Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
UTI423 | INTERNATIONAL TRADE BLOCKS AND TREATIES | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. SARP BAĞCAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersle öğrencilere uluslararası ticari blokların kurulmalarındaki politik ve ideolojik sebeplerin tanımlanmasının temelindeki nedenlerin, uluslararası ticari blokların yönetim yapılarının ve faaliyetlerinin analiz edilmesinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, uluslararası ticari blokların kurulumunun ardındaki ideolojik ve politik nedenler, Milletler Cemiyeti ve Birleşmiş Milletler, Uluslararası Para Fonu, Dünya Bankası, Dünya Ticaret Örgütü, Gümrük Tarifeleri ve Ticaret Anlaşması, Uluslararası Çalışma Örgütü, Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü, G-8 ve G-24, Avrupa Birliği ve Avrupa Merkez Bankası, Kuzey Amerika Serbest Ticaret Bölgesi ve Latin Amerika Serbest Ticaret Bölgesi, ve Orta Amerika Ortak Pazarı ve Asya Pasifik Ekonomik İş Birliği konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Ticaret örgütlerin kurulumunun ardındaki nedenleri ve aralarındaki farklılıkları karşılaştırır |
Bölgesel ticari bloklaşmayı meydana getiren etmenleri inceler |
Geçmişten günümüze bölgesel ticari blokların gelişimini değerlendirir |
Uluslararası ekonomik düzenin işleyişini tartışır |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap okuma | Uluslararası Ticari Blokların Kurulumunun Ardındaki İdeolojik ve Politik Nedenler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap okuma | Milletler Cemiyeti ve Birleşmiş Milletler-1 | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap okuma | Milletler Cemiyeti ve Birleşmiş Milletler-2 | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap okuma | Uluslararası Para Fonu | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Kitap okuma | Dünya Bankası | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Kitap okuma | Dünya Ticaret Örgütü | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Kitap okuma | Gümrük Tarifeleri ve Ticaret Anlaşması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | Uluslararası Çalışma Örgütü | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Kitap okuma | Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Kitap okuma | G-8 ve G-24 | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Kitap okuma | Avrupa Birliği ve Avrupa Merkez Bankası | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Kitap okuma | Kuzey Amerika Serbest Ticaret Bölgesi ve Latin Amerika Serbest Ticaret Bölgesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | Kitap okuma | Orta Amerika Ortak Pazarı ve Asya Pasifik Ekonomik İş Birliği | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | Kitap okuma | Genel Tekrar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Dağdemir, U. E. (2016). Ekonomik Entegrasyon Teorisi: Geleneksel Yaklaşımdan Yeni Yaklaşımlara. 1. Baskı, Eskişehir: Seçkin Yayıncılık. |
Seyidoğlu, H. (2013). Uluslararası İktisat: Teori, Politika ve Uygulama. Geliştirilmiş 18. Baskı, İstanbul: Güzem Can Yayınları. |
Küçükahmetoğlu, O. (2007). Ekonomik Entegrasyon: Küresel ve Bölgesel Yaklaşım. Editör: Osman Küçükahmetoğlu, Hamza Çeştepe, Şevket Tüylüoğlu. Bursa: Ekin Basım Yayın. |
Ertürk, E. (1993). Ekonomik Entegrasyon Teorisi ve Türkiye’nin İçinde Bulunduğu Entegrasyonlar. Ankara: Ezgi Kitapevi Yayınları. |
World Trade Organization (2018). Regional Trade Agreements and the Multilateral Trading System. Rohini Acharya (Edt.). Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press. |
Şanlı , F. B. (2004). Küreselleşme Ve Ekonomik Entegrasyonlar: Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, ss.160-166. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
|
||||||
2 |
List the main features of communication in items.
|
||||||
3 |
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
|
||||||
2 |
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
|
||||||
3 |
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
|
||||||
2 |
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
|
||||||
2 |
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
|
||||||
3 |
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use communication techniques in the right place, environment and time.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 125 |
Total Workload of the Course Unit | 125 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |