TR EN

CREATIVE ADVERTISING STRATEGIES PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HIT330 CREATIVE ADVERTISING STRATEGIES 6 4 3 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Instructor(s) of the Course Unit Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı, reklamda yaratıcı strateji oluşturabilmesi için öğrenciye yetkinlik kazandırılması ve mecra seçimine göre yaratıcı stratejinin nasıl uygulanması gerektiğiyle ilgili bilgilerin yeniden değerlendirilmesidir.
Contents of the Course Unit: Ders; yaratıcılık kavramının tanımı, reklam içeriğinin açıklanması, reklama yönelik yaklaşımların açıklanması, ticari kampanyaların analiz edilmesi, sosyal sorumluluk kampanyalarının analiz edilmesi, reklam mecralarının listelenmesi, reklam analizi gibi konuları içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Yaratıcı bir reklamın sahip olması gereken özelliklerden en az 3’ünü listeleme
Bir konu üzerine yaratıcı fikir bulma ve sunma aşamalarını uygulama
Yaratıcılık, mesaj, hedef kitle, kullanılacak mecra, zamanlama kavramlarının arasındaki ilişkiyi örnek bir vaka çalışması üzerinden analiz etme
Yaratıcı reklam stratejilerinin bileşenlerini bir reklam örneği üzerinden değerlendirme
Yaratıcı reklam stratejilerine uygun olarak bir reklam projesini eleştirebilme

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklam, reklam yazarlığı ve yaratıcılık Anlatım Soru-cevap yöntemi
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kişilik, yaratıcılığın bileşenleri, yaratıcılığın aşamaları Anlatım Soru-cevap yöntemi
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Yaratıcı reklam ve temel özellikleri. Anlatım Soru-cevap yöntemi
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Strateji kavramı ve yaratıcı reklamcılık Anlatım Soru-cevap yöntemi
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklamcılıkta yaratıcı stratejiler Anlatım Soru-cevap yöntemi
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Yaratıcı fikir kavramı ve yaratıcı fikrin bulunması. Anlatım Soru-cevap yöntemi
7 Metin Yazma Yaratıcı fikir bulunması ve interaktif üretim. Uygulamalı çalışma
8 - ARA SINAV -
9 Metin Yazma Metafor kavramı ve metafor üretmek. Uygulamalı çalışma
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Basılı ve dijital reklam mecraları. Anlatım Soru cevap
11 Örnek İnceleme Basılı ve dijital reklam mecralarından örnekler. Örnek Olay Analizi
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, örnekler verme Görsel ve işitsel mecralarda reklamlar Anlatım Soru cevap
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Dünyada ve Türkiye'de ödüllü reklamlar ve değerlendirmeleri Anlatım Soru cevap
14 Öğrenci örnekleri paylaşma Farklı mecralar için reklam oluşturma Tasarım, Uygulama
15 Öğrenci örnekleri paylaşma Farklı mecralar için reklam oluşturma Tasarım, Uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Uztuğ F.,Çınar, N.,Aktuğlu I., Özden,Ö.,Göksel, G. vd. REKLAMDA YARATICILIK VE YAZARLIK, A.Ö.F.
Uğur Batı, 4. Baskı, (2016). Reklamın Dili. Alfa Yayınları
Kocabaş, F. Ve Elden, M. (1997). Reklam ve Yaratıcı Strateji, Yayınevi Yayıncılık
Reinartz, W. ve Saffert, P. (2013). Creativity in advertising: When it works and when it doesn’t. Harvard Business Review, 91(6): 106-111.
Bell, J. A. (1992). Creativity, TV commercial popularity, and advertising expenditures. International journal of advertising, 11(2): 165-172.
Burtenshaw, K., Barfoot, C., Mahon, N. (2014). Yaratıcı Reklamcılığın Temelleri. Literatür Yayıncılık

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
1
2
List the main features of communication in items.
2
3
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
1
2
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
1
3
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
2
2
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
3
2
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
1
3
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use communication techniques in the right place, environment and time.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 9 4 36
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 2 30 60
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 5 5
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 204
Total Workload of the Course Unit 204
Workload (h) / 25.5 8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 8,0