Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BUS213 | STATISTICS | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. MUSTAFA KÖKSAL |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; istatistiki verileri derleme, bu verileri kullanma, problem çözme ve değerlendirmeyi sağlayacak bilgi birikiminin öğrenciye kazandırılmasıdır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, temel istatistik kavramlarının tanıtılması, Merkezi eğilim ölçüleri, değişkenlik ölçüleri, olasılık ve olasılık hesaplama, kesikli ve sürekli dağılımlar, binom ve poisson dağılımları normal dağılım ve sürekli normal dağılım yöntem ve uygulamalarını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İstatistiğin temel kavramlarını tanımlar. (Define) (1) |
Regresyon analizinde bağımlı ve bağımsız değişkeni tanımlar. (Define) (1) |
Verilen seriye ait Frekans Dağılımı Tablosunu oluşturur. (Create) (6) |
Seriye ait merkezi eğilim ölçülerini hesaplayabilir. (Calculate) (2) |
Seriye ait merkezi dağılım ölçülerini hesaplayabilir ve yorumlayabilir. (Calculate) (2) & (interpret) (5) |
Z-tablosunu okuyup olasılık değerlerini hesaplayabilir. (Calculate) (2) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür okuması, ödev | İstatistiğe Giriş, Saymanın temel ilkesi, Faktoriyel, Permutasyon | Anlatım, Soru çözümü |
2 | Literatür okuması, ödev | Kombinasyon, Olasılık | Anlatım, Soru çözümü |
3 | Literatür okuması, ödev | Kontenjans Tablosu, Koşullu Olasılık, Bayes Teoremi | Anlatım, Soru çözümü |
4 | Literatür okuması, ödev | İstatistik Temel Kavramlar, Büyük Sayılar Kanunu, Tablolar, Serilerde Frekans Dağılımları, Kümülatif | Anlatım, Soru çözümü |
5 | Literatür okuması, ödev | Merkezi Eğilim Ölçüleri, Aritmetik Ortalama | Anlatım, Soru çözümü |
6 | Literatür okuması, ödev | Merkezi Eğilim Ölçüleri, Mod, Medyan ve Merkezi Eğilim Ölçüleri Karşılaştırması | Anlatım, Soru çözümü |
7 | Literatür okuması, ödev | Merkezi eğilim ölçüleri | Anlatım, Soru çözümü |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuması, ödev | Merkezi Dağılım Ölçüleri | Anlatım, Soru çözümü |
10 | Literatür okuması, ödev | Rastgele Değişkenler (Kesikli(Süreksiz), Sürekli), Beklenen Değer, Varyans | Anlatım, Soru çözümü |
11 | Literatür okuması, ödev | Bazı Kesikli Olasılık Dağılımları (Bernoulli, Binom, Poisson, Düzgün Dağılım) | Anlatım, Soru çözümü |
12 | Literatür okuması, ödev | Normal Dağılım | Anlatım, Soru çözümü |
13 | Literatür okuması, ödev | Z-Dağılım | Anlatım, Soru çözümü |
14 | Literatür okuması, ödev | Normal Dağılım ile Standart Normal Dağılımın Karşılaştırılması | Anlatım, Soru çözümü |
15 | Literatür okuması, ödev | Dağılımlar | Anlatım, Soru çözümü |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Spiegel, M. R., & Stephens, L. J. (2013). İstatistik. Çev: ÇELEBİOĞLU, S.), Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. |
Newbold, P. (2013). İşletme ve İktisat İçin İstatistik,[Çev Şenesen Ü.], 8. Basım, Literatür Ya., İstanbul. |
http://jtsa.ieu.edu.tr/ |
Fikri Akdeniz, Olasılık ve İstatistik |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Summarizing basic and advanced topics in International Trade and Business.
|
1 | |||||
2 |
To define the theories, concepts and principles of International Trade and Business and its sub-fields.
|
1 | |||||
3 |
Interpreting the relationship of International Trade and Business with other disciplines.
|
1 | |||||
4 |
Using the theoretical knowledge gained in the field of International Trade and Business in professional practices and daily life.
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explaining current events and phenomena in the field with a holistic perspective analytically and systematically based on advanced knowledge and skills.
|
1 | |||||
2 |
Solving problems encountered in business life, at individual and organizational level.
|
1 | |||||
3 |
Effective use of computer programs (such as SPSS, R, Excel, Stata) in the face of complex business problems.
|
3 | |||||
4 |
Evaluating the developments in the world from an intellectual perspective in the light of the joint faculty courses taken.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognizing new theoretical and practical approaches in the field of International Trade and Business.
|
1 | |||||
2 |
Recognize the relevant literature effectively.
|
1 | |||||
3 |
Independently organize activities towards organizational goals and objectives.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To conduct qualitative and quantitative research on the subjects related to the field.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to work independently in the light of the knowledge gained in the field of International Trade and Business and to take responsibility for the work done.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adopting the philosophy of lifelong learning.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using foreign language skills effectively in business and social life, explaining their demands in writing or verbally.
|
0 | |||||
2 |
To design a healthy communication network in the business world by using social life skills.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Benefiting from the theoretical and historical knowledge of international trade and business; analyzes current issues, events and problems.
|
3 | |||||
2 |
Continually improving their knowledge of the structure and characteristics of the variables of international trade and business.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 8 | 5 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 6 | 36 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 148 |
Total Workload of the Course Unit | 148 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |