vaka Analizi |
Genel Tekrar |
Anlatım ve Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Vaka Analizi |
Ulusal ve Uluslararası Belirsizlik Gösterge ve Endeksleri |
Anlatım ve Tartışma |
10 |
Vaka Analizi |
Küresel Risk Kavramı, Ölçüşmesi, Risk Yönetimi ve Analizi - I |
Anlatım ve Tartışma |
11 |
Vaka Analizi |
Küresel Risk Kavramı, Ölçüşmesi, Risk Yönetimi ve Analizi - II |
Anlatım ve Tartışma |
12 |
Vaka Analizi |
Para Arz -Talebi ve Döviz Kuru Fiyat Hareketlerine Etkisi |
Anlatım ve Tartışma |
13 |
Vaka Analizi |
Para Politikası ve Döviz Kuru Fiyat Hareketlerine Etkisi - I |
Anlatım ve Tartışma |
14 |
Vaka Analizi |
Para Politikası ve Döviz Kuru Fiyat Hareketlerine Etkisi - II |
Anlatım ve Tartışma |
15 |
Vaka Analizi |
Genel Tekrar |
Anlatım ve Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Dogukanli, H., (2015). Uluslararasi Finans. Karahan Bookstore. |
Baker, J. C. (1998). International finance: management, markets, and institutions. Prentice Hall. |
Moffett, M. H., & Barrett, M. E. (2001). Cases in international finance. Addison Wesley. |
Yurttadur, M., (2017). KOBİ Yönetimi ve Büyüme. Beta Yayınları. |
https://internationalfinance.com/ |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Examination Method |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
50 |
|
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
|
TOPLAM |
2 |
100 |
|
|
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Define the theories, concepts and principles of the basic and sub-fields of business.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Explain business functions and processes based on current scientific sources.
|
|
|
2 |
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Relate internationally valid business cases with the theories and concepts of other social sciences.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explain the current events and facts in his / her field analytically and systematically based on advanced knowledge and skills he / she has.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use the theoretical and factual knowledge in business for occupational practices.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Solve individual and organizational problems in business life.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Use computer programs (SPSS, R, Excel, Stata) efficiently against the complex business problems.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Plan research and work using knowledge and skills gained in the field of business.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Organize the activities for organizational goals and purposes independently.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Criticize advanced knowledge and skills in the field with a critical approach.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Develop the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Express his/her knowledge, thoughts and solutions on business to related stakeholders in written and verbal ways.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Use the information and communication technology software and equipment required for business.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Apply the social, scientific, cultural and ethical values at the stages of the collection of data, their implementation, interpretation and announcement of results in the field of business.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Relate the concepts of social rights, occupational safety, employee health, quality management and sustainability with the cases in business life.
|
|
1 |
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
2 |
2 |
4 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
2 |
28 |
Ödev |
14 |
2 |
28 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
14 |
1 |
14 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
76 |
0 |
180 |
|
Total Workload of the Course Unit |
180 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
7,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
7,0 |
|