TR EN

ADVANCED METEOROLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HYM408 ADVANCED METEOROLOGY 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: atmosferde gerçekleşen meteorolojik olayların incelenmesi, havacılıkta meteorolojik olayların etkilerinin saptanması, bu olaylara yönelik önlemlerin örnek olaylar üzerinden analizinin yapılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini atmosfer tabakaları, sıcaklık, ısı, nem, basınç ve yoğunluk kavramları, bulutların sınıflandırılması, buzlanma, oraj ve türbülans gibi kavramlar oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Temel meteorolojik kavramları tanımlar.
Havacılıkta kullanılan meteorolojik rapor ve dokümanları açıklar.
Atmosferde meydana gelen meteorolojik olayları türlerine göre sınıflandırır.
Meteorolojik raporları ve dokümanları analiz eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 KİTAP OKUMA Temel Meteorolojik Kavramlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 KİTAP OKUMA Havacılıkta meteorolojik kodlar: Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü ve standart hava yönetmelikleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 KİTAP OKUMA Uçuş için meteoroloji belgeleri, METAR - I Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 KİTAP OKUMA Uçuş için meteoroloji belgeleri, METAR - II Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 KİTAP OKUMA Meteorolojik Kartlar – I Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 KİTAP OKUMA Meteorolojik Kartlar – II Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 KİTAP OKUMA SPECI, TAF Raporları - I Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 KİTAP OKUMA SPECI, TAF Raporları - I Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 KİTAP OKUMA SPECI, TAF Raporları - II Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 KİTAP OKUMA Havacılık ile ilgili hava olaylarının izlenmesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 KİTAP OKUMA Açık Hava Türbülansı (CAT): tanımı, nedenleri ve yoğunluğu. Uçaklarda CAT tehlikeleri. Görüş mesafesi: Atmosferik belirsizliğin nedenleri. Jet akışları. Havaalanı sahalarının seçimi – I Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 KİTAP OKUMA Açık Hava Türbülansı (CAT): tanımı, nedenleri ve yoğunluğu. Uçaklarda CAT tehlikeleri. Görüş mesafesi: Atmosferik belirsizliğin nedenleri. Jet akışları. Havaalanı sahalarının seçimi - II Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 KİTAP OKUMA Hava taşıtlarının, roketlerin, füze ve mermilerin çalıştırılmasında hava şartları. Terminallerde düşük görüş seviyesi, düşük seviyeli jetler ve rüzgar makasları, Uçaklarda ve Türbülansta buzlanma - I Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 KİTAP OKUMA Hava taşıtlarının, roketlerin, füze ve mermilerin çalıştırılmasında hava şartları. Terminallerde düşük görüş seviyesi, düşük seviyeli jetler ve rüzgar makasları, Uçaklarda ve Türbülansta buzlanma - II Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Knox J. A. , Ackerman S. A. (2015), Meteoroloji, (çev. Kadıoğlu M., Çakır S.), Ankara: Nobel Yayınları
Çakıcı, M. (2014). Havada Kalan Sorular. İstanbul: Efil Yayınevi.
Grant, R. (2017). Flight: The Complete History of Aviation. UK: Penguin Random house.
Gultepe, I., & Feltz, W. F. (2019). Aviation Meteorology: Observations and Models. Introduction. Pure and Applied Geophysics, 176(5), 1863-1867.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
2
List the main features of communication in items.
3
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
2
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
3
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
2
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
2
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
3
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use communication techniques in the right place, environment and time.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 15 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 13 26
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 33 0 126
Total Workload of the Course Unit 126
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0