TR EN

SUSTAINABLE DEVELOPMENT AND GROWTH PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
EKF453 SUSTAINABLE DEVELOPMENT AND GROWTH 7 3 3 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi MEHMET SAYA
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi BAŞAK ÖZARSLAN DOĞAN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı, öğrenciye, iktisadi kalkınma ve büyüme konularını istikrar ve sürdürülebilirlik noktasında analiz edebilme yetkinliğini kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Sürdürülebilir Kalkınma ve Büyümenin Tanımı ve Gelişimi Sürdürülebilir Kalkınma ve Büyümenin Temel İlkeleri, Kalkınma ve Büyüme arasındaki fark, Kalkınma teorileri, büyüme teorileri gibi konuları içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sürdürülebilir büyüme ve kalkınma alanındaki temel kavramları açıklar.
Sürdürülebilir Ekonomik büyüme ve kalkınmaya yönelik klasik teorileri açıklar
Sürdürülebilir kalkınma kriterlerini listeler.
Ülkelerin gelişmişlik düzeylerine göre sürdürülebilir kalkınma ve büyüme politikalarının etkilerini değerlendirir.
Bir ülkenin iktisadi büyümede sürdürülebilirliği sağlayabilmesi için gerekli olan unsur ve olan koşulları analiz eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap Okuma Sürdürülebilirlik ve Sürdürülebilir Kalkınma Tanımı ve Gelişimi Anlatım, Soru Cevap,
2 Kitap Okuma Sürdürülebilir Kalkınma ve Büyümenin Temel İlkeleri, Kalkınma ve Büyüme arasındaki fark Anlatım, Soru Cevap,
3 Kitap Okuma Sürdürebilir Ekonominin Ölçülmesindeki Problemler? Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, Problem Çözme Yöntemi
4 Kitap Okuma Az Gelişmiş ülkelerin özellikleri ve nüfus ve ekonomik kalkınma ilişkisi Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, Problem Çözme Yöntemi
5 Kitap Okuma Yoksulluk tanımları ve endeksleri Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
6 Kitap Okuma Az gelişmişliğin nedenleri Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, Problem Çözme Yöntemi
7 Kitap Okuma Yakınsama ve Iraksama Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap Okuma Kalkınma Teorileri Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, Problem Çözme Yöntemi
10 Kitap Okuma Kalkınma Teorileri Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, Problem Çözme Yöntemi
11 Kitap Okuma Büyümenin Tarihsel Gelişimi Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, Problem Çözme Yöntemi
12 Kitap Okuma Harrod-Domar Büyüme Modelleri Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, Problem Çözme Yöntemi
13 Kitap Okuma Solow Büyüme Modeli-Neo Klasik Büyüme Modeli Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, Problem Çözme Yöntemi
14 Kitap Okuma İçsel Büyüme Modelleri Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, Problem Çözme Yöntemi
15 Kitap Okuma Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, Problem Çözme Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Han, E.ve Kaya,A.(2015). Kalkınma Ekonomisi Teori ve Uygulama. Nobel Yayınları
Berber, M.(2012).İktisadi Büyüme ve Kalkınma. Beta Yayınları
Gürak, H.(2016). Ekonomik Büyüme ve Kalkınma.Nobel Yayınevi

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences. (Bloom 1)
3
2
Evaluate the economic environment and overall sustainability of firms. (Bloom 4)
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate principles and concepts of economics and finance with other disciplines. (Bloom 4)
2
2
Define principles, concepts, methods and theories related with economics and finance. (Bloom 1)
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret the charts and tables related to the field. (Bloom 2)
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the theoretical models of economic policies which have direct or indirect effects by using the facts and dynamics of the economic system.(Bloom 4)
5
2
Analyze economic and financial reports. ((bloom 4)
1
3
Use basic mathematics, statistics and econometric methods and tools to solve economic and financial problems. (Bloom 3)
1
4
Interpret the operation of current economic, political and social events by using institutional information related with Economics and Finance.(Bloom 2)
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organize economic and financial activities in humanitarian and social terms with adherence to ethics. (Bloom 4).
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Develop a critical perspective on national and international economic, political, social, financial and development problems. (bloom 6)
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the agenda on economics, politics and social issues and improve himself/ herself. (bloom 6)
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze current issues and problems by using the structure and properties of Macro and Microeconomics and variables. (Bloom 4)
4
2
Evaluate the effectiveness of the general economic system and public policies and their effects on markets and basic economic variables.(Bloom 4)
2
3
Analyze the cause and effect relationships between the relevant economic variables. (Bloom 4)
1
4
Evaluate the expected trends and portfolio analyzes in interest and exchange rates within the framework of the general financial system. (Bloom 4)
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 9 2 18
Ödev 13 2 26
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 3 15 45
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 15 45
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 57 0 204
Total Workload of the Course Unit 204
Workload (h) / 25.5 8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 8,0