TR EN

INTERNATIONAL TRADE BLOCKS AND TREATIES PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
UTI423 INTERNATIONAL TRADE BLOCKS AND TREATIES 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersle öğrencilere uluslararası ticari blokların kurulmalarındaki politik ve ideolojik sebeplerin tanımlanmasının temelindeki nedenlerin, uluslararası ticari blokların yönetim yapılarının ve faaliyetlerinin analiz edilmesinin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, uluslararası ticari blokların kurulumunun ardındaki ideolojik ve politik nedenler, Milletler Cemiyeti ve Birleşmiş Milletler, Uluslararası Para Fonu, Dünya Bankası, Dünya Ticaret Örgütü, Gümrük Tarifeleri ve Ticaret Anlaşması, Uluslararası Çalışma Örgütü, Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü, G-8 ve G-24, Avrupa Birliği ve Avrupa Merkez Bankası, Kuzey Amerika Serbest Ticaret Bölgesi ve Latin Amerika Serbest Ticaret Bölgesi, ve Orta Amerika Ortak Pazarı ve Asya Pasifik Ekonomik İş Birliği konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Ticaret örgütlerin kurulumunun ardındaki nedenleri ve aralarındaki farklılıkları karşılaştırır
Bölgesel ticari bloklaşmayı meydana getiren etmenleri inceler
Geçmişten günümüze bölgesel ticari blokların gelişimini değerlendirir
Uluslararası ekonomik düzenin işleyişini tartışır

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap okuma Uluslararası Ticari Blokların Kurulumunun Ardındaki İdeolojik ve Politik Nedenler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Kitap okuma Milletler Cemiyeti ve Birleşmiş Milletler-1 Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Kitap okuma Milletler Cemiyeti ve Birleşmiş Milletler-2 Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Kitap okuma Uluslararası Para Fonu Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Kitap okuma Dünya Bankası Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Kitap okuma Dünya Ticaret Örgütü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Kitap okuma Gümrük Tarifeleri ve Ticaret Anlaşması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma Uluslararası Çalışma Örgütü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Kitap okuma Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Kitap okuma G-8 ve G-24 Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Kitap okuma Avrupa Birliği ve Avrupa Merkez Bankası Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Kitap okuma Kuzey Amerika Serbest Ticaret Bölgesi ve Latin Amerika Serbest Ticaret Bölgesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 Kitap okuma Orta Amerika Ortak Pazarı ve Asya Pasifik Ekonomik İş Birliği Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 Kitap okuma Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Dağdemir, U. E. (2016). Ekonomik Entegrasyon Teorisi: Geleneksel Yaklaşımdan Yeni Yaklaşımlara. 1. Baskı, Eskişehir: Seçkin Yayıncılık.
Seyidoğlu, H. (2013). Uluslararası İktisat: Teori, Politika ve Uygulama. Geliştirilmiş 18. Baskı, İstanbul: Güzem Can Yayınları.
Küçükahmetoğlu, O. (2007). Ekonomik Entegrasyon: Küresel ve Bölgesel Yaklaşım. Editör: Osman Küçükahmetoğlu, Hamza Çeştepe, Şevket Tüylüoğlu. Bursa: Ekin Basım Yayın.
Ertürk, E. (1993). Ekonomik Entegrasyon Teorisi ve Türkiye’nin İçinde Bulunduğu Entegrasyonlar. Ankara: Ezgi Kitapevi Yayınları.
World Trade Organization (2018). Regional Trade Agreements and the Multilateral Trading System. Rohini Acharya (Edt.). Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press.
Şanlı , F. B. (2004). Küreselleşme Ve Ekonomik Entegrasyonlar: Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, ss.160-166.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
2
List the main features of communication in items.
3
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
2
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
3
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
2
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
2
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
3
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use communication techniques in the right place, environment and time.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0