TR EN

FICTION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HIT333 FICTION 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı, reklam ve müziğin bir senaryo kapsamında biçimlenmesini teorik olarak göstermek ve öğrencinin film ve reklamları analiz edebilmesi için alt yapı kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Bu ders; kurgunun temel kavramlarının tanımlanması, analog ve sayısal kurgunun özelliklerinin listelenmesi, kurgu programlarının gösterilmesi, video kayıt formatlarının örneklenmesi, film analizi gibi konuları içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Kurgu programlarından en az 4’ünü listeleme
Film örneği üzerinden film ile kurgu ilişkisi arasında bağlantı kurma
Görsel algı yetisini kullanarak film, dizi ve reklamların kurgusal olarak anlamlarını çıkarma
Kurgu ve anlam yaratma olgusunu film ve reklamlar üzerinden açıklama
Bir konu üzerinde kurgusal yaratıcı fikirler geliştirme
Bir filmi ve reklamı kurgu kuramları bilgisiyle analiz etme

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Halkla ilişkilerde ve reklamcılıkta kurgu kullanım alanları Anlatım Soru cevap
2 Konuyla ilgili örnek hazırlama Adobe Premier’e giriş Anlatım Soru-cevap Gösteri Yönetimi
3 Konuyla ilgili örnek hazırlama Kurgu çalışmasında dosya oluşturma, kesme ve birleştirme Anlatım Soru cevap
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kurguda ses ve yazı ekleme yöntemleri, dublaj çalışmaları Anlatım Soru cevap
5 Literatür taraması Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Video kurguda görüntü ve estetik Anlatım Soru cevap
6 Literatür taraması, konuyla ilgili makale özeti çıkarma Video kurguda reklam ve film çalışmaları Anlatım Soru cevap
7 Literatür taraması Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Video kurguda haber çalışmaları Anlatım Soru cevap
8 - ARA SINAV -
9 - Video hazırlama projesi Ödev çalışması
10 Literatür taraması Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, örnek hazırlama Video kurguda video effects ekleme yöntemleri Anlatım Soru cevap Gösteri yöntemi
11 Literatür taraması Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, örnek hazırlama Video kurguda video effects çalışmaları Anlatım Soru cevap Gösteri yöntemi
12 Literatür taraması Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, örnek hazırlama Video kurguda video transitions ekleme yöntemleri Anlatım Soru cevap Gösteri yöntemi
13 Literatür taraması Video kurguda video transitions çalışmaları Anlatım Soru cevap Gösteri yöntemi
14 - Video hazırlama Ödev çalışması
15 Genel tekrar Final sınavı hazırlık çalışmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Özkoçak Y. (2011) Kurgu Estetiği ve Teknikleri. İstanbul: Derin Yayınları
Toprak M. (2012) Filmin Dili Kurgu. Kalkedon Yayınları
Reisz, K., ve Millar, G. (2009). Technique of film editing. Focal Press.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
0
2
List the main features of communication in items.
0
3
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
3
2
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
0
3
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
0
2
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
5
2
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
0
3
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use communication techniques in the right place, environment and time.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 9 1 9
Ödev 2 10 20
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0