TR EN

MEDIA ECONOMIC POLICY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HIT432 MEDIA ECONOMIC POLICY 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; günümüzde muazzam bir güç elde etmiş bulunan medyanın yapısını ve işleyişini açıklayarak, öğrencilerin ekonomi politik yaklaşımı temel alarak medyanın yapısını eleştirebilmeleri aşamasında altyapı oluşturmaktır.
Contents of the Course Unit: Ders; medya kavramının tanımlanması, medyanın yapısının analizi, medyanın bilgi akışındaki rolü bağlamında değerlendirilmesi, iletişim ve haber alma kavramları arasında bağlantı kurma, ekonomik ve politik durumun medya üzerindeki etkilerinin tartışılması, Dünya’da medya yapılanmalarının yorumlanması, Türkiye’de medya yapılanmalarının yorumlanması, medyanın küresel bir haber kaynağı olarak değerlendirilmesi, tekelleşme kavramının tanımlanması gibi konuları içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Medyanın yapısını yönelik eleştiri getiren düşünürlerden en az 5 tanesinin ismini listeleme
Ekonomik politik düşüncenin tarihsel evrimi ders kapsamında verilen kaynağı referans alarak anlatma
Medyanın yapısını yönelik eleştiri getiren düşünürlerden en az 3 tanesinin düşüncelerini özetleme
Verilen bir vaka çalışması üzerinden medyanın politik bağlamda üretim yapmasının sonuçlarını hakkında çıkarım yapma
Bir düşünürün görüşleri çerçevesinde medyanın yapısını analiz etme
Eleştirel düşünebilme yetisiyle, medyanın örgütlenme biçimini sermaye ve siyaset ilişkileri bağlamında değerlendirme
Örnek vakalar üzerinden medyadaki dönüşümlerin toplumsal yaşama etkilerini eleştirme
Medya ve kapitalist sistem bağlantısını ekonomi politik yaklaşım çerçevesinde değerlendirme

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kamuoyu Anlatım Soru-cevap yöntemi
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Hegemonya Anlatım Soru-cevap yöntemi
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Ekonomi-Politik Düşünce Anlatım Soru-cevap yöntemi
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İletişim ve Haber Alma Hakkı Anlatım Soru-cevap yöntemi
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Siyasal Sistemler ve Medyaya Etkileri; Modernizm, Post-modernizm Anlatım Soru-cevap yöntemi
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Siyasal Sistemler ve Medyaya Etkileri; Sosyalizm, Liberalizm, Çoğulcu ve Demokratik Modeller Anlatım Soru-cevap yöntemi
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Tüketim Kültürü ve Popüler Kültür Anlatım Soru-cevap yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Medya, İktidar, İdeoloji, Medya Sahipliği Anlatım Soru-cevap yöntemi
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Manipülasyon, Dezenformasyon, Misenformasyon Anlatım Soru-cevap yöntemi
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Tekelleşme Anlatım Soru-cevap yöntemi
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sivil Toplum ve Medya Anlatım Soru-cevap yöntemi
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Medya ve Haber Ajansları Anlatım Soru-cevap yöntemi
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kamuoyu Diplomasisi Anlatım Soru-cevap yöntemi
15 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Yeni İletişim Teknolojilerinde Gelişmeler ve Küreselleşme Anlatım Soru-cevap yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Uluslararası İletişimin Ekonomi-POlitiği (ed. Meltem Bostancı),(2013), İstanbul: Çiviyazıları
Yılmaz, S.,Güç ve Politika, (2008), İstanbul: Alfa Yayınları
Chomsky, n. (2006). Rızanın İmalatı. İstanbul: Aram Yayıncılık
Meehan, E. R., Mosco, V., Wasko, J. (1993). Rethinking political economy: Change and continuity. Journal of Communication, 43(4): 105-116.
Herman, E. S. ve Chomsky, N. (1999). Medya Halka Nasıl Evet Dedirtir Kitle İletişim Araçlarının Ekonomi Politiği. Minerva Yayınları
McChesney, R. W. (2008). The political economy of media: Enduring issues, emerging dilemmas. NYU Press.
Konular hakkında akademik makaleler

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
3
2
List the main features of communication in items.
3
3
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
3
2
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
4
3
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
5
2
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
4
2
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
3
3
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use communication techniques in the right place, environment and time.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0