TR EN

TURKISH ECONOMY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
EKF414 TURKISH ECONOMY 8 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. BÜLENT İLHAN
Instructor(s) of the Course Unit Doç.Dr. İSMAİL CEM AY
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Türkiye ekonomisinin temel özelliklerini ve güncel sorunlarını analiz etmek, bunun için gerekli tarihsel, kurumsal ve yapısal bir bilgiye sahip olmak.
Contents of the Course Unit: Ders milli iktisat, devletçilik, liberal uyum, ithal ikameci dönem, dışa açık sermaye egemenliği dönemi, finansallaşma ve sıcak para egemenliği gibi süreç ve kavramları içerir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Türkiye Ekonomisi' ndeki gelişmeleri Osmanlı Devleti'nin son dönemlerinden günümüze kadar irdeler.
Devletçi sanayileşme döneminde ekonomide meydana gelen gelişmeler konusunda çalışır
Liberal politikalar ve ekonomik gelişmeler konusunda derinlemesine çalışır.
Genel ekonomik sorunlar ve Türkiye Ekonomisi'nin spesifik konularını analiz eder
Türkiye Ekonomisinde 1990'lı yıllar devletçi-liberal yaklaşım açısından sektörel bazda analiz eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Korkut BORATAV, Türkiye İktisadi Tarihi 1908-2009, (Ankara: İmge Yayınevi, 2012) Devrim ve Savaş Yılları: Cumhuriyet Öncesi Dönem Türkiye Ekonomisi (1908-1922) -
2 Korkut BORATAV, Türkiye İktisadi Tarihi 1908-2009, (Ankara: İmge Yayınevi, 2012) Açık Ekonomi Koşullarında Yeniden Yapılanma (1923-1929) -
3 Korkut BORATAV, Türkiye İktisadi Tarihi 1908-2009, (Ankara: İmge Yayınevi, 2012) Korumacı ve Devletçi Sanayileşme (1930-1939) -
4 Korkut BORATAV, Türkiye İktisadi Tarihi 1908-2009, (Ankara: İmge Yayınevi, 2012) İkinci Dünya Savaşı Dönemi Türk İktisat Politikaları (1940-1945) -
5 Korkut BORATAV, Türkiye İktisadi Tarihi 1908-2009, (Ankara: İmge Yayınevi, 2012) Dünya Ekonomisi İle Eklemlenme Denemesi (1946-1953) -
6 Korkut BORATAV, Türkiye İktisadi Tarihi 1908-2009, (Ankara: İmge Yayınevi, 2012) Tıkanma ve Yeniden Uyum Dönemi (1954-1961) -
7 Korkut BORATAV, Türkiye İktisadi Tarihi 1908-2009, (Ankara: İmge Yayınevi, 2012) İçe Dönük, Dışa Bağımlı Genişleme Dönemi (1962-1976) -
8 - ARA SINAV -
9 Korkut BORATAV, Türkiye İktisadi Tarihi 1908-2009, (Ankara: İmge Yayınevi, 2012) Bunalım Dönemi (1977-1979) -
10 Korkut BORATAV, Türkiye İktisadi Tarihi 1908-2009, (Ankara: İmge Yayınevi, 2012) 1980 Sonrası Dışa Açılma Süreci (1980-1988) -
11 Korkut BORATAV, Türkiye İktisadi Tarihi 1908-2009, (Ankara: İmge Yayınevi, 2012) 1980 Sonrası Dışa Açılma Süreci (1980-1988) -
12 Korkut BORATAV, Türkiye İktisadi Tarihi 1908-2009, (Ankara: İmge Yayınevi, 2012) Uluslararası Finans Kapitali ve Türkiye Ekonomisi (1989-2007) -
13 Korkut BORATAV, Türkiye İktisadi Tarihi 1908-2009, (Ankara: İmge Yayınevi, 2012) Uluslararası Finans Kapitali ve Türkiye Ekonomisi (1989-2007) -
14 Korkut BORATAV, Türkiye İktisadi Tarihi 1908-2009, (Ankara: İmge Yayınevi, 2012) Uluslararası Kriz ve Türkiye Ekonomisi (2008-2012) -
15 Korkut BORATAV, Türkiye İktisadi Tarihi 1908-2009, (Ankara: İmge Yayınevi, 2012) Güncel Ekonomik Sorunlar -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Korkut BORATAV, Türkiye İktisadi Tarihi 1908-2009, (Ankara: İmge Yayınevi, 2012)
Şeref GÖZÜBÜYÜK, Türkiye’nin Yönetim Yapısı, Turhan Yayınevi, Ankara, 2010.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences. (Bloom 1)
1
2
Evaluate the economic environment and overall sustainability of firms. (Bloom 4)
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate principles and concepts of economics and finance with other disciplines. (Bloom 4)
2
2
Define principles, concepts, methods and theories related with economics and finance. (Bloom 1)
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret the charts and tables related to the field. (Bloom 2)
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the theoretical models of economic policies which have direct or indirect effects by using the facts and dynamics of the economic system.(Bloom 4)
4
2
Analyze economic and financial reports. ((bloom 4)
4
3
Use basic mathematics, statistics and econometric methods and tools to solve economic and financial problems. (Bloom 3)
3
4
Interpret the operation of current economic, political and social events by using institutional information related with Economics and Finance.(Bloom 2)
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organize economic and financial activities in humanitarian and social terms with adherence to ethics. (Bloom 4).
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Develop a critical perspective on national and international economic, political, social, financial and development problems. (bloom 6)
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the agenda on economics, politics and social issues and improve himself/ herself. (bloom 6)
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze current issues and problems by using the structure and properties of Macro and Microeconomics and variables. (Bloom 4)
5
2
Evaluate the effectiveness of the general economic system and public policies and their effects on markets and basic economic variables.(Bloom 4)
5
3
Analyze the cause and effect relationships between the relevant economic variables. (Bloom 4)
4
4
Evaluate the expected trends and portfolio analyzes in interest and exchange rates within the framework of the general financial system. (Bloom 4)
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 2 26
Ödev 8 2 16
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 3 12 36
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 10 30
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 56 0 178
Total Workload of the Course Unit 178
Workload (h) / 25.5 7
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0